Författare Ämne: Metalldetektorer - lagändring?  (läst 75896 gånger)

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #80 skrivet: januari 27, 2009, 00:31 »
Den danska inställningen till metalldetekterare kan det sammanfattas med "tack så mycket". De är inte intresserade av att förlora de svenska fritidsdetekterare som tillbringar sin fritid med att inventera danska åkrar i stället för svenska. I min förening som är ansluten till Gilleleje Museum på Själland är vi sex svenskar (50% av detektorgruppen) och vi är alla samvetsgranna detekterare som upprätthåller en dialog med "våra" arkeologer och registrerar och rapporterar allt. Detta gäller vare sig det rör sig om ett guldmynt som är värt en kvarts miljon (upphittat av mig april 2008) eller ett oansenligt ihoprullat blystycke som använts som nätsänke (en fyndgrupp vi detektorister identifierat åt arkeologerna).

Som jag skrivit i tidigare trådar skulle jag mer än gärna söka även på hemmaplan. Men jag följer minsta motståndets väg eftersom jag är mest produktiv när jag är ute i fält. Jag är ännu helt oförstående till att frågan är helt kvävd i Sverige. Det finns framstående arkeloger som förespråkar en ändring av reglerna (eller snarare en ändring av tillämpningen av reglerna) och jag har haft nöjet att lära känna flera av dem. En artikel i ämnet publicerades även i Fornvännen 2008 men den verkar inte ha rubbat de betongrövar som sitter där ute. Sorgligt.

Vad jag kan göra är att fortsätta göra inlägg såsom detta för att hålla ämnet aktuellt men om det skall bli någon reell förändring är det upp till helt andra krafter. Jag kan bara säga att det vore riktigt häftigt att hjälpa till att lokalisera och inventera platser av arkeologiskt intresse i Skåne på samma sätt som jag gjort i Danmark.

Betänk följande: När den sista samvetsgranna detektoristen utrotats har vi endast rovgrävare kvar.
Lex malla, lex nulla

Utloggad joro

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #81 skrivet: mars 15, 2009, 22:57 »
Det är ju inte heller bara ur arkeologisynpunkt det kan vara intressant att använda metalldetektor. T.ex vid metoeritsökning är en metalldetektor väldigt användbar eftersom de flesta meteoriter är metalliska.

Metoeriter är intressanta oavsett  i vilken kontext de hittats. Meteorer faller ju helt slumpmässigt.

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #82 skrivet: mars 16, 2009, 00:56 »
Helt rätt, Joro.

Det beviljas flera tillstånd i vid Pajala i norra Sverige varje år för detta ändamål. Men, det är ju dels en känt nedslagsplats som bearbetas år efter år dels ett otillgängligt område med få fornlämningar.

Tyvärr kan man nog inte räkna med att andra Länsstyrelser skulle vara positiv till en sådan ansökan. Jag kan se framför mig ett liknande svar till en ansökan om att leta efter meteoriter på en brukad åkermark utan tidigare registrerade fornlämningar:

Sannolikheten att sökanden av tillståndet gör ingrepp i tidigare okänd fast fornlämning bedöms som avsevärt mycker större än att sökanden lokaliserar resterna från ett meteoritnedfall i och med att inte flera än 15 sådanan har registrerats i Sverige, varav endast 2 är så kallade metalliska meteoriter som kan lokaliseras med metalldetektor. Härmed nekas tillstånd till användande av metalldetektor i det ansökta området.

Som jag skrivit tidigare är inte problemet lagen i sig utan det faktum att länsstyrelserna har för stor frihet att tolka den (dvs att rakt av säga nej för att slippa merarbete, om man skall vara krass). De kommentarer som registrerades i och med lagens förabeten visade på den anda som skulle genomsyra tillståndsgivningen. Men den andan återfinns tyvärr inte i verkligheten.
Lex malla, lex nulla

Utloggad Olle

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #83 skrivet: december 06, 2009, 20:07 »
Hej på Er

Tror inte lagen i sig är problemet om användning av metalldetektor.

Problemet är den/dom hanläggare som hela tiden avslår en ansökan på en t ex babplats eller åker som helt saknar grund för detta avslag, vilket jag tror är vanligt. Problemet är då att denne beslutsfattare har spelat ut sin roll och bör snarast bytas ut (nytt blod, nytt tänkande) framför allt om denne suttit där i 10 år eller ännu värre, mer än 10 år. Jag anser att beslutsfattare bör bytas ut vart 5 år, innan dom "pissat in sina revir" som bara skapar problem och ökar "kriminaliteten"

/ Olle

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #84 skrivet: december 06, 2009, 22:50 »
Jag sökte tillstånd på tre olika ställen, varav två i anslutning till vatten, och fick avslag på den ena, med motiveringen att det låg en fornborg i närheten, så de vet vad de gör på Länsstyrelsen. Hade tänkt en tre-fyra veckor, men fick tillstånd för ett halvår och det tog bara fjorton dagar att få beslutet. En stor eloge till nämnda instans. Dessa papper har jag naturligtvis med mig om någon skulle för sig att ifrågasätta vad jag gör på platsen eller om farbror polisen skulle komma. (Vad skönt det skulle få vara att trycka tillståndet i nyllet på dem.  ;D) Så det är relativt lätt att få tillstånd för detektering och det tycker jag är bra. Att man däremot även måste ha tillstånd för att söka på sin egen mark är minst sagt märkligt.

Om man nu är ute i illvilliga syften och tror att man kommer hitta en massa balla gamla föremål, bara för att man har köpt en metalldetektor, så bet man sig rejält i tummen. Man skulle ju kunna tro att man, åtminstone på en badstrand, skulle kunna hitta en ring eller fotlänk t.ex. Sure Bellman! Facit hitintills: En ASSA-nyckel, ett hårspänne och en jeansknapp, plus kapsyler och ölringar till förbannelse.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #85 skrivet: december 07, 2009, 09:40 »
Vilken länsstyrelse? Knappast Västra Götaland..

MVH/Martin

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #86 skrivet: december 07, 2009, 10:09 »
Tror inte lagen i sig är problemet om användning av metalldetektor.

Instämmer. Det är den oerhört stränga tillämpningen av lagen som är lite problematisk.

Syftet med lagen är väl egentligen inte att hindra folk från att använda detektorer, utan att ha koll på vilka som går var. Det ser jag personligen inget problem med.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Tobbe

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #87 skrivet: december 30, 2009, 19:53 »
Hej!      Är ny här på forum och har metallsökning som hobby. Man skall naturligtvis inte olagligt använda en metalldetektor på fornminnesplatser där arkeologer skall gräva ut, där fyller förbudet mot metallsökare sitt syfte.
        Men om Svensson med sin detektor hittar ett fornfynd på en oregistrerad plats, hur stor är då sannolikheten att en arkeolog med metalldetektor skulle gå förbi just där och hitta samma föremål, sannolikheten för det är i det närmaste noll och ännu mer svindlande blir det med tanke på att arkeologer sällan använder metallsökare.
        Om inte Svensson med sin detektor plockat upp detta fynd hade det med all säkerhet vittrat bort eller försvunnit på annat sätt, istället för att belöna upphittaren som tillfört historien och kulturen värdefull kunskap så polisanmäls upphittaren och bestraffas?? Det är väl ändå ganska uppenbart att något måste vara fel på lagstiftningen.           
        Resultatet av förbudet blir en omvänd effekt där viktig information går till spillo eller försvinner utomlands . Värt att tillägga är också att det är mycket svårt och kräver en rejäl portion tur eller flera år av hårt arbete innan ett fornfynd kan hittas.

                                                                                    Mvh. Tobbe 
 
                                                                 

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #88 skrivet: december 31, 2009, 14:11 »
Man skall naturligtvis inte olagligt använda en metalldetektor på fornminnesplatser där arkeologer skall gräva ut, där fyller förbudet mot metallsökare sitt syfte.                                            

Man ska inte begå olagligheter, oavsett om man gör det med metalldetektor eller annat hjälpmedel. Men det går inte att säga var det kommer att ske arkeologiska utgrävningar eftersom detta styrs av faktorer arkeologerna sällan kan påverka själva (exploateringar).

Jag skulle däremot gärna se att privatpersoner (under kontrollerade former) fick använda metalldetektorer i områden/regioner där det genomförs mycket exploateringar och därmed även mycket arkeologi. Då hade vi haft ett fyndmaterial att utgå ifrån då vi påbörjade projekten, istället för att som idag famla i mörkret och hoppas att vi hittar något under de mycket tidspressade förundersökningarna. Fynden skulle också kunna bidraga till att de utgrävare som idag behandlar metalldetektering väldigt styvmoderligt på sina undersökningar kanske skulle skulle få svårare att motivera bristfälliga avsökningar. Vi borde se och lära av Danmark i denna fråga.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #89 skrivet: januari 03, 2010, 19:42 »
Själv ställer jag mig ytterligt tveksam till att sätta likhetstecken mellan rätt och lagligt. Vad som är rätt avgör man själv, vad som är lagligt andra. Lika lite är ett domstolsutslag att likställa med rättvisa. Rättvisa för vem? Står man och väntar på grön gubbe vid ett övergångsställe om det inte kommer några bilar bara för att det är förbjudet att gå mot röd gubbe? Staten verkar dra åt legalism, då den i allt större omfattning verkar behandla sina medborgare som om man ägde dem. Observera att jag inte uppmanar någon att bryta mot lagen, utan att tolka den efter sitt eget sunda (?) förnuft.

Utloggad Olle

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #90 skrivet: januari 05, 2010, 12:46 »
Man ska inte begå olagligheter, oavsett om man gör det med metalldetektor eller annat hjälpmedel.

Handen på hjärtat, vilken tråkig värld vi skulle få. Kan hålla med om du skrev, grov brottslighet, i vilket jag inte anser att MD ingår, som mer kan jämföras med att gå mot röd gubbe, köra i 110 på 90 väg, trimma moppen mm, och jag kan erkänna att jag gjort alla 3 nämnda, såsom många av oss andra, och hur det än är, vi lär så länge vi lever, och så även av brottsligheten, och den kommer oavsett vad, alltid att finnas, så det är bara att acceptera. Sen brottsligheten va det gäller MD tror jag är försummbart liten och knappast värd att diskutera, så länge den är så. Man ska ju inte väcka den björn som sover, sägs det ju ............... i övrigt, håller jag med dig.

/ Olle
« Senast ändrad: januari 05, 2010, 14:12 av Gorm »

Utloggad kimpaa

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #91 skrivet: december 03, 2011, 19:11 »
Jag vill bara säga att jag tycker Lars101's förslag låter väldigt bra och jag håller med fullständigt.. Vet att detta är en mycket gammal tråd,
men jag vill bara säga det att med den lagen dom har nu Inom detta ämnet så tycker jag att det värkar som att svenska staten inte litar på sina svenska medborgare och att allemansrätten i detta ämne svackar.

skickade själv in en förfrågan om tillstånd till länsstyrelsen om en ring jag hade tappat på en badstrand som betydde mycket för mig och fick ett våldsamt slag på truten, medans     http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/metalldetektor-ska-hitta-saknad-ring(1347242).gm     

Om det är Johan Perssons kommunalrådets fru, då får du tillstånd!.
men inte om du är en vanlig hårt arbetande Svensson!.

En vanlig Svensson får inte tillstånd!nejnej, kommer inte på frågam, Men en högt uppsatt person inom kommunen, inga problem.....
Ursäkta ordvalet men.... "VÅRT LAND ÄR SÅ JÄVLA KORRUPT SÅ DET FINNS INTE!"

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #92 skrivet: december 06, 2011, 12:20 »
Det är ju inte heller bara ur arkeologisynpunkt det kan vara intressant att använda metalldetektor. T.ex vid metoeritsökning är en metalldetektor väldigt användbar eftersom de flesta meteoriter är metalliska.

Metoeriter är intressanta oavsett  i vilken kontext de hittats. Meteorer faller ju helt slumpmässigt.

Meteoriter är väldigt dyra också; jag såg en liten flisa till salu för flera hundra kronor.

Sen tror jag inte - även om det vore önskvärt, med tanke på det kunskapsmässiga övertaget - att arkeologer är mer laglydiga än t.ex. ingenjörer eller snickare. Det har varit många turer om det där, men jag undrar ändå fortfarande huruvida det inte är ett större brott att låta kulturarvet vittra bort av åkerbruk och surt regn än att ta upp sakerna och tjäna sig en hacka via hittelön eller försäljning, så får ju pappa staten in lite skatt i alla fall.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #93 skrivet: december 06, 2011, 21:06 »
Vad jag inte förstår är...

Om man måste ha tillstånd för att använda en metalldetektor, varför skall man då investera i en om man aldrig får en chans att använda den utan tillstånd, eller har jag missat något.. 

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #94 skrivet: december 07, 2011, 09:13 »

skickade själv in en förfrågan om tillstånd till länsstyrelsen om en ring jag hade tappat på en badstrand som betydde mycket för mig och fick ett våldsamt slag på truten, medans     http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/metalldetektor-ska-hitta-saknad-ring(1347242).gm     

Om det är Johan Perssons kommunalrådets fru, då får du tillstånd!.
men inte om du är en vanlig hårt arbetande Svensson!.

En vanlig Svensson får inte tillstånd!nejnej, kommer inte på frågam, Men en högt uppsatt person inom kommunen, inga problem.....
Ursäkta ordvalet men.... "VÅRT LAND ÄR SÅ JÄVLA KORRUPT SÅ DET FINNS INTE!"

Det fallet luktar klart svågerpolitik och nepotism.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad celtic

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #95 skrivet: december 23, 2011, 22:00 »
Jag vill bara säga att jag tycker Lars101's förslag låter väldigt bra och jag håller med fullständigt.. Vet att detta är en mycket gammal tråd,
men jag vill bara säga det att med den lagen dom har nu Inom detta ämnet så tycker jag att det värkar som att svenska staten inte litar på sina svenska medborgare och att allemansrätten i detta ämne svackar.

skickade själv in en förfrågan om tillstånd till länsstyrelsen om en ring jag hade tappat på en badstrand som betydde mycket för mig och fick ett våldsamt slag på truten, medans     http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/metalldetektor-ska-hitta-saknad-ring(1347242).gm     

Om det är Johan Perssons kommunalrådets fru, då får du tillstånd!.
men inte om du är en vanlig hårt arbetande Svensson!.

En vanlig Svensson får inte tillstånd!nejnej, kommer inte på frågam, Men en högt uppsatt person inom kommunen, inga problem.....
Ursäkta ordvalet men.... "VÅRT LAND ÄR SÅ JÄVLA KORRUPT SÅ DET FINNS INTE!"

Om jag varit du då skulle jat tagit avslagsbeslut och gått till tidningen för att handläggare på Länsstyrelsen skulle "få ett våldsamt slag på truten". Detta luktar korruption självklart, så man inte bör bara aceptera sånt skit! Man vet ju att det mycket restriktivt med sökande på Öland, men då måste det gälla för alla!