Författare Ämne: Metalldetektorer - lagändring?  (läst 75881 gånger)

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #60 skrivet: januari 05, 2009, 23:33 »
Det känns som att vi är lite off-topic här. Varken magnetometer eller markradar kräver tillstånd så vitt jag vet.


Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #61 skrivet: januari 08, 2009, 19:20 »
-> SAGA, intressant (bort)förklaring. Återstår att ta del av kollegorna i Jönköpings syn på vad som sades och gjordes.

En viktig fråga att fundera över är om vi behöver fler metallfynd via en förändrad lagstiftning. Några följdfrågor blir då:

Finns det resurser att ta hand om dem? Nej, museerna har i dagsläget inte ens resurser att göra de omkonserveringar av befintligt material som behövs.

Finns det forskingsintresse för fler metallfynd? Jag tror inte det. Mängden forskare som aktivt sysslar med mer ingående studier av metallfynd i sverige går att räkna på ena handens fingrar.... Då räcker sannolikt det som redan finns dolt i museernas magasin....

Finns det ett musealt intresse? Jag tror inte det. Trenden idag är ju knappast att ställa ut föremål, så vad skall man med mer föremål till på museerna?
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #62 skrivet: januari 08, 2009, 23:23 »
-> SAGA, intressant (bort)förklaring. Återstår att ta del av kollegorna i Jönköpings syn på vad som sades och gjordes.

En viktig fråga att fundera över är om vi behöver fler metallfynd via en förändrad lagstiftning. Några följdfrågor blir då:

Finns det resurser att ta hand om dem? Nej, museerna har i dagsläget inte ens resurser att göra de omkonserveringar av befintligt material som behövs.

Finns det forskingsintresse för fler metallfynd? Jag tror inte det. Mängden forskare som aktivt sysslar med mer ingående studier av metallfynd i sverige går att räkna på ena handens fingrar.... Då räcker sannolikt det som redan finns dolt i museernas magasin....

Finns det ett musealt intresse? Jag tror inte det. Trenden idag är ju knappast att ställa ut föremål, så vad skall man med mer föremål till på museerna?

Det låter närmast som om föremål inte har något att tillföra arkeologin...

För det första. Visst, resurser för konservering är begränsade. Men vad är det som säger att de föremål som redan är uppgrävda förtjänar dessa resurser mer än de som ännu ligger i backen. Visserligen lär det bli svårare att prioritera resurserna om antalet föremål ökar, men chanserna att tillföra ny kunskap genom nya fynd är inte att förakta. Det är ju faktiskt så att alternativet är att låta föremålen ligga och gradvis förintas genom såväl kemisk som mekanisk påverkan. Det som är borta är borta för alltid.

För det andra så behöver det inte förbli så att det är få som intresserar sig för metallfynd. Dessutom behöver det inte betyda att deras forskning är mindre relevant. Det kan också mycket väl bli så att det i framtiden kommer finnas relativt fler arkeologer som tycker det är alldeles prima med metallfynd som källmaterial. De skulle sannolikt uppskatta om dagens kollegor gjorde vad de kunnat för att rädda så mycket som möjligt.

För det tredje bör inte gångbarhet på eller efterfrågan från museum avgöra vad som bevaras. Även om museer kommer svänga tillbaka mot föremålsvisning igen kommer det finnas mer än de kan visa. Andra kanaler såsom digitalisering av föremålsarkiv och skapandet av virtuella museum kommer dock inte lida av platsbrist. Allt behöver inte fungera i framtiden som det gör idag, men källmaterialet bryts ner nu.

Det ligger ett stort antal metallfynd ute i våra åkermarker. Även om den absoluta majoriteten är modernt skräp så finns det även en del föremål som utgör en del av vår gemensamma kulturarv. Dessa bryts snabbt och säkert ner till stoft och när de är borta kommer de aldrig tillbaka. Det borde vara en självklarhet att göra vad vi kan för att bevara så många av dem som möjligt.
Lex malla, lex nulla

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #63 skrivet: januari 09, 2009, 00:39 »
Eftersom jag hör till en av de - tydligen - 5 som yrkesmässigt studerar artefakter av metall så älskar jag naturligtvis allt som kan öka det empiriska underlaget. -Men jag har även sett diverse museimagasin från insidan och det är som det sagts ovan att det idag knappast går att hålla jämna steg med sönderfallet av det som redan grävts upp - det finns ju inte ens pengar att hålla museerna med behövliga styrkor med behörig personal i dagsläget.

Om det skall detekteras så blir det nog vackert så att den som plockar upp får stå för konserveringen. Jag är som sagt inte alls främmande för en liberalisering - men då under ansvar. Nu har kanske någon redan anfört denna idé - jag kan inte säga att jag hängt med i debatten (timman är sen och jag orkar inte läsa allt just nu...) - men EN väg är kanske att köra på modell pistolskytte. De som är hugade får sluta sig samman i klubbar där användandet kräver medlemskap och vederbörlig utbildning samt licensavgift. Den senare används för att täcka konserveringskostnader då någon har (o)turen att hitta något stort (och därmed i 13 fall av 10 dyrkonserverat).

Tja, nått sånt - kanske...

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #64 skrivet: januari 09, 2009, 02:46 »
Låter som den danska versionen.

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #65 skrivet: januari 09, 2009, 10:07 »

För det första. Visst, resurser för konservering är begränsade. Men vad är det som säger att de föremål som redan är uppgrävda förtjänar dessa resurser mer än de som ännu ligger i backen. Visserligen lär det bli svårare att prioritera resurserna om antalet föremål ökar, men chanserna att tillföra ny kunskap genom nya fynd är inte att förakta. Det är ju faktiskt så att alternativet är att låta föremålen ligga och gradvis förintas genom såväl kemisk som mekanisk påverkan. Det som är borta är borta för alltid.


Som sagt "Det som är borta är borta för alltid".  Vi vet ju att dagens miljö förstör metallföremålen allt fortare. Det måste då vara bättre att ta upp dem och lagra dem på rätt plats än att de tveklöst förstörs på sin plats i marken.

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #66 skrivet: januari 09, 2009, 10:23 »
Låter som den danska versionen.


Det är faktiskt långt ifrån den Danska versionen. Det finns klubbar i Danmark men det är inte krav att vara medlem och de har inget licenssystem. Om du hittar något i Danmark som är danefae (inlösenspliktigt) så får du en "hittelön" (ungefär som i Sverige) och ett tackbrev med information om fyndet. Självklart står danska staten för konserveringen och kostnader associerade med den.

Jag har dock inget emot ett licenssystem utan tror till och med att det kan vara en bra ide. Flera föreningar i Danmark, bland annat min, har medelmskort där det även finns kontaktinformation till relevanta personer på det museum de samarbetar med. En övergripande modell vore dock inte helt fel och kanske något vi kunde införa i Sverige. En mindre licensavgiften kan också vara rimlig, men den lär gå åt till administration osv.

Att ålägga upphittaren att stå för fiolerna för konservering (utöver tid, utrustning, transport, etc) känns riktigt svenskt, men helt fel. En variant kanske kunde vara att RAÄ reducerar inlösenbelopp med en viss procent för att täcka den delen. Men då skall det gälla alla inlösta fynd (inte endast sådana funna med metalldetektor).
Lex malla, lex nulla

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #67 skrivet: januari 09, 2009, 11:07 »
Ett licenssystem tycker jag är Ok. Att likasinnade samlas i klubbar är mer än Ok.  Visst kan man tänka sig att betala en mindre avgift för nöjet att lagligt kunna söka med metalldetektor. Naturligtvis skall fynd uppvisas för aktuell myndighet.

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #68 skrivet: januari 10, 2009, 00:13 »
->

Finns det forskingsintresse för fler metallfynd? Jag tror inte det. Mängden forskare som aktivt sysslar med mer ingående studier av metallfynd i sverige går att räkna på ena handens fingrar.... Då räcker sannolikt det som redan finns dolt i museernas magasin....

Finns det ett musealt intresse? Jag tror inte det. Trenden idag är ju knappast att ställa ut föremål, så vad skall man med mer föremål till på museerna?

Menar du verkligen allvar nu Leif?

Ska svenska arkeologer fortsätta diskutera centralitet och makt utifrån djupet på stolphålen och enstaka slumpfynd. Ska vi studera metallhantverk med i sorgliga ugnsbottnar som enda material? Är det meningsfullt att gräva långhus nummer 5000 bara för att konstatera att vi inte lärde oss något vi inte redan visste (att huset troligen hade väggar och att de som bodde på platsen uppenbarligen var fattiga nudister eftersom det saknas all form av materiell kultur utöver lite ben och keramik)? Ska vi strunta i vad metallfynden kan lära oss om handelsvägar och kontakter (tänk vad märkligt det är att så mycket metall når Danmark långväga ifrån - men knappast något förmår passera Öresund) etc etc?

Ska vi hånle åt den danska arkeologin där det breda bruket av metalldetektor fullständigt revolutionerat järnåldersforskningen?

Mycket av den metall som finns i magasinen saknar dessutom uppgift om fyndplats - vad ska man använda det materialet till? Det är dessutom inte speciellt märkligt att det är så få arkeologer som sysselsätter sig med metallföremål. Det har inte varit politiskt korrekt under en längre tid och dessutom; hur givande kan det vara att ägna sig åt en verksamhet där man knappt får in något nytt material alls!

Om det nu är så att ingen bryr sig - då är det väl bara att släppa detekteringen fri - helt utan kontroll, krav på inmätning och inlämning!? Vi arkeologer kommer ändå aldrig att hinna ta upp metallföremålen innan jordbruksmaskinerna och markemin gjort sitt.



Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #69 skrivet: januari 10, 2009, 09:19 »
Håller verkligen med föregående talare !!!!!!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #70 skrivet: januari 10, 2009, 17:22 »
Menar du verkligen allvar nu Leif?

Ett försök att agera djävulens advokat och uppenbarligen tog tråden ny fart ;)
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #71 skrivet: januari 10, 2009, 23:39 »
Loopen mot backen och taggarna utåt...

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #72 skrivet: januari 11, 2009, 17:23 »
Jag är visserligen inte personligen engageread i ärendet, men en personlig reflektion är att jag inte tror på någon ändring av det enkla skälet att har något väl blivit förbjudet i Sverige brukar det krävas antingen en akut samhällskris eller upprepade order från Europadomstolen för att åstadkomma en ändring.
Titta bara på alla tillfälliga restriktionen som infördes 1939 men som hängde kvar i 50 år utan något som helst vettigt skäl (valutaregleringen, förbud att äga utländska värdepapper etc).

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #73 skrivet: januari 12, 2009, 11:49 »
Jag är visserligen inte personligen engageread i ärendet, men en personlig reflektion är att jag inte tror på någon ändring av det enkla skälet att har något väl blivit förbjudet i Sverige brukar det krävas antingen en akut samhällskris eller upprepade order från Europadomstolen för att åstadkomma en ändring.
Titta bara på alla tillfälliga restriktionen som infördes 1939 men som hängde kvar i 50 år utan något som helst vettigt skäl (valutaregleringen, förbud att äga utländska värdepapper etc).

Håller med dig. Jag tror inte heller på att lagen kommer ändras inom överskådlig tid. Dock är lagen tillräckligt vag för att den skall kunna täcka nya förhållanden. Det står i lagen att "Länsstyrelsen får även i annat fall lämna tillstånd att medföra och använda metallsökare, om skäl därtill föreligger." Det är inte angivet hur det skall göras. Rekommendationerna som tillämpas (ganska godtyckligt) har tagits fram av främst RAÄ. För 15 år sedan gav RAÄ ut ett häfte på 32 sidor med rekommendationer;kanske vore det dags för en uppdaterad version med riktlinjer anpassade till dagsläget. Det är alltså fullt möjligt för länsstyrelserna att implementera t.ex. ett licensbaserat system med tydliga förutsättningar och riktlinjer. Att "skäl därtill föreligger" torde vara ganska enkelt att motivera. Men viljan måste också finnas.
Lex malla, lex nulla

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #74 skrivet: januari 12, 2009, 13:21 »
Rekommendationerna som tillämpas (ganska godtyckligt) har tagits fram av främst RAÄ. För 15 år sedan gav RAÄ ut ett häfte på 32 sidor med rekommendationer;kanske vore det dags för en uppdaterad version med riktlinjer anpassade till dagsläget.


Helt riktigt. Som vi sett av de "nya" verkställighetsföreskrifterna för uppdragsarkeologin så kan myndigheten utifrån en och samma lagstiftning rekommendera en helt väsensskild tillämpning av en och samma lag efter att nya tolkningar redovisats. Men man skall veta att tillämpningen inte är tvingande förrän den prövats i högre instans, dvs högre än länsrätten, och därigenom blivit vägledande.

Ergo: den som inte är nöjd med ett avslag från länsstyrelsen bör överklaga detta först till länsrätten därefter ytterligare ett steg om man vill få till stånd en ändring eller i värsta fall befästa den rådande tilkningen för det är den risk man tar. Man bör därför argumentera på ett juridiskt oklanderligt sätt innan man ger sig på detta, dvs inte bara utifrån allmän känsla och tyckande.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #75 skrivet: januari 12, 2009, 14:06 »
Ergo: den som inte är nöjd med ett avslag från länsstyrelsen bör överklaga detta först till länsrätten därefter ytterligare ett steg om man vill få till stånd en ändring eller i värsta fall befästa den rådande tilkningen för det är den risk man tar. Man bör därför argumentera på ett juridiskt oklanderligt sätt innan man ger sig på detta, dvs inte bara utifrån allmän känsla och tyckande.

Det är precis detta som skulle kunna undvikas. Vilken fritidsdetektorist har tid eller ork att processa mot en länsstyrelse i upp till flera år för att få komma ut och söka på en plöjd åker? Ett nytt förhållningssätt till fritidsdetektorister bör bygga på ömsesidig förståelse annars är det ganska ointressant. Jag vill ha ett nära samarbete med museer och arkeologer men jag vill inte vara begränsad till forskningsgrävningar. Vad vill ni?

Egentligen behöver det inte vara krångligare än att uppdatera/ändra rekommendationerna till en mer funktionell och verklighetsnära version. När RAÄ i sina rekommendationer skriver att "Det kan dock inte uteslutas att sakletning inte i ringa omfattning bedrivs utifrån samlarbegär och vinstintresse." signalerar de ju tydligt vilken inställning de vill att länsstyrelsen skall ha gentemot fritidsbruk av metalldetektor.

Som sagt, jag tror inte lösningen står att finna i en massa processande utan i en attitydförändring.
Lex malla, lex nulla

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #76 skrivet: januari 12, 2009, 14:47 »
Som sagt, jag tror inte lösningen står att finna i en massa processande utan i en attitydförändring.

Ibland får den tvingas fram lösningen / förändringen genom processande, lite hårddraget så som Arkeologikonsult fått fram något som börjar likna konkurrens inom arkeologin genom snart 20 år av processande.....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #77 skrivet: januari 12, 2009, 15:01 »
Ibland får den tvingas fram lösningen / förändringen genom processande, lite hårddraget så som Arkeologikonsult fått fram något som börjar likna konkurrens inom arkeologin genom snart 20 år av processande.....

Skillnaden är att Arkeologikonsult är en affärsverksamhet. Att som fritidsdetektorister behöva processa i 20 år för att få verka ideellt är precis lika korkat som det låter. Det är tur att det äs så nära till Danmark där våra insatser uppskattas.
Lex malla, lex nulla

Utloggad DanielP

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #78 skrivet: januari 20, 2009, 15:52 »
Senaste Time Team tycker jag var ett ganska bra exempel i denna debatten. För ni som inte såg det så handlade om en åker där man med bla hjälp av metalldetektor och vanlig fältvandring hade funnit mängder med metallföremål och andra lämningar efter mänsklig aktivitet. Detta hade hittats av privatpersoner boende i närheten som haft som hobby att leta prylar på åkern. Arkeologer dök upp och man spekulerade i vanlig ordning om vad det kunde vara, romersk försvarsanläggning nämndes m.m. Så började man gräva och hittade inget... grävde en stund till ...inget. Man hittade absolut inget alls inte ens det minsta lösfynd. Zip, zilch nada.

Visade sig senare att vad privatpersonerna hittat var helt enkelt sånt som följt med gödslen  ut på åkrarna som hade brukats i tusentals år. Har lite svårt att förstå varför detta skall vara olagligt att leta efter denna typ av fynd. För antingen är de ju historiskt ganska ointressanta eller visar sig vara nått unikt som kan förändra tolkningen av historien. Gemensamt är dock för bygden där hittas har de ovärderligt värde oavsett om de är av historiskt värde för forskningen eller ej.

Beställde hem RA´s lilla skrift om metalldetektering och tillstånd för detta. Slog mig snart att nuvarande lag genomsyras av två saker rädsla för massiv plundring om misstro mot privatpersoners intresse i att detektera. Skulle samma synsätt tillämpas på tex bilkörning så skulle endast ett fåtal få ha körkort under begränsad tid och på förhand angedd plats. Tillstånd skulle ges restrektivt eftersom bilar kan användas vid brott och orsaka skada.

Från myndighetshåll menar jag att man mer borde se den oavlönade resurs som privatpersoner faktiskt innebär i detta. Vi är inte fiender till den svenska historien utan en resurs för att studera den

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #79 skrivet: januari 20, 2009, 16:45 »
Håller med föregående talare.