Författare Ämne: Lite synpunkter stenbyggnad  (läst 4356 gånger)

Utloggad DanielP

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Lite synpunkter stenbyggnad
« Svar #1 skrivet: juni 11, 2008, 07:48 »
Hej och välkommen!  ;D Var någonstans ligger gården? Finns lämningarna i Fornsök?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Lite synpunkter stenbyggnad
« Svar #2 skrivet: juni 11, 2008, 09:06 »
Anar jag en glugg i muren i nedre änden?
Kan man bara komma in i anläggningen uppifrån?
Kanske ett jaktgömsle? Ser ju ut som man har en viss utsikt från anläggningen. Av mossan att döma så verkar det ju i alla fall rätt gammalt, men kanske inte förhistoriskt.
Finns det spår av sot på stenarna på insidan?

/Mats

Utloggad Jesper

  • Medlem
  • Antal inlägg: 77
SV: Lite synpunkter stenbyggnad
« Svar #3 skrivet: juni 11, 2008, 13:11 »
Vad skymtar i bakgrundan på det första fotot? Är det en del av den mer kvadratiska anläggningen på de två andra fotona?

Utloggad DanielP

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
SV: Lite synpunkter stenbyggnad
« Svar #4 skrivet: juni 11, 2008, 13:39 »
Hej igen
Gården ligger drygt 1,5 mil sydöst om Jönköping. Finns inget fornsök om den. (Generellt känner jag till flera lämningar som inte är med i fornsök så den tjänsten känns inte helt fullständig.)
Det som skymtar i bakgrunden är en del av en mkt lång stengärdsgård som löper runt all öppen mark i området. Skulle tippa på att den totala längden är 1-2km kanske mer. Tror inte att den har någon funktionsmässig koppling till denna "byggnad".

Just jaktteorin är lite intressant. Men öppningen i nederkant är jätteliten. Kanske 20x40 cm så det finns ingen väg in i konstruktionen om man inte hoppar ned uppifrån, men då lär man ha problem att ta sig ut igen. Inuti ser man inget spår av sot. Dock verkar det finnas någon form av tätning mellan stenarna eftersom man kan se att ljusbrun sand läckt ut här och där. En person som såg konstruktionen vid ett tillfälle sa att det kunde ha nått med rökning av kött att göra. Har dock inte sett något liknande trots att jag befinner mig mkt ute i skogen. Vad tror ni om ålder? 1800-tal? Gården har dock anor belagda till 1425 och i kökslandet hittade vi flintavslag. Så mänsklig aktivitet har funnits där bra länge.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Lite synpunkter stenbyggnad
« Svar #5 skrivet: juni 11, 2008, 14:40 »
Om öppningen i nederänden ser avsiktlig ut så tror jag att den är viktig för förståelsen av vad detta är för något. Öppningen kan kanske vara för att släppa in luft (till en härd?) alternativt "tappa av"/dränera någonting. Kan det vara en gammal tjärdal, typ, eller kalkugn eller så?

Vad beträffar "Fornsök" så är det nog inget fel på tjänsten - snarare att de lämningar som du saknar där aldrig blivit inventerade. Fornsök är ju "bara" en ihopsamling av flera decenniers (fullständigt eller ofullständigt) inventeringsarbete. Eller menar du att du känner till många registrerade lämningar som saknas i Fornsök?

/Mats

Utloggad DanielP

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
SV: Lite synpunkter stenbyggnad
« Svar #6 skrivet: juni 11, 2008, 16:01 »
Om öppningen i nederänden ser avsiktlig ut så tror jag att den är viktig för förståelsen av vad detta är för något. Öppningen kan kanske vara för att släppa in luft (till en härd?) alternativt "tappa av"/dränera någonting. Kan det vara en gammal tjärdal, typ, eller kalkugn eller så?

Vad beträffar "Fornsök" så är det nog inget fel på tjänsten - snarare att de lämningar som du saknar där aldrig blivit inventerade. Fornsök är ju "bara" en ihopsamling av flera decenniers (fullständigt eller ofullständigt) inventeringsarbete. Eller menar du att du känner till många registrerade lämningar som saknas i Fornsök?

/Mats


Vet inte om de är registrerade eller ej bara att jag inte kunnat hitta dem i fornsök. De lämningar jag främst tänkte på när jag skrev inlägget var en samling rösen uppe i skogen samt ett område som i lokal tradition kallas för skansabacken och anses vara platsen för en försvarsanläggning.

När det gäller stenkonstruktionen så är nog hålet avgörande. Iom att den ligger ganska långt från gården så kan man ju också anta att den haft ett syfte som lämpat sig bäst i skogen. Dvs närmare källan för vad man nu gjorde.


 

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Lite synpunkter stenbyggnad
« Svar #7 skrivet: juni 13, 2008, 10:03 »
[Vet inte om de är registrerade eller ej bara att jag inte kunnat hitta dem i fornsök. De lämningar jag främst tänkte på när jag skrev inlägget var en samling rösen uppe i skogen samt ett område som i lokal tradition kallas för skansabacken och anses vara platsen för en försvarsanläggning.

När det gäller stenkonstruktionen så är nog hålet avgörande. Iom att den ligger ganska långt från gården så kan man ju också anta att den haft ett syfte som lämpat sig bäst i skogen. Dvs närmare källan för vad man nu gjorde.

Kontakta mig eller någon annan på museet i Jönköping (kontaktuppgifter hittar du på http://www.jkpglm.se/museet/personal.html#Arkeologi eller så skickar du ett PM här på arkeologiforum) så kan vi kolla upp om lämningarna är kända eller ej. Är de inte kända kan det vara läge att registrera dem.

Och 1,5 mil SO om Jönköping, blir det Forserum?
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad DanielP

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
SV: Lite synpunkter stenbyggnad
« Svar #8 skrivet: juni 13, 2008, 12:01 »
Skickar ett PM