Författare Ämne: Behöver hjälp att datera skyttegravar  (läst 9925 gånger)

Utloggad Gyllenborst

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
Behöver hjälp att datera skyttegravar
« skrivet: juni 04, 2008, 18:05 »
Hejsan!

För en tid sedan upptäckte jag i samhället där jag bor ett antal gamla befästningar i form av skyttegravar. Det är skyttegravar som antaglien är flera hundra år gamla då gamla träd växer i dessa djupa gropar. Vissa av groparna är över 1,5 meter djupa och 2-3 meter breda och löper precis längs Viskan söder om Borås.

Jag hittade en artikel om dessa besfästningar på Riksantikvarieämbetet
http://www.fmis.raa.se/fmis/bilder/14/1490/1636/dokument/1636-0033-01-D.jpg

När jag åkte in igår för att titta så såg jag fler än jag tidigare sett, totalt rör det sig om 25-30st och jag gick igenom dessa med metalldetektor , dock utan resultat.

Här är en karta om vilket område det rör sig om:

http://img48.imageshack.us/img48/9092/kartatm8.png

Gröna pilar visar skyttegravarna (Bry er inte om den rödsvarta pilen, jag ritade fel)

Jag skulle vilja ha hjälp med att datera dessa byggelser då dom alltid intresserat mig (om många andra i samhället). Jag vet att lantmätaren Domininus Falk ritade en befästningskarta över Borås stad 1712 och att befästningarna finns med där. Någon som vet var man kan hitta sånna kartor?

Jag är nästan helt säker på att skyttegravarna anlades i syfte att försvara Västergötland mot danskarna, Gränsen mellan Sverige och Danmark går ju endast 4 mil från detta ställe runt ~1600 talet.


Är det någon här som är duktig på historia och kan säga under vilken tid det var vanligt med skyttegravar och dom kan ha byggts?  Tacksam för svar.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Behöver hjälp att datera skyttegravar
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2008, 19:01 »
Jag skulle vilja ha hjälp med att datera dessa byggelser då dom alltid intresserat mig (om många andra i samhället). Jag vet att lantmätaren Domininus Falk ritade en befästningskarta över Borås stad 1712 och att befästningarna finns med där. Någon som vet var man kan hitta sånna kartor?

Har du kollat på Krigsarkivets hemsida?

http://www.statensarkiv.se/default.aspx?id=7550&refid=1132

/Mats

Utloggad Bulten i Bo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 34
SV: Behöver hjälp att datera skyttegravar
« Svar #2 skrivet: juni 04, 2008, 21:34 »
Har du tillstånd att använda metalldetektor i en fornlämning?
Varför börjar du även i den änden? Varför inte göra en adekvat arkivforskning innan du ens tänker på sådana saker. Spelar väl ingen roll om vad du hittar om du vill ha reda på historien bakom.

Ett helt fel och förkastligt sätt att agera anser jag.

/ Bulten

Utloggad skalibur

  • Medlem
  • Antal inlägg: 29
SV: Behöver hjälp att datera skyttegravar
« Svar #3 skrivet: juni 05, 2008, 02:45 »
http://www.flashback.info/showthread.php?t=685816

Frågan har tidigare legat ute på flashback. Jag tror att de flesta här känner till det forumet och att det ibland är "smått" suspekta människor som skriver där.

Jag uppmanar till en viss försiktighet på arkeologi-forum i framtiden eftersom en del individer därifrån inte verkar bry sig ett skvatt om fornminneslagen.
Utan att anklaga författaren till den här tråden, undrar även jag över metall-detektorn och vad hans egentliga avsikter är?

Jag tror att RAA´s sökfunktion kommer ställa till mycket förtret för våra fornminnen i framtiden då vem som helst kan söka där.
Vi behöver en starkare fornminneslag mer än någonsin. Bob Lind har åtminstone anständigheten att basunera ut vad han ställer till med. Jag är ganska skeptisk till att andra "amatör-arkeologer" är det.


Saknar nog några pinnar för att det ska bli en hel bunt.

Utloggad Gyllenborst

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Behöver hjälp att datera skyttegravar
« Svar #4 skrivet: juni 05, 2008, 12:28 »
Metalldetekterade lite grann i området en kväll då ja inte hade något att göra. Jag hade inte med någon spade och hade inte för avsikt att gräva upp någonting. Området jag skannade av var endast en nybyggd grusväg som löper genom stället och där hade jag möjligtvis övervägt att plocka upp om jag märkte något då just det stället redan är förstörd av vägen. Jag håller med om att man bör ha respekt för fornlämningar.

Vidare till själva ämnet. Om Befästningarna finns med på en karta gjord 1712 bör dom väl alltså vara i bruk då? Låter ju lite konstigt om dom omnämner gamla skyttegravar från 1500-1600-talet och dessa inte är i bruk då.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Behöver hjälp att datera skyttegravar
« Svar #5 skrivet: juni 05, 2008, 12:49 »
... och där hade jag möjligtvis övervägt att plocka upp om jag märkte något då just det stället redan är förstörd av vägen.

Sådana bedömningar är nog inte upp till dig att avgöra. Det är just sådant här som ligger bakom det generella förbudet att använda metalldetektor i Sverige (utan tillstånd), som jag har uppfattat det. Att folk söker, hittar och plockar upp utifrån sina egna uppfattningar (eller avsaknad av kunskap) om vad som är tillåtet ifråga om fornlämningar.

Sorry om jag avvek från ämnet igen, men jag tror att om du vill ha några arkeologers synpunkter här så ska du lämna metalldetektorn hemma.

/Mats

Utloggad njudung

  • Novis
  • Antal inlägg: 11
SV: Behöver hjälp att datera skyttegravar
« Svar #6 skrivet: juni 08, 2008, 14:03 »
Det är fortfarande inte olagligt att äga en detektor!!!!! min kommun ::) lånade ut en när jag skulle leta efter en vigselring i trädgården....vill veta när någon dömdes för att ha använt en? någon som vet?
datingsidan.se - lamadjuret.se

Utloggad Heinrich H

  • Stammis
  • Antal inlägg: 100
SV: Behöver hjälp att datera skyttegravar
« Svar #7 skrivet: juni 08, 2008, 16:23 »
Det är fortfarande inte olagligt att äga en detektor!!!!! min kommun ::) lånade ut en när jag skulle leta efter en vigselring i trädgården....vill veta när någon dömdes för att ha använt en? någon som vet?

Det är inte ägandet som är problemet utan brukandet !

Det är inte heller olagligt att äga tex ett ljuster, bara att använda det.

Utloggad njudung

  • Novis
  • Antal inlägg: 11
SV: Behöver hjälp att datera skyttegravar
« Svar #8 skrivet: juni 08, 2008, 16:34 »
Citera
Det är inte ägandet som är problemet utan brukandet !

Det är inte heller olagligt att äga tex ett ljuster, bara att använda det.

Måste brukandet vara ett problem då?????? men då får jag väl ta detektorn och klubba fisk med, vilket inte är olagligt ::)
datingsidan.se - lamadjuret.se

Utloggad Heinrich H

  • Stammis
  • Antal inlägg: 100
SV: Behöver hjälp att datera skyttegravar
« Svar #9 skrivet: juni 08, 2008, 19:20 »
men då får jag väl ta detektorn och klubba fisk med, vilket inte är olagligt


Bäst att kolla först  ::)


Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Behöver hjälp att datera skyttegravar
« Svar #10 skrivet: juni 09, 2008, 07:59 »
vill veta när någon dömdes för att ha använt en? någon som vet?

Det finns flera exempel, de högsta straffen var väl 2 månaders fängelse som dömdes ut till 4 personer av Gotlands tingsrätt i början av 1990-talet. Kan plocka fram numren på dommarna åt dig om du vill.

Måste brukandet vara ett problem då??????

Det behöver inte vara ett problem om det görs rätt. I Sverige har man från myndighetshåll valt att rätt sätt är via tillståndsansökan hos länsstyrelsen. Får man tillstådn är det bara att detektiea på. Tills man hittar något som kan tänkas ingå i en fornlämning. Då får man sluta. Men det finns flera trådar här som tar upp det hela. Och det finns många åsikter i ämnet. Det som Gyllenborst gjort är utifrån nu gällande lagstiftning helt förkastligt.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/