Författare Ämne: En Vinca figurin, guden Frej och Gustav II Adolf  (läst 5747 gånger)

Utloggad Tjodolf

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
En Vinca figurin, guden Frej och Gustav II Adolf
« skrivet: juni 04, 2008, 04:46 »
Hej!

Jag brukar som amatörintresserad följa arkeologinyheter på nätet. Förra året så publicerades en nyhet om att man hade hittat konstföremål gjorda i brons i närheten av staden Vinca i Serbien, vilka beräknades vara ca 7500 år gamla. Det var en stor nyhet, som jag förstår det, framförallt det eftersom det flyttade tillbaka tidpunkten för kopparhantverk i europa och även kanske för figurernas sofistikerade mode. En av dessa figuriner tolkades ganska tvärsäkert som en kvinna i kjol, åtminstone i pressen, och rubriken på många artiklar blev därför "prehistoric women had passion for fashion". Nedan visas en länk till en tidningsartikel om fyndet och en bild på den aktuella figurinen.

http://www.abc.net.au/reslib/200711/r199789_763882.jpg

Min reaktion när jag såg figurinen var bl.a. att den såg rätt manlig ut och jag började fundera på om den snarare föreställde en androgyn Gud än en kvinna. Min amatörtolkning var att den något hjärtformade armställningen och även eventuella kjolen var kvinnliga attribut medan ansiktet och hatten kändes mer manliga och givetvis även den antydan till mustasch som jag inbillade mig att jag såg. Jag tyckte också att den påminde om en känd svensk järnåldersfigurin som brukar tolkas som att den föreställer guden Frej. Nedan visas en bild på "frej figurinen", tyvärr en ganska liten bild men jag förmodar att ni alla har sett den tidigare: 

http://www.vikingeshop.dk/images/thumbnails/Figur%20Frej%20i%20bronze-150x150.jpg

Slutligen så tycker jag även att såväl Vinca figurinen som frej figurinen påminner en del till utseendet om vår gamle kung Gustav II Adolf:  ;D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gustav_II_Adolf

Det kanske kan verka omotiverat att ta upp men jag tror att stenåldes stammarna var mer homogena än dagens "folk" och därför så tror jag att även vissa utseenden i högre grad kan förknippas med vissa europeiska stammar än andra. Gustav II Adolf kanske framförallt hade anor från en viss stenåldersstam? Då man testade den ryska tsar familjen så kom man fram till att tsar Nicholas II tillhörde mtdna haplogrupp t. Under förutsättning att genealogin stämde så innebar det även att Gustav II Adolf borde tillhöra denna haplogrupp. Det finns ju vissa teorier om istidsrefugier på balkan. Enligt en simplifierad modell så har det antagits att y-haplogrupp I eventuellt skall ha haft sitt refugium där. Nu tror jag  i och för sig att den haplogruppen historiskt mer har korrelerat med mtdna haplogrupp U medan r1a eller R har varit vanligare tillsammans med mtdna haplogrupp t. Man vet ju dock inte säkert var olika haplogrupper har varit som vanligast under istiden. De bör ju ha varierat i frekvens mellan olika territorier och folk.

Jag kan inte etymologin för staden Vinca eller ålder på namnet men ifall det vore så väl att namnet var från stenålden så tycker jag ju även att det lite för tankarna till senare tiders vaner, varanger och vikingar. De stammar som befolkade Sverige måste ju ha hållit till på en varmare plats under istiden.

Ok, det kanske var en lång utdragning med mycket löst spekulerande men jag har inte sett att någon tidigare har anmärkt på vinca figurinens likhet med frej figurinen eller lagt fram hypotesen att det skulle kunna vara en androgyn Gud snarare än en kvinna och med eventuell koppling till senare tiders nordbor.



Utloggad Tjodolf

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
SV: En Vinca figurin, guden Frej och Gustav II Adolf
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2008, 09:17 »
Äsch, varför skrev jag att den hade hatt. Jag mindes fel och blandade ihop. "Frej" har däremot hatt. Det förändrar dock inte min tvekan inför den tvärsäkra könsbestämningen. Ansiktet känns ganska manligt, med vassa kanter och välmarkerad haka. Med tanke på att gudar som Oden (och många andra) ansågs ha förmåga att byta kön så känns det inte så långsökt att det skulle kunna vara någon form av androgyn figur. I och för sig så tycker jag att figurer alltför ofta tolkas som seriösa helgaföremål när de lika gärna skulle kunna vara leksaker åt barn. Det kanske vore den riktigt stora sensationen, att barnen på stenåldern lekte med politiskt korrekta hermafroditdockor istället för med barbie!  ;D

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: En Vinca figurin, guden Frej och Gustav II Adolf
« Svar #2 skrivet: juni 07, 2008, 01:15 »
En av dessa figuriner tolkades ganska tvärsäkert som en kvinna i kjol, åtminstone i pressen, och rubriken på många artiklar blev därför "prehistoric women had passion for fashion". Nedan visas en länk till en tidningsartikel om fyndet och en bild på den aktuella figurinen.

http://www.abc.net.au/reslib/200711/r199789_763882.jpg

Min reaktion när jag såg figurinen var bl.a. att den såg rätt manlig ut och jag började fundera på om den snarare föreställde en androgyn Gud än en kvinna. (...) Jag tyckte också att den påminde om en känd svensk järnåldersfigurin som brukar tolkas som att den föreställer guden Frej.

Jag har svårt att se likheter med "frej"-figurinen. Däremot asocierar jag (p g a de krökta armarna, ansiktet och de små brösten) till fyndet i S:t Olof i Skåne, vanligen benämnd gudinnan med dubbelhalsringarna. Se länk:

http://mis.historiska.se/mis/sok/resultat_bild.asp?lokalid=17618&typ=fotografi&qtype=bild

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: En Vinca figurin, guden Frej och Gustav II Adolf
« Svar #3 skrivet: juni 07, 2008, 01:33 »
Det kanske kan verka omotiverat att ta upp men jag tror att stenåldes stammarna var mer homogena än dagens "folk" och därför så tror jag att även vissa utseenden i högre grad kan förknippas med vissa europeiska stammar än andra.

Forskningen pekar snarare på motsatsen, en betydligt större genetisk mångfald i äldre tider. Läs bl a http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,1705.0.html

Några ursprungliga, rena "raser" eller urfolk, som rasistiska arkeologer letade halvt ihjäl sig efter, kring förra sekelskiftet, har helt enkelt aldrig funnits.