Författare Ämne: Kärnyxor  (läst 7322 gånger)

Utloggad Althalus

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
Kärnyxor
« skrivet: maj 23, 2008, 10:08 »
Hej!
Jag har en liten samling stenåldersyxor och i denna ingår ett antal kärnyxor.

Nu skulle jag vilja veta om det finns något sätt att avgöra om yxan verkligen är från stenåldern, eller om det är en nytillverkad artefakt.

På t.ex. Ekhagens forntidsby tillverkas ett stort antal kärn- och skivyxor varje år, och jag kan tänka mig att det finns andra platser som har liknande aktiviteter.

MvH
Thorsten

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Kärnyxor
« Svar #1 skrivet: maj 24, 2008, 11:26 »
Det är naturligtvs svårt att svara på, men vittring kan förstås ge en fingervisning. Tänk dock på att även t.ex. trindyxor kan likna kärnyxor mycket innan de bultats färdigt.

/Micke

Utloggad kaliber2000

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
SV: Kärnyxor
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2008, 06:03 »
Citera
Skrivet: maj 24, 2008, 11:26Skrivet av: Micke

"Det är naturligtvs svårt att svara på, men vittring kan förstås ge en fingervisning. Tänk dock på att även t.ex. trindyxor kan likna kärnyxor mycket innan de bultats färdigt."
Gode Gud  ...  Var någonstans hämtade du dina Arkeologikunskarer???

Var någonstans hittar man en kärnyxa i diabas/trapp..??

Vet du ens vad en kärnyxa är för något.???
« Senast ändrad: juli 06, 2008, 16:43 av Gorm »

Utloggad kaliber2000

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
SV: Kärnyxor
« Svar #3 skrivet: juli 06, 2008, 06:40 »
Trindyxor/Limhamnsyxor/Lihultsyxor är till 90% gjorda i dibas (basalt förekommer även) De är bultade/prickhuggna/och oftast slipade.

Kärnyxor är till 99% gjorda i Flinta/Hälleflinta och är ALDRIG bultade slipade eller prickhuggna!!

En nytillverkad flintartefakt kan vanligtvis särkiljas från en "äkta" genom "luftblåsor", dvs "små manfina avslag" som ej har släppt och som ser ut som fjäll på föremålet.

Å andra sidan så kan en "modern"  flintsmed stoppa in sin nytillverkade artefakt i frysen en tid för att spränga bort dessa "fjäll" och på så sätt påskynda den naturliga frostsprängningen.

Vad gäller vittringen så handlar det helt & hållet om bevaringsförhållandena..!!   Kom  ihåg att man under goda förhållanden tom. har påträffat skafftade kärnyxor.

Sålunda blir svaret:   
Det går inte med enkla metoder att till 100% skilja en nytillverkad artefakt från en förhistorisk.

Tyvärr..!!!

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Kärnyxor
« Svar #4 skrivet: juli 06, 2008, 10:03 »

Skrivet: maj 24, 2008, 11:26Skrivet av: Micke

"Det är naturligtvs svårt att svara på, men vittring kan förstås ge en fingervisning. Tänk dock på att även t.ex. trindyxor kan likna kärnyxor mycket innan de bultats färdigt."

Gode Gud  ...  Var någonstans hämtade du dina Arkeologikunskarer???

Var någonstans hittar man en kärnyxa i diabas/trapp..??

Vet du ens vad en kärnyxa är för något.???



Vilket trevligt inlägg, kul att du tog dig tid att skriva det.

Jag är naturligtvis medveten om skillnaden i råmaterial, men har länge funderat på vad som tycksvara stora likheter i tillverkningsteknik mellan kärnyxor/trindyxor och även skivyxor/trindyxor.

Förra året grävde jag en yxtillverkningslokal i Katrineholm från 6000-talet f.Kr. där vi påträffade många ofärdiga yxämnen. I det materialet fanns dels en typ som var tillverkade av stora avslag där den distala eggen på avslaget utgjorde den ofärdiga yxans egg (men som sedan förmodligen skulle slipas ytterligare, likheten med i det här fallet en skivyxa gäller alltså bara för förstadier), denna typ av yxa skulle förmodligen bli tväreggade trindyxor.

Dessutom fanns en annan typ som nästan såg ut som kärnyxor och som förmodligen skulle bli räteggade trindyxor.  Jag tycker att det är intressant att fundera över varifrån trindyxan kommer och hur den teknologiska utvecklingen som lett fram till den kommer.

Sedan finns det naturligtvis också betydande teknologiska skillnader mellan flintsmide och diabas- eller amfibolitsmide så jag tänker mig alltså inte någon direkt överföring av flintteknologi till grönsten, utan det är som sagt var mest en fundering baserad på morfologiska likheter. Det skulle behövas göra ordentliga experiment med trindyxtillverkning för att klarlägga den tillvekningsprocessen lite mera noggrant.

Det är i den kontexten mitt tidigare inlägg skall läsas, det blir kanske inte alltid så bra när man funderar på något men bara delger andra en tiondel av sin fundering  :).

Hur som helst, välkommen hit Kaliber2000 ;).

/Micke

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Kärnyxor
« Svar #5 skrivet: juli 06, 2008, 15:54 »
Kaliber, jag skulle rekommendera att du slutar kasta kärnyxor i glashus - vi är alla här betjänta av ett visst mått ödmjukhet, och eftersom du själv klagat på otrevliga tongångar i diskussionsforum i ett annat inlägg hoppas jag att du i fortsättningen föregår med gott exempel och håller det civiliserat.

Att attackera Micke på den här frågan är som att skjuta sig i foten med en älgstudsare. Han har mer koll på mesolitiska föremålstyper än de flesta verksamma arkeologer. Som han så riktigt påpekar så ÄR trindyxor en form av kärnyxa, och kärnyxor är inte uteslutande tillverkade i flinta eller hälleflinta. Jag har själv grävt upp ett antal råämnen till trindyxor som innan de blivit bultade är mycket snarlika i form och utförande till sydsvenska kärnyxor i flinta - som jag också grävt fram.

Om du har betänkligheter med ett inlägg kan du formulera det trevligare och mognare än med personangrepp. Särskilt som det blir ganska uppenbart att du själv inte har helt förstått de begrepp du använder. Det är inte ovanligt, jag har själv både missförstått kategorier och upptäckt att olika forskningstraditioner i vårt avlånga land gett upphov till begreppsförvirring.

Forumet här är en bra miljö att reda ut sådant på. På ett trevligt och konstuktivt sätt.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Kärnyxor
« Svar #6 skrivet: juli 07, 2008, 09:14 »
Oavsett den lite knackiga ( ;D) inledningen på denna tråd, så undrar jag om inte Kaliber2000 ändå har rätt i sitt antagande att det inte finns något säkert sätt att avgöra om ett knackat stenföremål är tillverkat på stenåldren äller nyligen. Detta med vittring är något som man ska vara mycket försiktig med att dra slutsatser om (i synnerhet när det är frågan om lösblock som flyttats och inte fast häll). Jag blir liten nyfiken på kommentaren om de små fjäll som omnämns och som skulle släppa efter frysning, som jag tycker låter lite märkligt. Har det gjorts några studier på detta?