Författare Ämne: Ragnarök?  (läst 29118 gånger)

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Ragnarök?
« Svar #40 skrivet: januari 04, 2015, 09:19 »
Adils

Jag glömde att påpeka att visst fanns det judeförföljelser även under Stalin, men de var ju betydligt värre före revolutionen. Pogromerna i tsartidens Ryssland var fruktansvärt hårda, och ett skäl till att så många ryska judar sökte sig till USA under 1800-talet och tidigt 1900-tal.
Och du kan väl inte mena att Stalin var värre än Hitler i sin förföljelse av judar. Hitler hade ju satt i system att försöka utrota alla judar.

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Ragnarök?
« Svar #41 skrivet: januari 04, 2015, 12:08 »
Ja, Hans, men min første afvisning af ordet overmenneske, det var med henblik på disse germansk-mytiske operaer.
Altså: hvis man afviser dem fordi de er højtidelige, overdimensionerede og pompøse, så tager man måske ikke fejl.
Men hvis man tror at Ringens personer er overmennesker i den Nietzscheske betydning, så tager man fuldstændig fejl. Alberich - den kloge og rige, Wotan - guden, Siegfried - helten… bliver alle dømt som utilstrækkelige af Wagners handling. De lyver, både for sig selv og andre, eller de er naivt overlegne og fanges derved let i andres intriger. Men i tilgift er handlingens gang subtil og egentlig ret vanskelig at ridse op. Personerne er iøvrigt ikke engang manikæistisk onde eller gode, men overrasker tilskueren ved uventede drejninger. Lidt som Sarastro i Tryllefløjten, men der kan man være i tvivl om hvorvidt Schikaneder gør det med vilje - eller om han har tabt tråden !
Så jeg holder fast ved at Ringen - og dermed Ragnarok-Götterdämmerung - er et væsentligt bidrag til den nordiske Ragnarok-myte.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Ragnarök?
« Svar #42 skrivet: januari 04, 2015, 12:38 »
Vad jag menade är att tyskarna efter andra världskriget blivit ensidigt demoniserade; i Ryssland hyllas fortfarande folkmördarna som krigshjältar och i enligt brittisk lag kan de allierade aldrig ställas till svars för begågna krigsbrott. Churchill ivrade för att jämna alla tyska städer med marken och döda alla till sista man (, kvinna och barn). Så kriget var absolut inget "godhetens strid mot ondskan" (vilken rappakalja!) som de allierades hostorieskrivare vill göra gällande.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Ragnarök?
« Svar #43 skrivet: januari 04, 2015, 14:12 »
Instämmer med föregående. Men jag är trots detta nöjd med att väst vann i Västeuropa.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Ragnarök?
« Svar #44 skrivet: januari 05, 2015, 10:31 »
Adils

Håller med, vi i Sverige har varit dåliga med att ta avstånd från dom kommunistiska övergreppen. .
Men vi måste hålla oss till fakta. Judeförföljelserna var mycket värre i Ryssland före revolutionen och inget annat land än Hitlertyskland har ägnat sig åt så systematiska folkmord på grund av något så vansinnigt som rastänkande.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Ragnarök?
« Svar #45 skrivet: januari 05, 2015, 15:47 »
Nja, Hans, engelsmännen hade skottpremier på tasmanska barn på 1800-talet, även detta ett rasistisk folkmord som mer eller mindre utrotade tasmanierna, om än lägre och mindre industrialiserat än i judeförintelsen

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Ragnarök?
« Svar #46 skrivet: januari 06, 2015, 09:33 »
Jodå, det finns exempel på rasförföljelser tidigare, men inte i den skalan. Och tyskarna tränade upp sig före första världskriget på att mer eller mindre utrota stammar i dagens Namibia. Men även där handlade det om betydligt färre människor.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Ragnarök?
« Svar #47 skrivet: januari 06, 2015, 12:13 »
Men Tyska Sydvästafrika var ingen tysk Sonderweg utan tydligen gängse praxis i Sydafrika, Kongo med flera afrikanska kolonier, Nord och Sydamerika och Australien.
(Sonderweg var den unika väg som tyska högern ansåg var Tysklands framtid)

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Ragnarök?
« Svar #48 skrivet: januari 07, 2015, 09:56 »
Koncentrationsläger eller rena dödsläger av det slag som tydligen fanns på tyska tiden i dagens Namibia var tydligen värre än allt annat elände i kolonierna på den tiden.
Det har nyligen kommit en fantastisk bok, Kejarens förintelse, men dessvärre hann  jag bara läsa halva boken. Det kom annat emellan under julen så jag skulle låna om boken på biblioteket, men det gick inte. Det visade sig att det stod flera i kö, så jag får vänta några månader innan jag kan läsa färdigt. Men det jag läste räcker för att få mig att må illa.
Kolla på ditt bibliotek, boken är så omtalad så den finns säkert där.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Ragnarök?
« Svar #49 skrivet: januari 07, 2015, 12:52 »
Hans, givetvis var förföljelsen i Tyska Sydvästafrika hård, men du finner liknande i Belgiska Kongo och Sydafrika, Lasse Berg skriver om utrotningen av bushmännen. För att inte nämna Sven Linquist "Utrota varenda djävul" Men låt oss lämna debatten här med att  konstatera att vi har olika åsikter.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Ragnarök?
« Svar #50 skrivet: januari 08, 2015, 09:37 »
Visst, fast egentligen har jag ingen åsikt. Min kunskap är minimal, jag försökte bara dela med mig av den kunskap jag hittat i böcker som verkar trovärdiga.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Ragnarök?
« Svar #51 skrivet: januari 08, 2015, 10:28 »
Vi är ju överens om Namibia, fast jag anser att massakrerna i Sydafrika, Belgiska Kongo och Nederländska Ostindien var mera betydelsefulla än du.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Ragnarök?
« Svar #52 skrivet: januari 09, 2015, 10:29 »
Då har jag uttryck mig slarvigt. Jag graderar inte ondskan och vet inte så mycket om de koloniala krigen. Helt klart har rasismens övergrepp i Sydafrika och Belgiska Kongo fått en enorm uppmärksamhet, och haft stor betydelse i kampen mot rasismen. Men om de var värre vågar jag inte avgöra.
Jag ville bara tipsa om en ny, mycket uppmärksammad bok, som tar upp massakrer på svarta som verkar har glömts bort.
Fast lite stöd kan du få genom en mig närstående som arbetade i Namibia och diskuterade förtrycket och vid ett tillfälle fick ett svar ungefär som: Engelsmännen var värst för de gick inte att lita på. De kunde vara hyggliga för att i nästa stund slå till. Tyskarna däremot var att lita på - de var alltid utstuderat grymma.
Möjligen var det menad som ironi över något som var alltför grymt för att tala om på allvar.
Namibia är ju extra intressant här eftersom det på museet i Vänersborg finns en enorm samling av sydvästafrikanska fåglar. Namibier lär ha åkt dit för att studera arter som inte längre finns kvar i Namibia.
Skälet till detta är att en björnägarson, Charles Anderson, var en framstående upptäcktsresande i området och ett tag militär ledare för stammar som var inblandade i krig, och han lockade med sig ytterligare Vänersborgspojkar, bland annat en Eriksson som samlade fåglar och skänkte till sin hemstad som var tvungen att bygga ett museum.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Ragnarök?
« Svar #53 skrivet: januari 10, 2015, 18:44 »
Efter att två av tre sidor nu gått med till personliga bekymmer får man kanske påminna om trådens ämne:

Man hör ju ofta att många kristna grupper talar om jordens förestående undergång, Harmageddon. Även vissa muslimska grupper och andra har liknande föreställningar. Undrar hur dagens nyhedningar/asatroende ser på detta?

Tror man på något förestående Ragnarök? Och hur är det med fimbulvintrarna, har de redan varit eller är de i antågande?

Citera

Norse mythology is divided in two major groups of gods – the Giants (Jotnar), Aesir, and Vanir.  The Giants were the ones that came first and lived in in Jötunheimr, one of the nine worlds of Norse cosmology. They were banished there by the Aesir, who refused them entry to their world, Asgard.  The Giants frequently interact with the Aesir and the Vanir, usually in opposition to, or in competition with them.

...

The apocalyptic story of Ragnarok shows the battle between gods, a battle with severe consequences for both humans and gods.  The humans are the ‘collateral damage’ in this war between the gods, much like in Hindu mythology. This distinguishes Ragnarok from the Christian apocalypse in which humans are punished for not being loyal and faithful to God.


http://www.ancient-origins.net/myths-legends/story-ragnarok-and-apocalypse-001352
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”