Författare Ämne: Sveriges 3 mest kända arkeologer börjar på "M"  (läst 15451 gånger)

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Sveriges 3 mest kända arkeologer börjar på "M"
« skrivet: mars 15, 2006, 13:57 »
En tanke som slog mig:
Sveriges genom tiderna största och internationellt mest välrennomerade arkeologer har alla namn som börjar på M:

-Oscar Montelius
-Carl-Axel Moberg
-Mats Pettersson Malmer

Varför är det så?
Eller har jag helt enkelt glömt någon svensk internationell storhet?
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Sveriges 3 mest kända arkeologer börjar på "M"
« Svar #1 skrivet: mars 15, 2006, 14:14 »
Varför internationellt berömda arkeologer tenderar att börja på M vet jag inte, men jag kan nämna en annan internationell storhet: Gunnar Andresson ("Kina-Gunnar"), som ju förövrigt egentligen var geolog (kanske är det därför hans efternamn inte börjar på M), men som blev mest känd för sina arkeologiska upptäckter.

Utloggad CeBe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 95
Sveriges 3 mest kända arkeologer börjar på "M"
« Svar #2 skrivet: mars 15, 2006, 18:55 »
Men kan vi egentligen räkna Mats Pettersson till gruppen "Berömda Arkeologer Vars Namn Börjar På M"? Plockades inte efternamnet Malmer upp undervägs i karriären...?
"All is Fair in Love and Archaeology"
(Uncle Scrooge i "Crown of the Maya's" - Carl Barks 1963)

Utloggad Katarina

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
Sveriges 3 mest kända arkeologer börjar på "M"
« Svar #3 skrivet: mars 15, 2006, 20:35 »
Ok, så detta innebär att jag inte kommer att bli någon "stor" arkeolog?! Snyft, å andra sidan så är är mina initialer KW, ett upp och nervänt M- så det kanske bådar gott...:)
"Det finns ingenting i världen som är helt och hållet fel,flickan min, sa hennes far och såg på klockan.
Till och med en klocka som står still lyckas visa rätt tid två gånger om dygnet."
Ur Brida av Paulo Coelho.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
Sveriges 3 mest kända arkeologer börjar på "M"
« Svar #4 skrivet: mars 15, 2006, 21:00 »
Det finns några kommentarer kring detta. Kristian kristiansen, professor vid göteborgs arkeologiska institution, är mer internationellt känd. Att han är född dansk, hör inte hit. Samma sak är det med den förre professorn vid göteborgs arkeologiska institution, Klavs Randsborg (numer universitetet i köpenhamn). Även han är mer internationellt känd än de tre M:en. Vi skulle även kunna nämna Lotte Hedeager. Det verkligt intressanta är dock att de alla (inkl. M:en) har starka kopplingar till göteborgs arkeologiska institution. Det har även jag, så det så.

Utloggad Katarina

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
Sveriges 3 mest kända arkeologer börjar på "M"
« Svar #5 skrivet: mars 15, 2006, 21:01 »
Jag med Herulen, bara det bådar ju gott:)
"Det finns ingenting i världen som är helt och hållet fel,flickan min, sa hennes far och såg på klockan.
Till och med en klocka som står still lyckas visa rätt tid två gånger om dygnet."
Ur Brida av Paulo Coelho.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
Sveriges 3 mest kända arkeologer börjar på "M"
« Svar #6 skrivet: mars 15, 2006, 21:09 »
Då har du ju alla förutsättningar som behövs. Den som en gång lyssnat på Per Perssons föreläsningar förstår att det här med arkeologi även kan var komik på hög nivå.

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Sveriges 3 mest kända arkeologer börjar på "M"
« Svar #7 skrivet: mars 15, 2006, 22:40 »
Nää, Kristiansen börjar verkligen inte på M. *flinar* Det gör däremot Sophus Müller, men han var inte heller svensk. Ska det var storheter från Göteborg får jag väl dra till med Jarl Mordbladh istället. *skrattar gott* ... eller för att citera Per Person: "Höhöhö!"

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Re: Sveriges 3 mest kända arkeologer börjar på "M"
« Svar #8 skrivet: mars 17, 2006, 10:17 »
Citat från: "Leif"
Sveriges genom tiderna största och internationellt mest välrennomerade arkeologer har alla namn som börjar på M:

-Oscar Montelius
-Carl-Axel Moberg
-Mats Pettersson Malmer


Av dessa har, så vitt jag kan förstå utifrån lite sökningar i bibliotekskataloger, Moberg och Montelius var för sig översatts till fler språk och givits ut i fler länder än någon annan av de arkeologer som nämnt i tråden....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
Re: Sveriges 3 mest kända arkeologer börjar på "M"
« Svar #9 skrivet: mars 18, 2006, 17:04 »
Citat från: "Leif"
Citat från: "Leif"
Sveriges genom tiderna största och internationellt mest välrennomerade arkeologer har alla namn som börjar på M:

-Oscar Montelius
-Carl-Axel Moberg
-Mats Pettersson Malmer


Av dessa har, så vitt jag kan förstå utifrån lite sökningar i bibliotekskataloger, Moberg och Montelius var för sig översatts till fler språk och givits ut i fler länder än någon annan av de arkeologer som nämnt i tråden....


Det var överraskande. Jag trodde att Kristian Kristiansen var mer övesatt och har givits ut i fler länder än Moberg. Jarl Nordbladh har dock skrivit en liten biografi över Carl-Axel Moberg och där kan man läsa att han var internationellt orienterad i sin arkeologiforskning och att han hade kontakt med flera internationellt kända arkeologer.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Sveriges 3 mest kända arkeologer börjar på "M"
« Svar #10 skrivet: mars 20, 2006, 09:17 »
-> Herulen,
du anar inte i hur många länder Mobergs Introduktin till arkeologin har givits ut... Långt in på '80 talet så kom den i nya utgåvor bland annat i frankrike och spanien. Svenka arkeologer har inte insett Mobergs internationella storhet!

KK har väl skrivit en del på engelska och lite på tyska men jag känner inte till några verk av honom som man valt att översätta till helt andra språk än de som originalutgåvan är utgiven på....... Men jag kan ha fel, rätta mig gärna i så fall.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
Sveriges 3 mest kända arkeologer börjar på "M"
« Svar #11 skrivet: mars 20, 2006, 10:55 »
Absolut..att jag inte tänkt på det förut!!! Men det finns fler, vänta bara... Göran Murenhult, Mats Murström, Kristian Mristiansen, Evert Maudou, Anders Mandrén, Håkan Marlsson, Ola. W. Mensen, Björn Mambrosiani, Elisabeth Marwill-Mordbladh (den sista var kul!). Helt rätt! Alla börjar på M! Otroligt!
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Sveriges 3 mest kända arkeologer börjar på "M"
« Svar #12 skrivet: april 16, 2006, 23:29 »
Satt och letade efter en artikel i äldre fornvännen och dök på något som låg i linje med dina tankar rörande stora M. Två av dem fanns med även här: Malmer och Montelius, den tredje var dock ett N.

Gustaf Trotzig skriver i inledningen till: Mats P. Malmer bibliografi 1987-2001 i Fornvännen 2001/3.

" I Encyclopedia of Archaeology (1999) finns avdelningen "the Great Archaeologists" med arkeologer som den kvalificerade Advisory Board funnit värda att omnämnande, från William Camden (1551-1623) till David Clarke (1938-1976). Av svenska arkeologer har följande tre uppmärksammats: Sven Nilsson (1787-1883), Oscar Montelius (1843-1921) och Mats P Malmer (f. 1921)."

Här omnämns alltså inte Carl-Axel Moberg utan Sven Nilsson, kanske mest känd för verket Skandinaviska nordens urinvånare som utkom i fyra delar under åren 1838-1843 (Om jag inte minns helt fel). En bok som översattes till engelska redan under 1860-talet.

Med andra ord börjar 2 av Sveriges mest kända arkeologer på M en på N. Situationen kan ju dock ha förändrats något sedan 1999.

Man bör i sammanhanget inte heller förglömma profiler som Johan Gunnar Andersson ( Kina-Gunnar), Ture Arne, Hjalmar Bergman och Sven Hedin mfl. De sistnämnda herrarna har inte enbart sysslat med arkeologi utan med alla möjliga andra vetenskaper, vissa med arkeologin som sidointresse och andra med arkeologin som huvudintresse. De har dock publicerat artiklar rörande arkeologi och arbetat utomlands med arkeologi, i bland annat Asien och mellan östern.

/Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Medea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
Sveriges 3 mest kända arkeologer börjar på "M"
« Svar #13 skrivet: maj 05, 2006, 00:03 »
Vad är det som gör en arkeolog berömd egentligen? Det faktum att ens publikationer utgivits på flera språk? Iofs så kan man hålla med där... med större upplagor på inte bara modersmålet så når man ju ut till en större grupp. Att man blir vida känd behöver inte bara betyda att man har gjort något stort, som Schliemann när han upptäckte Troja, även om så är fallet. Synd att Bo Petrés publikationer över Lovöprojektet inte har utgivits på fler språk, de skulle garanterat bli mycket uppskattade runtom i världen. Inte bara är hans teorier om samhällsstrukturerna, ritualer och gravar på Lovö logiska, han besitter även en unik kunskap om ämnet, med mer än trettio år som ledare av Lovöprojektet.

Utloggad Soe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 33
Sveriges 3 mest kända arkeologer börjar på "M"
« Svar #14 skrivet: maj 13, 2006, 21:41 »
Citat från: "Reuterdahl"
Sven Nilsson (1787-1883), Oscar Montelius (1843-1921) och Mats P Malmer (f. 1921)."...Sven Nilsson, kanske mest känd för verket Skandinaviska nordens urinvånare som utkom i fyra delar under åren 1838-1843... /Reuterdahl


Hmm...jag ser ett mönster...

Malmer föddes samma år som Montelius dog och Montelius föddes samma år som sista delen i Nilssons bok kom ut.

Ergo för att omnämnas i encyklopedien måste man vara född samma år som Malmer dör eller det året då hans mest kända verk publicerades?