Författare Ämne: Nya Fornsök  (läst 16222 gånger)

Utloggad West Kennet Long Barrow

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
Nya Fornsök
« skrivet: maj 20, 2008, 08:23 »
Vilka uppgifter och funktioner finns i den lösenordsskyddade delen som är så känsliga att de måste hållas hemliga för oss vanlida dödliga?
Stjäl inte våran Ottar!

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Nya Fornsök
« Svar #1 skrivet: maj 20, 2008, 09:50 »
Do NOT ask to know the secret dwelling place of the Holy Crystal Skull of Doom!!!!!

It is cursed, CURSED I TELL YOU!!!  >:D

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Nya Fornsök
« Svar #2 skrivet: maj 20, 2008, 11:15 »
Gäääsp idag är RAÄ:s server seeeeeeg. Många som vill kolla nya Fornsök antar jag. Har dock inte fattat hur man skall hitta vrak i Vänern... Någon som kan tipsa mig? Eller täcker inte Sjöfmis Vänern (ja, jag är registrerad, inloggad användare).
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad exm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 68
SV: Nya Fornsök
« Svar #3 skrivet: maj 20, 2008, 13:12 »
Gäääsp idag är RAÄ:s server seeeeeeg. Många som vill kolla nya Fornsök antar jag. Har dock inte fattat hur man skall hitta vrak i Vänern... Någon som kan tipsa mig? Eller täcker inte Sjöfmis Vänern (ja, jag är registrerad, inloggad användare).
Jodå, vrak i Vänern finns med (även tillgängliga för de icke invigda  ;) ) , sök på Lämningstyp "Fartygs-/båtlämning" och t ex "Värmland". För att fornlämningar/vrak sak synas på kartan måste man dock zooma in till skala 1:75000.

Utloggad exm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 68
SV: Nya Fornsök
« Svar #4 skrivet: maj 26, 2008, 13:45 »
Vilka uppgifter och funktioner finns i den lösenordsskyddade delen som är så känsliga att de måste hållas hemliga för oss vanlida dödliga?
Det är nog främst personuppgifter, t ex namn på registrerare och ansvariga inventerare.

För övrigt verkar det som om man nu släppt restriktionen för kartpositioner för Fyndplatser (metallfynd), som tidigare väl doldes för allmänheten? Fortfarande verkar dock positioner för Depåfynd och Offerplatser vara dolda vid sökning, men är ändå markerade på kartan...

Ironiskt nog rapporterar media om nya skattplundringar på Gotland, 2 dagar efter att Nya Fornsök sjösatts... SR Gotland, Gotlands Tidningar

Utloggad wirsen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 45
    • Fokus Arkeologi
SV: Nya Fornsök
« Svar #5 skrivet: maj 26, 2008, 18:52 »
Ett litet problem med fornsök och "gamla raä sökfunktionen" är enligt min mening att när man söker på en spec. fornlämning, får man resultat som innefattar tidsperiod
allt ifrån stenålder och fram till historisk tid. Sökfunktionen verkar inte kunna
datera sökningen särkilt bra, eller dessa uppgifter kanske inte är inlagda i
sökfunktionen?
Besök Fokus Arkeologi
& håll dig uppdaterad!

http://Http://www.fokusark.se

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Nya Fornsök
« Svar #6 skrivet: maj 27, 2008, 14:07 »
Jag vet att denna fråga var uppe i en tråd som tillhörde en testbrukargrupp, då (det första publika) Fornsök skulle sjösättas. Motiveringen till den taffliga dateringen var då att dateringen utgick från en för lämningstypen "typisk datering", vilken för ett "gravfält" faktiskt är alla tre stora perioder (sten, brons, järn). I detta fall blir det naturligtvis lite meningslöst. För typen "hällristning" är den typiska dateringen "bronsålder" vilket väl oftast känns mer meningsfullt. Det som saknas är väl en "riktig" datering av varje individuell lämning, men jag tror inte att detta egentligen är utfört. RAÄ-folket får väl tala om hur det ligger till.

En annan sak som jag inte har kommit underfund med i nya Fornsök är om man på ett enkelt sätt kan klicka på "R"-en på kartan och få info. När man gjort en sökning får man ju upp en karta med alla fornlämningarna i närheten, man skulle ju vilja snabbt kunna klicka på olika lämningar och se deras fornlämningsnummer. Åt andra hållet går ju bra, dvs. att klicka på ett visst objekt i listan av sökträffar, då får man ju fram den lämningen på kartan. Har antagligen missat någon förträfflig funktion här.

/Mats

Utloggad West Kennet Long Barrow

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
SV: Nya Fornsök
« Svar #7 skrivet: maj 27, 2008, 14:16 »
En annan sak som jag inte har kommit underfund med i nya Fornsök är om man på ett enkelt sätt kan klicka på "R"-en på kartan och få info. När man gjort en sökning får man ju upp en karta med alla fornlämningarna i närheten, man skulle ju vilja snabbt kunna klicka på olika lämningar och se deras fornlämningsnummer. Åt andra hållet går ju bra, dvs. att klicka på ett visst objekt i listan av sökträffar, då får man ju fram den lämningen på kartan. Har antagligen missat någon förträfflig funktion här.

/Mats


Du måste klicka på info-loggan till vänster innan du kan klicka på "R"
Stjäl inte våran Ottar!

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Nya Fornsök
« Svar #8 skrivet: maj 27, 2008, 15:14 »
Ja, tyvärr är inte fornlämningarna individuellt daterade. Fornminnesinventeringen har aldrig daterat fornlämningar annat än i undantagsfall och därmed är det nästan enbart utgrävda fornlämningar för vilka det finns individuella dateringar i FMIS. Sökapplikationen kan inte leta efter underliggande data som inte finns.

Att i efterhand gå igenom fornlämningarna i FMIS och snäva in deras dateringar baserat på dokumentationen skulle vara oöverstigligt dyrt. Ett räknexempel:
700 000 fornlämningar ska dateras och låt oss säga att det tar i genomsnitt 30 minuter att gå igenom, redigera och registrera varje post. Det blir 350 000 timmar eller 43 750 mandagar eller många, många, många accessanställda...

Dvs. kommer aldrig att hända.


Det enda sätt att snabbt få individuella dateringar skulle vara att öppna upp FMIS för user-tags och crowdsourca dateringarna. Fast hur tillförlitligt det skulle bli när Bob Lind sätter bronsålder på alla gravfält med resta stenar är ju en annan fråga...

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Nya Fornsök
« Svar #9 skrivet: maj 27, 2008, 15:37 »
Ja, tyvärr är inte fornlämningarna individuellt daterade. Fornminnesinventeringen har aldrig daterat fornlämningar annat än i undantagsfall och därmed är det nästan enbart utgrävda fornlämningar för vilka det finns individuella dateringar i FMIS.

Rätta mig gärna om jag har fel, men Fornlämningsregistret och FMIS har skapats som ett administrativt verktyg för att undlätta den antikvariska hanteringen av fornlämningar. Att man sedan kunnat använda registret/databasen för viss typ av forskning är en annan sak. I antikvarisk hantering av fornlämningar utifrån fornminneslagen är en datering helt enkelt  inte av primärt intresse.

Det ovan beskrivna är en sanning med modifikation, för exempelvis fornminnesinventerinens främsta föregångare, Göteborsinventeringen, var väl syftet snarare kunskapsinsamling än antikvarisk administration. Det antikvariska tänket vi har idag är mer en produkt av andra hälften av 1900-talet.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Nya Fornsök
« Svar #10 skrivet: maj 27, 2008, 15:49 »
Du har rätt Leif. Min förklaring var bara ett svar till Wirsén om varför de typiska dateringarna i FMIS är så breda och varför det inte är realistiskt att datera fornlämningsposterna individuellt i efterhand.

Så länge FMR/FMIS enbart var ett expertsystem  så var avsaknaden av dateringar inte ett problem - användarna var alla arkeologiskt skolade och kunde själva datera objekten baserat på typ, beskrivning och placering på höjdkurva. Vid den publika publiceringen av informationen är emellertid avsaknaden av explicita dateringar ett problem.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Nya Fornsök
« Svar #11 skrivet: maj 27, 2008, 21:15 »
Du har rätt Leif. Min förklaring var bara ett svar till Wirsén om varför de typiska dateringarna i FMIS är så breda och varför det inte är realistiskt att datera fornlämningsposterna individuellt i efterhand.

Så länge FMR/FMIS enbart var ett expertsystem  så var avsaknaden av dateringar inte ett problem - användarna var alla arkeologiskt skolade och kunde själva datera objekten baserat på typ, beskrivning och placering på höjdkurva. Vid den publika publiceringen av informationen är emellertid avsaknaden av explicita dateringar ett problem.

Det vanliga problemet när man försöker nå alla på en gång.... Iofs så tror jag nog att rätt många som ger sig i kast med fornsök har en hyfsad förförståelse, oavsett om de är studenter, amatörer eller yrkesverksamma... Har ni gjort några mätningar på användarnas förkunskap?
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad West Kennet Long Barrow

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
SV: Nya Fornsök
« Svar #12 skrivet: maj 31, 2008, 08:15 »

Det är nog främst personuppgifter, t ex namn på registrerare och ansvariga inventerare.

För övrigt verkar det som om man nu släppt restriktionen för kartpositioner för Fyndplatser (metallfynd), som tidigare väl doldes för allmänheten? Fortfarande verkar dock positioner för Depåfynd och Offerplatser vara dolda vid sökning, men är ändå markerade på kartan...

Ironiskt nog rapporterar media om nya skattplundringar på Gotland, 2 dagar efter att Nya Fornsök sjösatts... SR Gotland, Gotlands Tidningar

Aha! Så det är inte som min konspiratoriske kompis tror, att det bakom lösenordsskyddet finns bevis för att Bob G Lind har rätt i sina tolkningar?
« Senast ändrad: maj 31, 2008, 20:14 av Gorm »
Stjäl inte våran Ottar!

Utloggad Malin

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
SV: Nya Fornsök
« Svar #13 skrivet: juli 02, 2008, 17:46 »
"Vanliga dödliga" dvs icke icke-inloggade missar namn på inventerare, uppgiftslämnare, registrerare samt positioner för Depåfynd och Offerplatser. Vad gäller det senare så pågår diskussion (med olika representanter från kulturmiljövården) om hur vi ska göra i framtiden och det lutar åt att inte dölja positioner för alla lämningar av en viss typ utan enstaka lämningar av specifika skäl (t.ex. i just den här klippgraven ligger det mänskliga kvarlevor väldigt ytligt). Men det är inte färdigsnackat än.

Dessutom ser man inte fastighetsbeteckningarna.
That´s why we became archaeologists in the first place - because we get to play pretend for months at a time until we have to be serious and write papers. (McCaffrey/Lackey)

Utloggad Malin

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
SV: Nya Fornsök
« Svar #14 skrivet: juli 02, 2008, 17:50 »
En annan sak som jag inte har kommit underfund med i nya Fornsök är om man på ett enkelt sätt kan klicka på "R"-en på kartan och få info.
/Mats


Jag kan glädja dig med att vi har en liten, liten utveckling på gång. En av sakerna som utvecklas är att om man klickar på en av sina träffar i kartan får man upp ett pop-up-fönster med RAÄ-nummer och lämningstyp samt länk till resten av informationen. Utvecklingen är dock inte klar ännu och det är inte riktigt spikat när resultatet kommer att driftsättas.
That´s why we became archaeologists in the first place - because we get to play pretend for months at a time until we have to be serious and write papers. (McCaffrey/Lackey)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Nya Fornsök
« Svar #15 skrivet: juli 15, 2008, 16:31 »
Nu är de nya funktionerna sjösatta (  ::) ), läs mer: http://www.raa.se/cms/fornsok/nyheter.html

För att göra alla ikoner inom ett område klickbara så är ett tips att använda sig av "Sök inom befintlig kartbild"

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :