Författare Ämne: Bra handhållen GPS?  (läst 23284 gånger)

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #20 skrivet: augusti 22, 2007, 22:38 »
Ok, tack för hjälpen. Det verkar som om det behövs ett minneskort för att kunna installera "Sportstracker", något som jag inte köpt ännu. Jag kanske återkommer med fler frågor när jag gjort det. ;)

/Micke

Brassa på ett 2 GB :) Minnen har blitt så billigt, betalade ca 200 för mitt

/Micke

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #21 skrivet: mars 30, 2008, 12:58 »
Tråden har några månader på nacken. Har det kommit ut några nya hanhållna, prisvärda GPS:er som är värda att kolla upp? :) Jag har själv kikat lite på Garmin Colorado. Nån som har erfarenhet av denna?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #22 skrivet: mars 30, 2008, 19:02 »
Nej, men det finns en välfylld tråd på Utsidan: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47900

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #23 skrivet: mars 30, 2008, 19:57 »
Tack, är bekant med Utsidan. Tänkte att det kanske fanns folk på detta forum som använt den för "arkeologiska" ändamål.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Medea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #24 skrivet: april 02, 2008, 17:35 »
Bra tråd, funderar också på att inhandla en GPS och inventera trakten runtom Söderköping.

Utloggad BeeWee

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #25 skrivet: april 04, 2008, 09:12 »
Är flitig användare av GPS i jobbet och använder i huvudsak bara en; Trimble Juno ST Handheld med ESRIS's ArcPad som programvara och kartmaterialet är Lantmäteriets fastighetskarta samt, vid behov,georefererade rasterbilder, exempelvis lantmäterikartor eller ortofoton. Marknadsförs och säljs bl a av Forest It Design. Har ingen aning om priset...
http://www.forest-it.se/TrimbleGPS

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #26 skrivet: april 08, 2008, 13:58 »
Hej!!

Om det finns någon därute som använder Nokia N95 och inte har uppgraderat operativet rekommenderar jag det starkt!

I och med nya versionen är GPS*n mycket kvickare att hitta satelliterna

Mvh,
/Micke

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #27 skrivet: maj 12, 2008, 09:58 »
Nokia N95 mannen tjötar på!!!  :)

Jag testade häromdagen att ladda in Garmin XT på Nokia N95:an, dvs samma programvara som finns i alla Garmins GPS'er.

Programvaran funkar fint!!! Testat med Friluftskartan och både navigering och hantering av waypoints och rutter funkar tillfredsställande.

Noggrannheten är inte så särdeles bra, karterat ett objekt med flera punkter på i stort sätt samma ställe och får upp till 15 meter imellan.

Mvh,
/Micke


Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #28 skrivet: maj 12, 2008, 19:15 »
Jag testade häromdagen att ladda in Garmin XT på Nokia N95:an, dvs samma programvara som finns i alla Garmins GPS'er.

Coolt, hur gör man det? Vill också testa. Finns den programvaran fritt tillgänglig någonstans?

/Micke

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Bra handhållen GPS?
« Svar #29 skrivet: maj 13, 2008, 10:26 »

Coolt, hur gör man det? Vill också testa. Finns den programvaran fritt tillgänglig någonstans?

/Micke

Tjena!

Programvaran finns att ladda ner på Garmins sida, låses upp med köpt licens.
Ladda ner Symbian 60 versionen av Garmin XT och City Navigator som är anpassad för Nokia 95:an. Kartorna säljes separat och måste ochså låsas upp med licensnyckel.

Ladda även ner Mapsource som används för att ladda kartor till mobilen och hantering av waypoints, rutter. Fiffigt att det går att visa punkter i Google Earth.

När du installerat Garmin XT utan att knappa in licensen går det inte att ändra GPS-enhet till den inbyggda, möjligheten dyker opp efter licensnyckel.

Jag har testat ett antal GPS-program till nokian och trivs med Garmin, den är inte lika pratig som de övriga jag testat, de ska stup i kvarten koppla upp sig mot Internet och kosta trafikpengar!

Mvh,
/Micke