Författare Ämne: Gropkeramiker och trattbägare  (läst 29993 gånger)

Utloggad Lappoid

  • Stammis
  • Antal inlägg: 354
SV: Gropkeramiker och trattbägare
« Svar #40 skrivet: maj 21, 2008, 08:24 »
Det bör du kunna göra i Anna Linderholms avhandling - Migration in Prehistory : DNA and stable isotope analyses of Swedish skeletal material. Läggs fram den 23:e.

/N B

Citera
We can deduce from these genetic data that they were two separate populations, and can see that the TRB genetic profiles continue into the Bronze Age whereas the PWC profiles seem to disappear. In a second analysis based on the same material we explore the ability of adults to digest milk, i.e. lactose tolerance, a genetic trait found in high frequencies in northern Europe. We can see that the TRB population had a higher frequency of this allele than the PWC population.

Antydes det et kontinuitetsbrudd mellom jeger- og fangstkulturen og jordbrukskulturen?

Utloggad Måns Sjöberg

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
SV: Gropkeramiker och trattbägare
« Svar #41 skrivet: maj 21, 2008, 09:19 »
Antydes det et kontinuitetsbrudd mellom jeger- og fangstkulturen og jordbrukskulturen?

Nej, så vitt jag förstår handlar det bara om befolkningen under neolitikum.

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Gropkeramiker och trattbägare
« Svar #42 skrivet: maj 21, 2008, 09:47 »
Framförallt berör detta bara den sydligaste delen av Sverige - det nordligaste man studerat är en megalitgrav i Västergötland och ett gravfält på Gotland. Utöver dessa platser vet vi i nuläget inte mycket om genetiska grupper.

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
SV: Gropkeramiker och trattbägare
« Svar #43 skrivet: maj 21, 2008, 13:09 »
Ja det finns massor att säga om detta. Jag håller helt med Åsa om att våra politiska gränser av idag skapar en massa onödiga problem. Jag är personligen tveksam till att använda begreppet kultur över huvud taget då det tenderar att implicera något essentiellt som binder samman en befolkning, något som jag inte tror på.
Vad det gäller skillnader mellan olika regioner så finns det nog mycket att göra inom det området. Dels finns det ju en skillnad som löper genom norra Småland mellan Vivastemåla och Humlekärrshult (grovt förenklat), en skillnad mellan den keramiska tradition som återfinns i Mälardalen, Östergötland Gotland etc. och den sydvästliga med Jonstorp och Siretorp och som fortsätter upp till åtminstone Göteborgstrakten. I det Bohusländska materialet återfinns som Åsa säger en rad andra element som i viss mån fortsätter bort till Auve i Norge, exempelvis snör- och snörstämpelornering. Jag delar även uppfattningen om att den sydvästsvenska traditionen har linjer som går att följa ner i TRB vilket är svårare i det östsvenska fallet.
Det är i mina ögon extremt viktigt att minnas att genetiskt släktskap eller inte aldrig kan förklara varför samhällsförändringar ser ut som de gör eller varför vissa människor och samhällen gör de val de gör. Detta medför inte att migrationer inte är intressanta bara att de inte räcker som enskild förklaring, för vad orsakade i så fall migrationen?