Författare Ämne: Etnocentrism i musei- och kulturarvssvängen?  (läst 6871 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Etnocentrism i musei- och kulturarvssvängen?
« skrivet: juni 24, 2008, 10:48 »
Tar upp en fråga som berörts lite grand i ett par andra trådar: finns det ett etnocentriskt, västerländskt tänkande eller förhållningssätt inom musei- och kulturarvssektorn, speciellt vad gäller vem som får jobb där?
Har lagt märke till att folk som kommer från något grannland har lätt att få jobb (i alla fall nästan lika lätt som svenskar). Särskilt om man är dansk, då kan man bli museichef eller professor e dyl. Även folk från England eller USA kan alltid få något. Men kommer man t ex från Afrika eller Asien så kan man vara professor med 20 års arbetslivserfarenhet och inte ens få det enklaste guidejobb (har själv sett exempel på detta).
Dessutom, kommer du från Afrika eller Asien så har du t o m svårt att få jobb på museer och liknande som har just dessa områden som specialinriktning. Ofta tycks man föredra att anställa en svensk (eller åtminstone nordisk, västerländsk) ”kännare” av dessa områden än någon som verkligen kommer därifrån (och dessutom har de rätta akademiska och yrkesmässiga meriterna).

Samma tycks ju för övrigt gälla för media. När Afrika och Asien kommer på tal så intervjuar man svenska kännare men bjuder inte in kvalificerade akademiker som har sina rötter i dessa områden. En svensk kännare av ett visst utomeuropeiskt land vet tydligen bättre vad som försiggår där än någon som bott i landet i fråga större delen av sitt liv och dessutom arbetat och forskat där.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Etnocentrism i musei- och kulturarvssvängen?
« Svar #1 skrivet: juni 24, 2008, 12:35 »
Är det på det sättet så är det verkligen illa. Det är så illa att det t.o.m. är olagligt. Kan man presentera konkreta uppgifter som visar, eller antyder, att det förhåller sig på detta sätt tycker jag att man bör gå med det till polisen, FO eller media.

En anmälan till FO kan göras här:  http://www.do.se/t/Page____409.aspx

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Etnocentrism i musei- och kulturarvssvängen?
« Svar #2 skrivet: juni 24, 2008, 19:30 »
Det kniviga är ju alltid att bevisa att det förhåller sig på ett visst sätt. Jag har frågat ett par utomeuropeiska vänner med antikvarisk bakgrund vad de får för svar när de inte fått ett jobb de borde vara kvalificeade för. Ibland får de till svar att deras utländska utbildning är svårbedömd på en svensk arbetsmarknad, ibland att språket är ett problem, ibland att de inte har tillräcklig erfarenhet från den svenska musei- och kulturarvssektorn o s v. Jag kan ju dock uppmana dem att ifall de tycker att svaren de får inte är tillfredställande, faktiskt prova på att göra en anmälan. Kan alltid vara bra att få sin sak prövad. För det kan ju inte vara en ren slump att flera utomeuropeiska akademiker inom vår sektor (och i andra sektorer också verkar det som) inte ens får jobb som de egentligen är överkvalificerade för, för att inte tala om sådana jobb som motsvarar deras kvalifikationer.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Etnocentrism i musei- och kulturarvssvängen?
« Svar #3 skrivet: juni 25, 2008, 11:30 »

Har lagt märke till att folk som kommer från något grannland har lätt att få jobb (i alla fall nästan lika lätt som svenskar). Särskilt om man är dansk, då kan man bli museichef eller professor e dyl.


OK, så du menar att en viss arkeologiprofessor i Göteborg blev kvoterad till sin tjänst? Tillåt mig att tvivla. Mannen kom från en tjänst, ungefär motsvarande Riksantikvarie i Danmark, till lilla arkeologiska institutionen. Dessutom var väl inte konkurrensen den hårdaste om man tittar på övriga kandidater 1995 när professuren tillsattes.
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Etnocentrism i musei- och kulturarvssvängen?
« Svar #4 skrivet: juni 25, 2008, 15:47 »
Vem har sagt något om kvoterad? Jag menar bara att det med stor sannolikhet är lättare att få en tjänst (särskilt en högt uppsatt sådan) inom musei- och kulturarvssektorn om man är västerlänning än om man kommer från Afrika eller Asien.

Ju äldre desto bättre.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Etnocentrism i musei- och kulturarvssvängen?
« Svar #5 skrivet: juni 25, 2008, 20:16 »
Åtminstone i det privata näringslivet som jag har erfarenhet av så är det faktum att någon är överkvalificerad för ett jobb i sig ett skäl att inte anställa vederbörande. Att anställa någon och lära upp honom/henne kostar ett antal hundra tusen, och man är ovillig att göra det om det verkar troligt att vederbörande snart kommer att söka sig till något mera kvalificerat och välbetalt.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Etnocentrism i musei- och kulturarvssvängen?
« Svar #6 skrivet: juni 25, 2008, 20:50 »
En viktig fråga som det ligger något i. Men man kan vända på frågan också. Om man skall anställa, låt säga 3 ammanuenser i 2 månader vardera, och har en sisådär 120-150 sökande (fullt realistiska siffror). Vilka väljer man då? Hur djupt går man in och studerar de sökandes cv?

Det är inte realisiskt att tro att antikvarien Nisse vi länsmuseet långtbortibyn skall sätta sig ner och ta reda på vad utbildningen xx och arbetslivsefarfarenheten yy från landet zz innebär. Det är upp till den sökande att på ett lättbegripligt sätt översätta sina meriter så att de blir jämförbara med motsvarande svenska meriter. Först när man gjort så och fortfarande inte får jobb i en högkonjunktur kan man klaga. I nuläget får i princip ingen jobb så då finns det inget att klaga över    >:(

Hur som haver, jag håller med om att etnocentrismen är ett problem i kulturarvssvängen. Men det lär framgå av mina tidigare inlägg i trådar som tangerar problematiken. Bra att du lyfte frågan Piankhy!
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/