Författare Ämne: Grävning i kvarteret Åkroken i Nyköping  (läst 14012 gånger)

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
Grävning i kvarteret Åkroken i Nyköping
« skrivet: april 24, 2008, 13:35 »
Här kommer en liten nyhet till alla som är intresserade av medeltid.

Sörmlands museum sätter snart i gång med en förundersökning i kvarteret Åkroken i Nyköping.

Mer information finns på Sörmlands museums hemsida:

* Länk till hemsidan

/Micke

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Grävning i kvarteret Åkroken i Nyköping
« Svar #1 skrivet: april 24, 2008, 13:55 »
Spännande!
Såg att de centralaste delarna av Nyköping är från 1100-talet. Är det vår äldsta belagda bebyggelse med ett "Köping"-namn, i Sverige alltså? Kaupang vid Oslofjorden, från vikingatid, är väl också ett Köping-namn.

/Mats

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Grävning i kvarteret Åkroken i Nyköping
« Svar #2 skrivet: april 24, 2008, 15:28 »
Nej, Nyköping är troligen inte det ursprungliga namnet på staden. Nyköping är belagt från ca 1250. Det har spekulerats i att staden tidigare kallades Södra Aros pga ett fynd av ett myntstampsavtryck med detta namn på som påträffades 1964 vid utgrävningen av kvarteret Stallbacken.

/Micke

Utloggad Gest

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Grävning i kvarteret Åkroken i Nyköping
« Svar #3 skrivet: april 30, 2008, 16:21 »
Nyköping är en intressant plats, jag kände inte till det där om södra aros. Någon mer info om detta?
När det gäller Köpingar så har man läst att namnet köping härstammar från 1200-talet men i många fall så är det ju äldre städer det handlar om. Söderköping som jag kommer ifrån är väl ett sånt exempel där åldern på staden är oviss men där namnet först dyker upp i källorna på tidigt 1200-tal. Köpingsvik?

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Grävning i kvarteret Åkroken i Nyköping
« Svar #4 skrivet: maj 01, 2008, 10:04 »
Nyköping är en intressant plats, jag kände inte till det där om södra aros. Någon mer info om detta?
Jag skall kolla med mina medeltidskollegor, nu är ju de ute och gräver fr.o.m. måndag, så det kan hända att det dröjer lite. Du kan sparka på mig via PM om det verkar som om jag glömt bort.

När det gäller Köpingar så har man läst att namnet köping härstammar från 1200-talet men i många fall så är det ju äldre städer det handlar om. Söderköping som jag kommer ifrån är väl ett sånt exempel där åldern på staden är oviss men där namnet först dyker upp i källorna på tidigt 1200-tal. Köpingsvik?

Angående Köpingsvik vet jag i alla fall, trots att jag är stenåldersarkeolog; Köpingsvik är mer än 5000 år gammalt.   ;D

/Micke

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Grävning i kvarteret Åkroken i Nyköping
« Svar #5 skrivet: maj 02, 2008, 15:24 »
Spännande. Jag läste häromåret om att man funnit en handelsplats från järnåldern på någon ö utanför Nyköping - Oxelösund någonstans. Någon som vet mer om det? Det är ju intressant om man kan se det som en föregångare till Nyköping.
Trakten måste ju vara utmärkt ur handelssynpunkt. I Nyköpingsfjärden rinner Kilaån, Nyköpingsån och Svärtaån ut - folk kunde i forntiden ta sig vattenleden från större delen av centrala och västra Sörmland till denna plats vid kusten, och där möta handelsmän längre fjärran ifrån.

Utloggad gorjan

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Grävning i kvarteret Åkroken i Nyköping
« Svar #6 skrivet: juli 03, 2009, 21:55 »
Slutundersökningen verkar ha kommit igång!

http://www.nykoping.se/sv/Nyheter/Nu_borjar_utgravningen/

Det är en grävning som verkar kunna ge mycket ny information. Det är förstås extra roligt med extra pampig grävstart med besök av såväl riksantikvarie, kommunalråd och landshövding!

Är det någon som är där och jobbar för UV som kan säga vad grävningarna har gett så här några veckor efter grävstart?

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Grävning i kvarteret Åkroken i Nyköping
« Svar #7 skrivet: juli 04, 2009, 12:48 »
Slutundersökningen verkar ha kommit igång!

http://www.nykoping.se/sv/Nyheter/Nu_borjar_utgravningen/

Det är en grävning som verkar kunna ge mycket ny information. Det är förstås extra roligt med extra pampig grävstart med besök av såväl riksantikvarie, kommunalråd och landshövding!

Är det någon som är där och jobbar för UV som kan säga vad grävningarna har gett så här några veckor efter grävstart?
Grävningen har inte startat, beslutet blev överklagat i sista stund.

/Micke

Utloggad gorjan

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Grävning i kvarteret Åkroken i Nyköping
« Svar #8 skrivet: juli 05, 2009, 10:38 »
Jag tycker det verkar konstigt att man får överklaga när riksantikvarien invigit utgrävningen. Hoppas det blir visningar i alla fall!

Utloggad Kettil0kristen

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: Grävning i kvarteret Åkroken i Nyköping
« Svar #9 skrivet: januari 09, 2014, 23:53 »
Det var länge sedan något hördes från grävningarna i kvarteret Åkroken Nyköping. Detta är det sista jag tagit del av. https://www.realisten.se/2011/12/05/arkeologiska-utgravningar-visar-nykopings-okanda-historia/ M.v.h. Kettil