Till Tarim är det då ändå mer än 100 mil över en lägre bergskedja. Givetvis är jag medveten om att så sent som på ca 1000 f kr så fanns ett innanhav från Svarta Havet t o m det dåtida Aralsjön, även om vissa vattenförbindelser var väldigt smala. Men vattnet var inte strömmande genom dessa smala förbindelser (närmast långsträkta sund).
Du producerar ständigt en hel del kommentarer som lite och ingenting har med saken att göra. Vad jag skrivit om är
färdleder mellan öst och väst - vilka kan bestå av såväl vattenvägar som landsvägar, fjällvägar och stigar. Vägen mellan Skandinavien respektive Kina, India och Maldiverna består givetvis av en kombination av vägleder.
Kaspihavet har oavsett varit en 'hubb' i denna handel - inte minst pga. Volgan och närheten till Aralsjön och dom östliga älvleden Oxus och Yakartes.
Här har alltså funnits en kombination av älvleder, oxvägar och häststigar för att föra siden från Kina, hantverk från Nepal och komovaran-skinn från Bengal, Kauri-snäckor från Maldiverna och silver från Arabien till den samma Finska viken - varifrån det nått Åland och Gotland och därmed Ångermanland, Mälarn, Danmark och England - jämte olika städer efter Norges långa kust.
Sen finns det kända handelsvägar från Kaspihavet mot sydost och söder - till Indien (Karakorum), Iran (Teran) och Irak (Bagdad).
Den senare är omtalad i vikingasagorna, eftersom nordborna exporterade vapen till dom araber som kämpade med khazarer i öst och katoliker i väst. Handelsalliansen mellan Bhagdad och Baltikum under vikingatid visar alltså att man haft gemensamma fiender.
NB:
Försök gärna undvika att evigt divergera från trådens ämne - med mindre du vill sabba envar trådstartares intentioner. Denna tråd lär fortfarande handla om
nordisk järnålder och vikingatid - eller hur?