Författare Ämne: Dagens ledare i DN (ang Historiska museet)  (läst 6620 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Dagens ledare i DN (ang Historiska museet)
« skrivet: december 20, 2004, 15:59 »
För att inte röra till allting så mycket så startar jag en ny tråd. Följande står i dagens (041220) ledare i DN.

"Den 1 januari blir det fri entré på en rad statliga museer. Och det är ju trevligt. Men vad ska besökarna titta på när de väl kommit dit?"

Källa: DN.se

/Johan
« Senast ändrad: maj 10, 2007, 19:53 av Gorm »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Maria

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
Dagens ledare i DN (ang Historiska museet)
« Svar #1 skrivet: december 20, 2004, 17:01 »
Ja. Nu stormar det verkligen. Artiklar, insändare och tv-program som spyr galla över Historiska. T.o.m. i Aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,577148,00.html

Jag höll med om kritiken (ang. att praktartefakterna inte visas) tidigare, men nu är jag inte lika kritisk längre. Kanske har det att göra med att jag jobbar som guide på Historiska, och att jag faktiskt vet bättre.
Det enda jag vill tillägga som är viktigt, är att de för fullt håller på att bygga en ny stor forntidsavdelning. Fruktansvärt eller hur? Jag menar, hålla på att göra större, fräsigare och bättre forntidsutställningar, de borde verkligen skämmas...  :roll: Johanne borde veta tillräckligt mycket om arkeologi för att inse att tanken bakom arkeologiska utställningar ändras med tidens gång, och att det var dags att modernisera och skapa en forntidsutställning som väcker tankar och engagemang. Inte bara traditionella, ganska antireflexiva, Montelius-montrar (som allmänheten tydligen fortfarande förväntar sig att hitta på Historiska), alltså.
Och den "snobbiga tråduställningen" är intressant. Det tycker även jag som arkeolog. När det är ett Historiskt museum kan man väl inte anse att medeltidsutställningar och samtidshistoriska utställningar inte platsar? Jag mötte en dam igår som inte förstod Johannes krönika alls, eftersom medeltidsutställningen "var det bästa på hela museet".

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Dagens ledare i DN (ang Historiska museet)
« Svar #2 skrivet: december 20, 2004, 21:40 »
Jo, den krönikan länkades till i en annan tråd. Om allmänheten efterfrågar "Motelius-montrar" som du säger, varför inte tillmötesgå dem? Det ska väl ändå vara ett folkets museum?

Vidare tror jag att mycket i kritiken grundar sig i att det snart har gått tre år (eller tar jag i för mycket nu?) utan att en forntidsutställning funnits på SHM. Det må ha tvistats om lokaler mm, men varför inte producera en temporär utställning under tiden? Jag ser mycket heldre den gamla utställningen än ingenting alls. Ser med spännig fram emot den nya utställningen och hoppas bli slagen med häpnad! ;)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Maria

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
Dagens ledare i DN (ang Historiska museet)
« Svar #3 skrivet: december 20, 2004, 21:53 »
Jag kan hålla med om att det finns en viss poäng i att ha "Montelius-montrar", eftersom allmänheten är vana vid det och därför förväntar sig det.

Dock tror jag på utveckling, och jag tror att utställningsmetoder kan utvecklas på 100 år. Vi kan mer, är mer pedagogiska och kreativa idag, varför inte låta det komma till användning?
Att folk förväntar sig en viss sak behöver inte betyda att de inte kommer att uppskatta att se forntiden serverad på ett nytt sätt. De kanske t.o.m. föredrar en ny, progressiv forntidsutställning om de får chansen att se den (och det kommer det ju att få).

Ett tag, i väntan på den nya forntidsutställningen, fanns Forntid Nu som temporär utställning. Den var inte optimal i mina ögon, men ett försök att skapa tanke på ett helt nytt sätt. Annars finns ju vikingatidsuställningen och Guldrummet. Det är inte Så illa.

Jag tycker iallafall att det är bättre att göra om forntidsutställningen ordentligt och genomtänkt, än att behålla den gamla eller slänga ihop en ny lite hafsigt för att vara snabb. Det kommer att vara värt det. Tålamod är en dygd.  :wink:

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Dagens ledare i DN (ang Historiska museet)
« Svar #4 skrivet: december 20, 2004, 22:10 »
Forntid.nu var inte alls bra som fornsaksutställning men mycket bättre som pedagogiskt verktyg, vilket jag tror var syftet. Guldrummet och Vikingautställningen kan inte ersätta en forntidsutställning. Jag menade inte att man skulle slänga ihop en ny utställning men att man kanske kunde behållit några montrar med prylar under tiden. Självklart skall man tänka igenom den nya utställningen ordentligt, men vad som helst är egentligen bättre än "ingenting". Personligen saknar jag stenyxorna, vill ju inte behöva åka till t ex Jönköping för att få se sådana. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Draugr

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Dagens ledare i DN (ang Historiska museet)
« Svar #5 skrivet: december 20, 2004, 22:47 »
Gärna förnying, men jag hoppas man inte faller för frestelsen av att göra allt till en  upplevelseutställning! Förvisso mycket modernt och säkert kul för dagisbarnen men inget en vuxen vill se fler än en gång. Det är väl att man vill inspirera till eftertanke med konst, ljuspel och stämningsmusik men inte på bekostnad av föremålen. Hellre Montelius än Lustiga Huset.

Kenneth

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Dagens ledare i DN (ang Historiska museet)
« Svar #6 skrivet: december 21, 2004, 02:34 »
Jag håller med om att man måste förnya sig, få in nya tankar och ideér, man det känns som att SHM till viss del glömt att förnyelse inte betyder att allt som fanns tidigare var dåligt. Jag förväntar mig, åtminstonde till viss del, att få se artefakter i ett museum och gärna artefakter som hör till det område museét finns till för.

Vikingatidsutställningen är annorlunda, personligen tycker jag inte att den ger mig, som arkeolog, någonting och frågan är i vilken utsträckningen den ger något till övrig allmänhet. Mängder med artefakter men väldigt lite fakta och information om vad som faktiskt visas upp.

Att det behövs arkeologer i samband med att man skapar en utställning visar bland annat en av montrarna på SHM, den monter i vilket en prakthjälm, från vendeltid?, ligger tillsammans med modern ammunition och granater. Prakthjälmen borde snartas ha legat jämnsides med med en paraduniform el dylikt för att förvisas i sin moderna kontext inte bland de vapen som nyttjas av soldaterna. Utan arekologin blir kopplingen fel.

Sedan håller jag med Gorm att det stora problemet med SHM de senaste åren är att det inte händer något där det faktiskt gäller, det vill säga en ny forntidsutställning. Den gamla var utdaterad men bättre än ingen alls. Sedan hoppas jag i likhet med Draugr att inte hela museét genomsyras av upplevelseutställningar utan att vissa också kan ge en pedagogisk inrikting till den vuxna intresserade allmänhet, som uppenbarligen finns.

/ Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Draugr

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Dagens ledare i DN (ang Historiska museet)
« Svar #7 skrivet: december 23, 2004, 03:04 »
Tack Reuterdahl.

Precis min mening. Upplevelseutställningar ger signalen att man inte litar till sitt ämnes bärkraft i sig självt. Man gör sig själv en otjänst. Stenyxor blir varken roligare eller tråkigare om guiden visar dem iklädd voltigörsutstyrsel.

Däremot skulle datorpresentationer, filmvisningar, bilder etc med möjligheter att gå djupare än en kort montertext kanske sporra en intresserad besökare att ta reda på mer. Kanske man skulle nämna några teorier som för närvarande diskuteras, detta trots att forskarna inte är helt överens än. Lita till sin publiks intelligens och förmåga att skilja mellan fakta och teorier.

Enbart Rökstenen skulle kunna räcka som tema för en hel avdelning, ge publiken olika teorier och tolkningar och våga väcka frågor inte bara servera klara korta fakta. Det skulle kanske kunna väcka intresset för rökstenens folk, deras värld och tankar och därmed ge föremålen i montrarna mer relevans utan billiga effekter. Det gör inget att det blir för omfattande för ett besök, man kan alltid komma tillbaka och då kanske finna något man inte sett tidigare.

Skräckexemlet på hur fel det kan bli när man som museum blir allför självmedveten är nya Armémuseum.  Man serveras en överdådig men föga smaklig moralkaka (krig är fel men det är rätt kul ändå).  Politisk korrekthet är dessutom ofta en färskvara med kortare datum än man kan ana.

Vad är egentligen museenas främsta roll? Folkbildande, roande eller kanske folkuppfostrande?

Kenneth

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Dagens ledare i DN (ang Historiska museet)
« Svar #8 skrivet: december 23, 2004, 14:16 »
Museernas främsta roll måste väl rimligen vara att vara bildande, inspirerande och ifrågasättande.

/H

Utloggad bernad_law

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
Dagens ledare i DN (ang Historiska museet)
« Svar #9 skrivet: december 27, 2004, 13:22 »
Visst hsu, men vad är det man ska ifrågasätta?
"Archaeology - such a peculiar little pastime"
-lady Clifford