Författare Ämne: Kastben...?  (läst 3714 gånger)

Utloggad CeBe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 95
Kastben...?
« skrivet: juli 05, 2008, 10:11 »
Jag söker uppgifter om fynd av blyfyllda fotben / tåben av svin. Notera inte de vanliga astragalerna - det är inte frågan om tärningar, utan snarast om en budgetvariant av käglespel.

På holländska kallades det Kotspel. Benet man kastade med var blyfyllt för bättre precision och benämndes werpkot (kastben). Hur spelet gick till på 1500-talet visar bl.a. Pieter Breugel på en av sina oljemålningar. Upplägget var detta : man placerade ut 5 ben (utan bly) intill en mur eller på ett trappsteg. Dessa skulle fällas med det blyfyllda kastbenet. Dom 5 benen vid muren hade ofta olika tecken för poäng.

Jag har själv funnit ett par blyfyllda kastben, men då inte riktigt förstått vad de skulle användas till. Nu undrar jag över spelet - dess ursprung / ålder / utbredning. Utifrån vad man hittar av omnämnanden skulle man kunna tro att spelet förekommer främst i Nordvästeuropa, men det kan ju bero på att det kallas något annat på andra håll. Så - vad finns det av fynd? Och vad finns av litteratur kring spelet?
"All is Fair in Love and Archaeology"
(Uncle Scrooge i "Crown of the Maya's" - Carl Barks 1963)

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Kastben...?
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2008, 18:49 »
Har aldrig hört talas om detta men det låter intressant, var har du hittat dessa ben och i vilken kontext?

Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad CeBe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 95
SV: Kastben...?
« Svar #2 skrivet: juli 05, 2008, 19:56 »
Mina egna två kastben - om vi nu väljer den benämningen - hittades vid landsbygrävningar i Skåne på 1990-talet. Men som sagt förstod vi/jag inte vad det handlade om då. Tolkningen blev att de förmodligen använts i någon form av spel - kanske som en lokal variant på äkta astragaler. Blyfyllningen förklarades med att man mixtrat lite med "tärningarna". Men - att detta inte var någon heltäckande tolkning var samtidigt lätt att inse. Skillnaden i tyngd mellan ett "laddat" och ett normalt tåben kändes direkt när man tog dom i handen. Så en potentiell falskspelare hade fått vara försiktig... :lol:

Det var förhistorien - som nu aktualiserats genom ett par färska danska fynd (varav ett från en övergiven landsbytomt). Även där handlar det om ben som fyllts med bly - och detekterats fram. Då upphittaren hänvände sig till Nationalmuseum i Köpenhamn svarade man därifrån att det sannolikt var frågan om ett nätsänke (!). Den tolkningen byggde på idén att man utnyttjat ofyllda ben som flöten / fyllda som sänken i näten. Men skulle verkligen flytkraften i tåben räcka till? Och är det en etnologiskt känd användning?

Hur som helst - tolkningen som pjäser i Kotspiel känns mycket rimligare!

"All is Fair in Love and Archaeology"
(Uncle Scrooge i "Crown of the Maya's" - Carl Barks 1963)