Författare Ämne: Vad betyder sångtexten?  (läst 4954 gånger)

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Vad betyder sångtexten?
« skrivet: april 14, 2008, 21:33 »
Ramlade över en medeltida ballad där den sista versen ger mig lite huvudbry:
Vi önska er god gamman, att få skrapa pannan
"God gamman" tolkar jag som god gemenskap, men "skrapa pannan"? Är det bokstavligen att skrapa (gnugga) pannorna med varandra, en gammal hälsningsgest som är bortglömd? eller är det att skrapa pannan i gruset i slagsmål, att meningnen innan är ironi?  ::)
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Vad betyder sångtexten?
« Svar #1 skrivet: april 14, 2008, 21:48 »
Har ingen aning, men jag tänker genast på mat. Det gottaste som flottat fast i pannan kanske?

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Vad betyder sångtexten?
« Svar #2 skrivet: april 14, 2008, 22:50 »
Det som spontant dyker upp i huvudet är gäster som druckit sig så berusade att de sover med pannan mot bordsskivan. Å andra sidan är inte kopplingen till mat så dum, andemeningen kanske är "vi önska er // att maten är så god att ni skrapar (stek)pannan efter de sista resterna"?

Utloggad Måns Sjöberg

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
SV: Vad betyder sångtexten?
« Svar #3 skrivet: april 15, 2008, 08:21 »
Det gottaste som flottat fast i pannan kanske?

Min mormor ville alltid göda mig med "skuorna", de sista resterna som hon skrapade loss i stekpannan, enligt henne det bästa på hela måltiden. Gamman betyder väl gemensam glädje på nysvenska, rätt och slätt glädje på isländska.

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Vad betyder sångtexten?
« Svar #4 skrivet: april 15, 2008, 09:11 »
"...att få skrapa pannan"

betyder inte det att man ska äta upp all maten då?

Hos mormor var det så att man alltid var tvungen att lämna något kvar, en köttbulle, en kaka... Annars blev hon illa till mods för att hon inte lagat tillräckligt med mat. Hos farmor var det tvärtom, blev det något kvar så var maten inte tillräckligt god. Så hos farmor skulle man "skrapa pannan" men inte hos mormor.

ha de
Qui tacet, consentit

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Vad betyder sångtexten?
« Svar #5 skrivet: april 15, 2008, 14:46 »
 :D Det där med att skrapa pannan i bordet var verkligen roligt och visst kan det betyda det. Vet inte vad stekpanna kallades under medeltiden, men det förslaget var också bra. Jag kan se sällskapet som sitter vid rangligt bord och med stickor i pannorna efter träplankorna, och hur resten skrapar (stek)pannan vi härden  ;D.
en som tror sig veta allt, vet ingenting