Författare Ämne: Runinskrift i Linköpings domkyrka  (läst 6060 gånger)

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Runinskrift i Linköpings domkyrka
« skrivet: april 14, 2008, 13:00 »
Var inne i Linköpingsdomkyrka i helgen och såg en liten runinskrift, se bifogad bild samt Testimony of the spade. Jag hittar den dock inte samnordisk runtextdatabas, är det någon som vet signumet? Den är så pass tydlig så att den bör vara känd.

Magnus

Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Runinskrift i Linköpings domkyrka
« Svar #1 skrivet: april 14, 2008, 13:14 »
Nä.
Runinskrifterna från Linköpings domkyrka finns inte med i Samnordisk runtextdatabas av det skälet att ett signum behöver peka på en källa - t.ex. Sveriges runinskrifter. Men Linköpings domkyrka är publicerad i Sveriges Kyrkor, och kanske jag kommer till Vitterhetsakademiens bibliotek i eftermiddag och kan kopiera relevanta sidor därifrån. Kanske det som står där kan användas som tillräckligt för att lägga in inskrifterna i databasen och ge dem signa. Jag återkommer.
/Jan

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Runinskrift i Linköpings domkyrka
« Svar #2 skrivet: april 14, 2008, 14:16 »
Tack för ett snabbt svar, nu behöver jag åtminstone inte skämmas för att jag inte lyckades hitta inskriften i databasen.
Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Runinskrift i Linköpings domkyrka
« Svar #3 skrivet: april 14, 2008, 18:02 »
Jag har nu lånat Sveriges kyrkor band 200 och 201, men just inskriften "kuts" (eller kn=uts, eller ka=uts) hittar jag inte. Det jag har sett är anteckningar på Runverket om runorna kuts. I kommentaren till runa 2 u, står att bistaven inte är avsiktlig, den är inte lika djup som övriga linjer. Alltså bör inskriften läsas kuts. Men utan någon källa kan den inte komma med i Samnordisk runtextdatabas. Däremot kommer ett par andra inskrifter med. Fast inte en inskrift på "8. pilastern från koret 160 cm över golvet", där ska finnas 10 runor som man kan titta på. Just dessa är säkert sentida och under dem står årtalet 1802. Själv har jag ännu inte sett runorna i kyrkan.
/Jan

Utloggad Medea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
SV: Runinskrift i Linköpings domkyrka
« Svar #4 skrivet: april 14, 2008, 18:12 »
Lite off-topic, men... Jan Owe, var du på ämbetet omkring 15.00? Då kanske vi sprang förbi varandra!

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Runinskrift i Linköpings domkyrka
« Svar #5 skrivet: april 14, 2008, 18:32 »
Visst, jag kom till Östra stallet ca halv 4. Där finns outsinliga källor att ösa ur, i alla fall vet jag mycket som jag skulle vilja gå igenom men som det ännu inte blivit tid för. Och sen finns allt det som man inte visste fanns där :-)
/Jan

Utloggad Medea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
SV: Runinskrift i Linköpings domkyrka
« Svar #6 skrivet: april 14, 2008, 18:47 »
Precis... det finns så mycket som man skulle vilja läsa, men som man aldrig får tid med.

Det finns också böcker som man trodde skulle finnas där men som ändå inte finns där. Som en rapportserie från UV Öst från 1995...

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Runinskrift i Linköpings domkyrka
« Svar #7 skrivet: april 15, 2008, 10:22 »
Tack för informationen skall tillföra den till bloggen under dagen. Själv tycker jag att bistaven är tydlig, men jag undersökte den inte så noga. Givetvis har du rätt i att translittereringen borde bli kuts alernativt kauts och inte knuts, får ange tillfällig sinnesförvirring i det fallet.

Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Runinskrift i Linköpings domkyrka
« Svar #8 skrivet: april 15, 2008, 22:31 »
Nu har inlägget på Testimony uppdaterats. Tack för hjälpen!

Magnus
Archaeology is taxes well spent!