Författare Ämne: "Yggdrasil eller?"  (läst 5989 gånger)

Utloggad SAGA

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
"Yggdrasil eller?"
« skrivet: april 07, 2008, 20:32 »
Världens äldsta träd, tittade precis på Gävle-Dala nyheterna på TV och hörde något fantastiskt är det yggdrasil ? fel trädart men ändå. Nära trädgränsen i Dalarnas fjäll har nu tre levande tallar uppmätts till ca 5000 år, 7000 år och 8000 år gamal det måste vara i närheten av inlandsisens släppande. Man har ju hört talas om olivträden runt medelhavet 4-5000 år  sen det äldsta i USA ca 5500 år gamal men stämmer dessa mätningar slås dessa träd med hästlängder.

Ps Guld och gröna skogar

M,v,h
SAGA

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: "Yggdrasil eller?"
« Svar #1 skrivet: april 07, 2008, 21:22 »
Och jag som var på Hundfjället förra veckan! Vilket fjäll i Dalarna var det träden stod? Tänk om träden kunde tala  :o
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad SAGA

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: "Yggdrasil eller?"
« Svar #2 skrivet: april 07, 2008, 21:27 »
Ledsen hörde det som flyktigast när jag gick förbi TV:n så jag missade det, men det lär väl stå i våra lokaltidningar imorgonbitti. Jag återkommer med detta.

M,v,h
SAGA

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: "Yggdrasil eller?"
« Svar #3 skrivet: april 07, 2008, 21:32 »
Ledsen hörde det som flyktigast när jag gick förbi TV:n så jag missade det, men det lär väl stå i våra lokaltidningar imorgonbitti. Jag återkommer med detta.

Ja, gör det. Jag hörde på radion att man hittat en 8000 år gammal svensk "isman" som smält fram ur en glaciär i Tärnafjällen. Men det var den första april.
Coolt ändå, tänk om tallar kunde tala ...

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
SV: "Yggdrasil eller?"
« Svar #4 skrivet: april 07, 2008, 21:36 »
Granar var det...
Inslaget finns att se på SVT Play - här. Ca 11 min in i programmet.

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: "Yggdrasil eller?"
« Svar #5 skrivet: april 07, 2008, 21:46 »
Tusen tack Ny Björn! Granarna var häpnadsväckande små och risiga, men tänk att motstå tidens tand i 8000 år! Jag måste besöka fjället och ta mig en titt i sommar  ;D
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
SV: "Yggdrasil eller?"
« Svar #6 skrivet: april 07, 2008, 22:10 »
Den äldsta funna levande granstammen i Sverige skall vara drygt 600 år enligt http://www.norgig.com/national/se/old_trees.html. Dock har man hittat 9500 år gamla döda trädbitar (subfossil) under en nu levande granklon. Det skulle således tyda på att en granindivid grodde för 9500 år, en av dess grenar växte ned i marken och bildade en avläggare med samma genuppsättning, en granklon. Den ursprungliga granstammen dör, men generation av generation av grankloner avlöser varandra under årtusendena.

Jag antar att Leif Kullman är inblandad i detta fynd. Om jag förstår det hela rätt är det bara han som hittar så gammalt subfossilt granträ i vår fjällvärld.