Författare Ämne: Vindsfynd  (läst 4779 gånger)

Utloggad Tomas

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
Vindsfynd
« skrivet: juli 21, 2007, 23:09 »
Var ned till Norrköping för att hämta hem en kattunge från en kvinnlig bekant.
Hon bor en bra bit ut på landet på en mindre gård. Byggnaderna torde vara 1800-tal.
Till min stora lycka får jag veta att hon inte har vågat gå upp på vare sig vinden till bostadshuset eller loftet på ett av uthusen (hon har bott där i över 10 år). Sistnämnda var luckan igenspikad på. Lycklig som ett litet barn tog jag mig an uppgiften och hittade naturligtvis en massa intressanta saker. En av dessa låg gömd under de breda planken i trossbotten bland damm och sågspån. Undrar nu om någon vet vad detta är? Själv tror jag att det är någon form av sjukvårdshjälpmedel. Storleken motsvarar ett barn.
Efter att den dammats av och fotograferats återbördades den till sin plats i enlighet med min bekants önskemål för att inte "röra till något" så att säga.

Utloggad Troys1

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Vindsfynd
« Svar #1 skrivet: augusti 03, 2007, 10:35 »
Hej! Trevligt fynd du gjorde på vinden.

Är inte 100% säker men jag tror att det är ett benstöd som användes när engelska sjukan graserade! har sett liknande själv! och det var ett sådant stöd! Hoppas att du får reda på vad det är.
                        Vänligen  Lasse

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Vindsfynd
« Svar #2 skrivet: mars 17, 2008, 20:51 »
Det är utan tvekan ett knä-/benstöd. Metalldelen som sticker ut på sidan har en sprint som håller leden i låst läge. När bäraren behöver böja benet, t.ex. för att kunna sätta sig, drar han/hon i det utstickande "handtaget" varpå låset frigörs. När benet sträcks ut igen, t.ex. när bäraren reser sig, "klickar" sprinten på plats och leden låser sig av sig själv. Rätt smart eftersom det fungerar även om bäraren har byxor på sig.

Den som har burit det kan ha haft t.ex. engelska sjukan (en bristsjukdom som ger missformat skelett) eller polio (förlamning och förtvinade muskler).

Jag har sett en nutida motsvarighet och den är påfallande lik, skillnaden är att den fästs med kardborreband istället för snörning och att låsningen frigörs med en bygel som placerats "osynligt" bakom knät.