Författare Ämne: Varför ser runstenarna ut som de gör?  (läst 5464 gånger)

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
Varför ser runstenarna ut som de gör?
« skrivet: april 07, 2008, 11:24 »
Jag har funderat lite på varför de vikingatida ristningarna i stenar och hällar ser ut som de gör. De äldsta stenarna i gruppen har oftast ett eller ett par enkla band med runor på, och kanske ett kors som utsmyckning. Sedan förvandlas bandet plötsligt till en orm/drake och med den kommer ett antal regler: ormen måste fjättras i stenen eller slå knut på sig själv, där den korsar sig själv måste flätningen vara varannan över-varannan under, inskriften börjar oftast vid huvudet, o.s.v. Min egna studier har hittills begränsat sig till Södermanland, Uppland och Västmanland, men vad jag kan minnas har jag inte sett några ristningar som ligger mellan det enkla bandet och ormen med sina tillhörande regler, något jag tycker borde finnas om det är fråga om en kontinuerlig utveckling.

Frågan jag ställer mig är därför var ormen kommer ifrån. Är den en enskild ristares uppfinning som har "kommit i ropet" och spridits till allt fler ristare? Om så, är det inte konstigt att de tillhörande reglerna har hängt med ut till alla ristare utan att tappas bort eller missförstås på vägen? Av ristningarna att döma är det ju nästan så att man misstänker att det istället är så att alla ristare har samlats och kommit överens om en helt ny stil som alla går över till (vilket självklart är en helt orimlig tanke).

Den "lösning" jag själv ser är att ormen med sin tillhörande regler redan är en välkänd komposition i t.ex. träsniderier eller väggmålningar, och att det därför är enkelt för ett antal enskilda ristare att flytta över det hela till sina stenar när väl idén fötts.

Mina frågor till församlingen är därför: 1) Är jag helt ute och cyklar? 2) Har min teori något stöd i andra fynd än ristningarna i stenar och hällar?

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Varför ser runstenarna ut som de gör?
« Svar #1 skrivet: april 07, 2008, 14:51 »
Lars-Magnar Enoksen drar en koppling till Lindormen när det handlar om runstenarna.
Ormen som ruvar på skatten... Skatten och ormen växer/skyddas - orden får alltså ett starkt skydd av ormen/draken.

Någon gång så började man alltså använda ormen för att stärka runornas kraft, men man kan kanske se en förenklad orm i de tidiga stenarnas radlinjer..? En utveckling av ormen i såna fall.

Utloggad Johan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 62
SV: Varför ser runstenarna ut som de gör?
« Svar #2 skrivet: april 08, 2008, 14:59 »
Man kanske kan kalla den äldsta typen av ormar, med huvuden i fågelperspektiv, för en övergångsfas? Åtminstone mellan de mer intrikata ormslingorna och de enklare banden? De överlappar inte alltid sig själva och är inte försedda med några koppel (Ög 32 och 184 t ex).

Ög 32: http://www.christerhamp.se/runor/gamla/og/og32.html
Ög 184: http://www.christerhamp.se/runor/gamla/og/og184.html

/ Johan

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Varför ser runstenarna ut som de gör?
« Svar #3 skrivet: april 10, 2008, 11:18 »
Man kanske kan kalla den äldsta typen av ormar, med huvuden i fågelperspektiv, för en övergångsfas? Åtminstone mellan de mer intrikata ormslingorna och de enklare banden? De överlappar inte alltid sig själva och är inte försedda med några koppel (Ög 32 och 184 t ex).

Ög 32: http://www.christerhamp.se/runor/gamla/og/og32.html
Ög 184: http://www.christerhamp.se/runor/gamla/og/og184.html

/ Johan

Ähum, hur ska jag ta mig ur det här?  :-[ :-[ :-[

Du har säkert helt rätt. När funderingen ovan väcktes gick jag igenom ett antal bilder på stenar där huvudena var i fågelperspektiv men där flätning, fjättring m.m. fanns på plats. Nu när jag kollar så har jag ju faktiskt rätt många bilder från bl.a. Södertörn som är snarlika de stenar du hänvisar till, d.v.s. den "felande länk" som jag saknade ovan.

Rätt svar är således alternativ 1, jag var helt ute och cyklade.  ;)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Varför ser runstenarna ut som de gör?
« Svar #4 skrivet: april 10, 2008, 16:39 »
Bättre att vara ute och cykla än att bara sitta still!  ;)

/Mats

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Varför ser runstenarna ut som de gör?
« Svar #5 skrivet: januari 04, 2010, 22:52 »
Man behåller ett hedniskt bildspråk fast texten har en kristen innebörd, vilket kan bero på att de flesta inte var läskunniga och skulle känna igen sig, även om man applicerade kristna kors på stenarna.