Författare Ämne: När kan man kalla sig arkeolog?  (läst 30134 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
När kan man kalla sig arkeolog?
« skrivet: december 19, 2004, 09:44 »
Eftersom det inte finns någon yrkesutbildning så brukar meningarna gå isär om när man är arkeolog. Vad tycker ni?

* När man läst 60 poäng
* När man tagit examen (fil.kand eller fil.mag)
* När man i praktiken jobbar som arkeolog

Fler förslag?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad pumpa

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
När kan man kalla sig arkeolog?
« Svar #1 skrivet: december 19, 2004, 15:59 »
när man har en kand, mag lr doktor examen

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
När kan man kalla sig arkeolog?
« Svar #2 skrivet: december 19, 2004, 22:19 »
Så enligt din defination så kan jag inte kalla mig arkeolog om jag jobbat som fältarkeolog i 5 år med endast 60 poäng arkeologi i grunden (utan att tagit examen)?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
När kan man kalla sig arkeolog?
« Svar #3 skrivet: december 20, 2004, 05:08 »
Jag tror att man måste hålla en ganska flexibel hållning. Utgår man från ordet arkeolog, så är detta en yrkestitel. Ergo de som arbetar med arkeologi är arkeologer. Man skalll inte heller glömma bort att studier, i alla fall på högskloenivå, mer eller mindre jämställs med arbete. Därav kan man dra slutsatsen att de som studerar eller forskar inom arkeologi också torde vara arkeologer.

Problemet uppstår väl snarast när folk som varken har utbildat sig eller arbetat inom arkeologin kallar sig för arkeologer.

/ Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
När kan man kalla sig arkeolog?