Författare Ämne: När kan man kalla sig arkeolog?  (läst 30134 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
När kan man kalla sig arkeolog?
« skrivet: december 19, 2004, 09:44 »
Eftersom det inte finns någon yrkesutbildning så brukar meningarna gå isär om när man är arkeolog. Vad tycker ni?

* När man läst 60 poäng
* När man tagit examen (fil.kand eller fil.mag)
* När man i praktiken jobbar som arkeolog

Fler förslag?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad pumpa

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
När kan man kalla sig arkeolog?
« Svar #1 skrivet: december 19, 2004, 15:59 »
när man har en kand, mag lr doktor examen

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
När kan man kalla sig arkeolog?
« Svar #2 skrivet: december 19, 2004, 22:19 »
Så enligt din defination så kan jag inte kalla mig arkeolog om jag jobbat som fältarkeolog i 5 år med endast 60 poäng arkeologi i grunden (utan att tagit examen)?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
När kan man kalla sig arkeolog?
« Svar #3 skrivet: december 20, 2004, 05:08 »
Jag tror att man måste hålla en ganska flexibel hållning. Utgår man från ordet arkeolog, så är detta en yrkestitel. Ergo de som arbetar med arkeologi är arkeologer. Man skalll inte heller glömma bort att studier, i alla fall på högskloenivå, mer eller mindre jämställs med arbete. Därav kan man dra slutsatsen att de som studerar eller forskar inom arkeologi också torde vara arkeologer.

Problemet uppstår väl snarast när folk som varken har utbildat sig eller arbetat inom arkeologin kallar sig för arkeologer.

/ Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
När kan man kalla sig arkeolog?
« Svar #4 skrivet: december 20, 2004, 10:22 »
Personligen kommer jag att vänta med att skriva arkeolog på visitkortet tills jag har tagit examen.

Johan Carlström - arkeolog fil.mag Inte helt fel! ;)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
När kan man kalla sig arkeolog?
« Svar #5 skrivet: december 20, 2004, 13:16 »
Jo, det kommer nog jag också, men det är svårt att finna en defintiv gräns för när det är okey att kalla sig arkeolog. För att göra det måste någon form av leg. arkeolog titel skapas. Riksdagens revisorer lade ett sådan förslag för något år sedan, jag tror att det är ute på remiss för tillfället. Jag har dock inte sett vad som skall krävas för en sådan leg.

/ Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
När kan man kalla sig arkeolog?
« Svar #6 skrivet: december 20, 2004, 13:31 »
En lösning skulle ju vara att skapa ett arkeologiprogram för nya arkeologer och sedan får de med examen som vill bli leg.arkeolog göra något test för att visa att de minst kommer upp i samma nivå. Hur detta skall gå till rent praktiskt är dock ett annat problem.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
När kan man kalla sig arkeolog?
« Svar #7 skrivet: december 20, 2004, 15:26 »
Jag tror inte på arkeologiprogram efter som att olika människor läser av olika anledningar. En del vill ut och arbeta i fält andra vill ha det som ett komplement till sin utbildning och vissa vill forska. Risken med ett arkeologprogram är att ett sådant detaljstyr utbildningen i för hög utsträckning. Vilka ämnen utanför humanira skulle gälla som breddningsämnen? Statistik, ekonomisk historia, biologi, kulturgeografi. Idag kan man välja att bygga ihop sin utbildning så att den fungerar inom t ex ekonomi och arkeologi eller på var sitt håll, det är dock inte säkert att detta godkänns av den betygsättande institutionen utav en eller annan anledning. Med ett arkeologiprogram ökar också risken att de antagna räknar med en arbetsmarknad när de kommer ut.

Jag tror på den typ av utbildning vi har idag. Vad som saknas är fler alternativ, tex 5-poängskurser med olika breddningsalternativ vilka kunde förändra utbildningen.

Att de som läst tidigare skulle behöva göra ett särskilt test för att visa att de har samma kunskaper fungerar endast om alla måste göra testet, t ex i regi av RAÄ. Men jag tror inte heller på detta. Vilka skall anses ha så låg kompetens att provet måste utföras. Någon som precis gått ut högskolan eller universitet eller någon som bara har arbetat ett år, var sätter man gränsen?

Om man skall skapa titeln leg. arkeolog borde detta antingen ges till den som arbetet ett viss tid som arkeolog eller har en examen ( kand alt. magister).

/ Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
När kan man kalla sig arkeolog?
« Svar #8 skrivet: december 20, 2004, 15:55 »
Som jag skrev vet jag inte hur detta skulle gå till rent praktikskt men jag ser det inte som helt uteslutet med aukturiserade arkeologer.

Citat från: "Reuterdahl"
Om man skall skapa titeln leg. arkeolog borde detta antingen ges till den som arbetet ett viss tid som arkeolog eller har en examen ( kand alt. magister).


Tja, varför inte, på detta sätt skulle man kunna få ut något när man väl lyckats ta ut sin examen. Man kanske kunde lägga till fler allmäna kurser (som måste läsas för att få bli leg) som t ex kulturvetarprogrammet har. Kulturmiljövård kanske? ;)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
När kan man kalla sig arkeolog?
« Svar #9 skrivet: december 20, 2004, 16:11 »
Jag är inte emot att vissa kurser måste finnas med, eller att man måste ha läst minst XXp inom ett visst ämne för att ha rätt att bli leg. ark.

Jag har heller inget emot en sådan titel, jag tror till och med att det kan vara både bra och nyttigt i många sammanhang. Hur en sådan legitimering skulle se ut är jag dock mer osäker på.

/ Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Hepburn

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
När kan man kalla sig arkeolog?
« Svar #10 skrivet: januari 19, 2005, 12:40 »
Mmmm det är knepigt det där. På arbetsmarknaden verkar det ju dock vara som så att om man läst minst 60 poäng och fått jobb inom området arkeologi så kan man kalla sig arkeolog. Jag tituleras på det sättet typ dagligen på mitt extraknäck, men visst, det känns skumt att det bara är 60 poäng som gäller. Å andra sidan så faller ju det sig tillsammans med examen. Vi bör inte glömma att det faktiskt är nästan hälften av de som läser på SU (förutom de som går juristlinjen som har ett annat system) som faktiskt struntar i att hämta ut examen. Jobb går ju att söka på sina betyg så med 60 poäng i arkeologi (om du läst annat också) så kan du ju i praktiken gå igenom byråkratin för att få ditt examensbevis. Därför kan jag nog tycka att det är okej att få titulera sig även om själva pappret ej är utplockat. Sedan om det är en så låg nivå som 60 poäng eller om det ska vara 80 är en annan fråga.

Träffade en AB-kursare igår som blev ytterst upprörd över att tex Riksantikvarieämbetet ställde krav på hur många poäng man skulle ha läst för att få söka vissa jobb hos dem. Han ansåg att i och med att man gick på en kurs under arkeologiska instituionen så kunde man titulera sig som arkeolog och därigenom även kunna arbeta som en sådan. Rätt skrämmande anser jag.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
När kan man kalla sig arkeolog?
« Svar #11 skrivet: januari 19, 2005, 12:47 »
För att vara petig så brukar arbetsgivarna efterfråga en examen med minst 60 poäng arkeologi, sen är jag inte säker på hur mycket de stirrar sig blinda på antalet poäng i arkeologi eller hur mycket andra ämnen spelar in. Självklart är erfarenhet viktig.

Det kanske är känslan som räknas? Jobbar man som arkeolog (eller på museum eller liknande) så är det självklart man ska få kalla sig arkeolog. Personligen så har jag varken jobb eller examen så jag brukar i regel kalla mig för arkeologistudent eller liknande. Jag vill ju få ut något av min examen, såsom att jag tillåter mig själv att kalla mig för arkeolog.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Hepburn

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
När kan man kalla sig arkeolog?
« Svar #12 skrivet: januari 21, 2005, 23:49 »
Ja, det beror ju på vad det är för jobb förstås, men de med lägst krav som jag tittat på (typ sommarjobb etc) så kräver de faktiskt inte examen. Bara att man läst 60 poäng. Fast du har rätt, oftast vill de att man tagit examen och sedan även att man jobbat sedan stenåldern. ;-)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
När kan man kalla sig arkeolog?
« Svar #13 skrivet: januari 21, 2005, 23:53 »
Du har rätt, jag har också sett båda varianterna. En examen smäller ju alltid högre än en massa lösryckta kurser. Ser bättre ut på visitkortet om inte annat. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad volgende

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
När kan man kalla sig arkeolog?
« Svar #14 skrivet: juni 28, 2005, 01:46 »
Jag tror att människorna på GU drar gränsen när C-kursen är avklarad och man har praktiserat på en utgrävning att okänt antal veckor.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
När kan man kalla sig arkeolog?
« Svar #15 skrivet: juni 28, 2005, 09:35 »
Jag tycker att det är vikigt att man inte går och kallar sig för arkeolog för tidigt, eftersom detta leder till inflation i titeln. Om man skall kunna höja yrkets status så är det vikigt att inte alla som läst 3 terminer på universitet går omkring och kallar sig för arkeologer. Jag håller således fast vid att kraven är att man antingen skall ha tagit en examen eller jobbar som arkeolog. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
När kan man kalla sig arkeolog?
« Svar #16 skrivet: juni 28, 2005, 09:49 »
Är det inte så att man "får" kalla sig arkeolog redan efter 40 poäng? Har för mig att de sa det under min utbildning.

/Henrik

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
När kan man kalla sig arkeolog?
« Svar #17 skrivet: juni 28, 2005, 10:11 »
Jo, jag har åxå hört det, men ärligt talat tror jag att det krävs mer än detta. Jag var nere på Nordic TAG i Lund, som var nu i maj, och där diskuterades detta. En föreläsare hävdade att man "borde ha minst 10 års erfarenhet" innan man kunde kalla sig för arkeolog. Då blev jag lite deppig, faktiskt. Hur 17 ska man få det? Det är ju inte en blomstrande marknad för arkeologer. Men visst, jag anser inte att 40 poäng är riktigt tjänligt. När man t ex gräver får man EN chans till materialet...Utrymmet för neglect eller misstag är ytterst litet anser jag. Och för att de flesta aspekter ska tas med i en bearbetning av en plats behövs ju rätt så mycket kunskap. Inte bara hur en sölja ser ut, utan många saker. Det kan vara jordtyper, lagerföljder, landskapstyper, läget, bla bla...rätt mycket faktiskt. Och den kunskapen man får efter 40 p. är inte så fet. Men däremot borde man kanske instifta flera praktiktjänster...
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
När kan man kalla sig arkeolog?
« Svar #18 skrivet: juni 28, 2005, 10:14 »
Nina: Du missar en viktig sak, det är inte alla arkeologer som gräver.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
När kan man kalla sig arkeolog?
« Svar #19 skrivet: juni 28, 2005, 10:40 »
Citat från: "hsu"
Är det inte så att man "får" kalla sig arkeolog redan efter 40 poäng? Har för mig att de sa det under min utbildning.


Det är detta jag ställer mig kritisk till, att man kan titulera sig arkeolog efter endast två terminer på universitet. Att detta sägs på undervisningen behöver ju inte innebära att jag tycker att det är rätt. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :