Författare Ämne: "Ny" uppländsk silverskatt  (läst 8186 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
"Ny" uppländsk silverskatt
« skrivet: april 04, 2008, 09:21 »
Rykande färska nyheter!

"Arkeologer från Riksantikvarieämbetet hittade på tisdagen den största vikingatida silverskatt som grävts upp i Uppland under modern tid. Skatten består av cirka 450 silvermynt och påträffades vid en undersökning av en järnåldersgrav i Sundveda (Steningehöjden) vid Arlanda."

Läs pressmeddelandet från RAÄ
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Medea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
SV: "Ny" uppländsk silverskatt
« Svar #1 skrivet: april 04, 2008, 11:42 »
Grattis till UV, svensk arkeologi i allmänhet, och Kenneth Jonsson som kommer få jobba övertid resten av våren. :)

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: "Ny" uppländsk silverskatt
« Svar #2 skrivet: april 04, 2008, 16:46 »
Man kan se en liten filmsnutt från grävplatsen och intervju med grävledaren på Aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/article2192526.ab

Kul!

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: "Ny" uppländsk silverskatt
« Svar #3 skrivet: april 04, 2008, 17:25 »
Undrar hur många sådana här skatter som fortfarande ligger i jorden lite varstans i vårt land? Varför envisades människan att gömma skatter i jorden? Och varför blev den bortglömd för senare generationer? En sådan här myntsamling borde vara ganska uppmärksammad på sin tid, många borde ju veta att en viss person/personer hade silvret. Ändå lyckas skatten gömmas för flera hundra år framöver. Säkert har flera gömmor blivit funna/plundrade under seklers gång, men ändå, hur många finns kvar att finna?
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: "Ny" uppländsk silverskatt
« Svar #4 skrivet: april 04, 2008, 19:55 »
Undrar hur många sådana här skatter som fortfarande ligger i jorden lite varstans i vårt land? Varför envisades människan att gömma skatter i jorden? Och varför blev den bortglömd för senare generationer? En sådan här myntsamling borde vara ganska uppmärksammad på sin tid, många borde ju veta att en viss person/personer hade silvret. Ändå lyckas skatten gömmas för flera hundra år framöver. Säkert har flera gömmor blivit funna/plundrade under seklers gång, men ändå, hur många finns kvar att finna?


Mååååååååååååånga, säger jag förhoppningsfullt... :)
Jag antar att man kan översätta skattnedgrävning med dagens bankvalv - det fanns helt enkelt inget säkrare sätt att förvara sin rikedom. Kanske är anledningen till att det hittas så pass många själva svaret: man litade mest till sig själv/egen familj när det handlade om livsavgörande rikedomar - när något sedan hände vederbörande så fanns ingen bankkamrer som kunde förmedla skatten vidare.


Vad gäller mynten: ingen som har något att säga om de spännande bilderna?
Har precis börjat titta lite på mynt och brakteater och förundras lite över de "prickmönster"/solar som alltid tycks vara närvarande. Jag drar, amatör som jag är, en koppling till solskivan som hittades i tyskland... Är jag ute på cykeltur igen..? :)

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: "Ny" uppländsk silverskatt
« Svar #5 skrivet: april 04, 2008, 21:47 »
hur många finns kvar att finna?

Om du frågar mig, som har en viss vana då det gäller metalldetektering, skulle jag säga ganska exakt hur många som helst!

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: "Ny" uppländsk silverskatt
« Svar #6 skrivet: april 06, 2008, 17:16 »
Många sådana här skatter finns nog i privat ägo. Där är nog mörkertalet stort. Fast kanske inte lika stort som de skatter som fortfarande finns kvar i jorden... ::)
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Selaön

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
SV: "Ny" uppländsk silverskatt
« Svar #7 skrivet: april 06, 2008, 18:01 »
Jag läste någonstans att KMK uppskattar att mängden mynt i jorden överstiger mängden mynt i cirkulation idag.  :o

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: "Ny" uppländsk silverskatt
« Svar #8 skrivet: april 07, 2008, 15:45 »
Vad gäller mynten: ingen som har något att säga om de spännande bilderna?
Har precis börjat titta lite på mynt och brakteater och förundras lite över de "prickmönster"/solar som alltid tycks vara närvarande. Jag drar, amatör som jag är, en koppling till solskivan som hittades i tyskland... Är jag ute på cykeltur igen..? :)

Jag ser inga prickmönster eller solar på bilderna alls. Eller menar du andra mynt än de som hittats nu? Det jag ser är mynt med arabisk kalligrafi och något enstaka mynt som verkar vara sassanidiskt med avbildning av den persiske kungen.

Möjligen ser jag en bevingad sol över den persiske kungen - den bevingade solen var i persisk kontext en symbol för Ahura Mazda (fast själva symbolen bevingad sol går tillbaka på egyptiska och assyriska förlagor).

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: "Ny" uppländsk silverskatt
« Svar #9 skrivet: april 07, 2008, 16:30 »
Jag ser inga prickmönster eller solar på bilderna alls. Eller menar du andra mynt än de som hittats nu? Det jag ser är mynt med arabisk kalligrafi och något enstaka mynt som verkar vara sassanidiskt med avbildning av den persiske kungen.

Möjligen ser jag en bevingad sol över den persiske kungen - den bevingade solen var i persisk kontext en symbol för Ahura Mazda (fast själva symbolen bevingad sol går tillbaka på egyptiska och assyriska förlagor).

Den här bilden:
*Länk till bild
Myntet till vänster, med den "grinande" figuren - ser ut som en sol på vänster sida om huvudet. Samma "look" som på många skandinaviska brakteater. Det jag funderar på är att prickmönstert ofta uppträder i oregelbundna tal, inte alls som en sol.
På myntet bredvid har figuren t. ex tre prickar på halsen..?

Hursom, ett trevligt fynd är det :)
« Senast ändrad: april 07, 2008, 16:58 av Micke »

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
SV: "Ny" uppländsk silverskatt
« Svar #10 skrivet: april 07, 2008, 17:19 »
Citera
Har precis börjat titta lite på mynt och brakteater och förundras lite över de "prickmönster"/solar som alltid tycks vara närvarande. Jag drar, amatör som jag är, en koppling till solskivan som hittades i tyskland... Är jag ute på cykeltur igen..?

Nja inte för att jag är numismatiker, men om det är det här föremålet http://www.lda-lsa.de/himmelsscheibe_von_nebra/ som du åsyftar så är ju tidsskillnaden avsevärd och det får nog anses som fullständigt uteslutet att det kan finnas en koppling. Det gemensamma är möjligen att himmelens sol, måne och stjärnor alltid fångat människors intresse och fått representera olika egenskaper vid olika tider och platser.

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: "Ny" uppländsk silverskatt
« Svar #11 skrivet: april 07, 2008, 18:29 »

Den här bilden:
*Länk till bild
Myntet till vänster, med den "grinande" figuren - ser ut som en sol på vänster sida om huvudet. Samma "look" som på många skandinaviska brakteater. Det jag funderar på är att prickmönstert ofta uppträder i oregelbundna tal, inte alls som en sol.
På myntet bredvid har figuren t. ex tre prickar på halsen..?

Hursom, ett trevligt fynd är det :)

Stiliserad bevingad sol på huvudet, definitivt - koppling till ett bronsåldersföremål från Tyskland, nej.

Sol till vänster - ser jag inte och en titt härindikerar att det är
 en hästsvans. Prickarna på halsen förefaller efter en titt på samma mynt att vara en tunikabård alternativt ett halsband.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :