Undrar hur många sådana här skatter som fortfarande ligger i jorden lite varstans i vårt land? Varför envisades människan att gömma skatter i jorden? Och varför blev den bortglömd för senare generationer? En sådan här myntsamling borde vara ganska uppmärksammad på sin tid, många borde ju veta att en viss person/personer hade silvret. Ändå lyckas skatten gömmas för flera hundra år framöver. Säkert har flera gömmor blivit funna/plundrade under seklers gång, men ändå, hur många finns kvar att finna?
Mååååååååååååånga, säger jag förhoppningsfullt...
Jag antar att man kan översätta skattnedgrävning med dagens bankvalv - det fanns helt enkelt inget säkrare sätt att förvara sin rikedom. Kanske är anledningen till att det hittas så pass många själva svaret: man litade mest till sig själv/egen familj när det handlade om livsavgörande rikedomar - när något sedan hände vederbörande så fanns ingen bankkamrer som kunde förmedla skatten vidare.
Vad gäller mynten: ingen som har något att säga om de spännande bilderna?
Har precis börjat titta lite på mynt och brakteater och förundras lite över de "prickmönster"/solar som alltid tycks vara närvarande. Jag drar, amatör som jag är, en koppling till solskivan som hittades i tyskland... Är jag ute på cykeltur igen..?