Författare Ämne: Kungsgården i Gamla Uppsala  (läst 6877 gånger)

Utloggad Bengan

• Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Kungsgården i Gamla Uppsala
« skrivet: juli 24, 2005, 02:37 »
Jag läste på Wikipedia om att man grävt på något som kallas för Kungsgårdsplatån nordost om kyrkan i Gamla Uppsala och där funnit spår efter flera stora hallbyggnader. Kan detta vara resterna efter den kungsgård som så ofta nämns men som man ingenstans (?) kan läsa om?
Är det någon här som vet mer om detta?
Besked om eventuella fynd, storlek på hallarna osv. eller någon länk där man kan läsa mer om detta vore tacksamt.

Bengan

Utloggad lea

• Medlem
  • Antal inlägg: 63
« Svar #1 skrivet: juli 27, 2005, 12:58 »
Grävningarna gjordes på 90-talet av arkeologiska institutionen i Uppsala tror jag (om inte ytterligare grävningar gjorts nyligen?). Hittar ingen närmare info om Kungsgårdsplatån på webben nu, här är några lästips:

Arkeologiska institutionen i Uppsala: OPIA nr 11. Arkeologi och miljögeologi i Gamla Uppsala. Studier och rapporter II. (Archaeology and environmental geology in Gamla Uppsala. Studies and reports II). Editor: Wladyslaw Duczko. Uppsala 1996. 230 pp., 50 figs.

John Ljungkvist har skrivit en artikel i Fornvännen 95:3 (2000). "Den förhistoriska bebyggelsen i Gamla Uppsala: preliminära tolkningar och omtolkningar av bebyggelseutveckling och organisation"

SAU har nyligen grävt norr om kyrkan/platån: http://www.sau.se/uppdrag/uppsalaLan/gamlaUppsala.htm och har en pdf-rapport här

Utloggad Bengan

• Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
« Svar #2 skrivet: juli 31, 2005, 11:58 »
Tack, Lea, har laddat hem pdf-en om 114 sidor för genomläsning  :D

Bengan

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
« Svar #3 skrivet: augusti 03, 2005, 14:36 »
På den s k Kungsgårdsplatån norr om kyrkan har man genomfört udnersökningar från 1988 och framåt. På platsen har det stått en ordentlig hallbyggnad som var ca 10 x 60 m. Huset har brunnit och verkar blivit "städat" före nedbränningen eftersom mycket få fynd påträffats. En finsk jänrfibula från 700-tal, krukskärvor, pärlor och prydnadsspiraler av järn visar att byggnaden använts under sen vendeltid, tidig vikingatid. C14 visar på ca 375-900 e Kr. Det är inte omöjligt att det förekommit kulthandlingar i denna byggnad och den kan vara en förhistorisk föregångare till den under medeltid belagda kungsgården. På kartan från 1710 kan man tydligt se ett antal gravhögar på den södra kungsgårdsplatån. Man har således anlagt gravar på platsen efter att hallen brunnit. Märk att denna hallbyggand troligtvis inte har något att göra med Adam av Bremens skildring eftersom den verkar vara nedbrunnen på 1000-talet.

Källa: Anne-Sofie Gräslunds artikel Adams Uppsala - och arkeologins i Uppsalakulten och Adam av Bremen (red Anders Hultgård)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad liothida

• Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Kungsgården i Gamla Uppsala
« Svar #4 skrivet: april 05, 2008, 22:44 »
Minns från rapportering i lokalpressen att man första grävåret (88?) hittade något annat än en hallbyggnad, på den lägre platån. Del av någon försvarsanläggning (?) har jag något vagt minne av, att hypotesen löd.
Senare tror jag man grävde ut två hallar på de högre platåerna. Och att dessa daterades lite olika. Ytterligare en grävning utfördes norr om vägen, nedanför kungsgårdsplatåerna och där fann man lämningar från en verkstad för tillverkning av glaspärlor som daterades till redan 200-talet (?).
Också jag har letat på webben efter ytterligare info. Men det är verkligen skralt. Finns det ingen på forumet som läst arkeologi i uppsala under de här åren då fältkurserna var förlagda till gamlis, och som kan berätta mer?