Författare Ämne: Rasismen i Skandinavien historiskt  (läst 7740 gånger)

Àsvas

  • Gäst
Rasismen i Skandinavien historiskt
« skrivet: mars 28, 2008, 19:51 »
Rasismens historia i Skandinavien. För att slippa höra att man, när man skriver om rasismens historia i Skandinavien, insinuerar någonting, så tänker jag att vi på denna tråd kan diskutera detta ämne, med redovisande av intressant material.

Vi vet ju att skallar samlats in och mäts, ja hela kroppar...det finns mycket material om detta. Det fanns ett rasforskningsinstitut i Sverige, som sysslade med dessa studier.

Finland deltog i 2:a världskriget på Nazitysklands sida, det är också kända fakta.

Norge hade Quisling, och var ockuperat av Tyskland. Sedan kan man ju säga att det fanns orsaker för det ena eller det andra, som tex att Sovjetunionen anföll Finland. Men det finns historiker som såg detta anfall, som ett led i kampen mot fascismen. Finland hade ju haft en fascistisk rörelse "Lapporörelsen", som genom terror bekämpade den finska arbetarklassens radikalisering.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Rasismen i Skandinavien historiskt
« Svar #1 skrivet: mars 29, 2008, 14:13 »
Har läst "Det rena landet" av Maja Hagerman. Lite av en omskakande läsning.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Rasismen i Skandinavien historiskt
« Svar #2 skrivet: mars 29, 2008, 14:36 »
Bures !
Böcker som absolut bör läsas i detta sammanhang  är
"Lappen är ombytlig, ostadig och obekväm"
- Svenska statens samepolitik i rasismens tidevarv
samt
"Så länge vi har marker"
- Samerna och staten under 600 år
Se vidare här:
http://www.lennartlundmark.se/
Návdi

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Rasismen i Skandinavien historiskt
« Svar #3 skrivet: mars 29, 2008, 15:11 »
Maciej Zarembas bok "De rena och de andra" tar upp ämnet om tvångssterilisering i Sverige och andra länder.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Rasismen i Skandinavien historiskt
« Svar #4 skrivet: mars 29, 2008, 15:18 »
Journalisten Bosse Lindquist har också skrivit om tvångssteriliseringens värld i Sverige i "Förädlade svenskar", där intervjuer med drabbade och de som fattade besluten återges. Skakande!
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Rasismen i Skandinavien historiskt
« Svar #5 skrivet: mars 29, 2008, 15:49 »
"Oönskade i folkhemmet" av gunnar broberg och mattias tydén är ett standardverk. Boken fokuserar på tvångssteriliseringarna (som inte bara handlade om rasism) men ger en god överblick över den statliga rasismen under första halvan av 1900-talet.

"Det ohyggliga arvet" av christian catomeris ger ett längre tidsperspektiv på rasismens idéhistoria i vårt land och skildringar av "den andre" från olika tider.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Rasismen i Skandinavien historiskt
« Svar #6 skrivet: mars 29, 2008, 16:57 »
"Finland deltog i 2:a världskriget på Nazitysklands sida, det är också kända fakta."

Bra tråd - men jag blev lite fundersam över detta... Finland är väl knappast någon man kan säga är/var rasistiskt för att de ville slåss för sin frihet? Politik är inte svartvitt - Finland ville fortsätta vara Finland och slogs på de sätt de kunde - på de sätt de ansåg vara nödvändiga.
Finlands krigshistoria är väl å andra sidan värd en egen tråd...


Utifrån detta kan man ju ställa sig frågan hur många det är som tackar Stalin för att vi inte är nazister idag... Utan stalin hade med all sannolikhet tyskland inte förlorat mot de allierade. Det betyder ju däremot inte att jag ser mig själv som stalinist, tvärtom - men jag anser att man bör betänka detta när man ser på krigshistoria, särskilt ww2.
Detta pratar man ju tyvärr sällan om - de som vinner skriver historien: nu nämner man "D Day" som det avgörande - det är löjligt - ww2 avgjordes när operation barbarossa inleddes.


...lite offtopic ändå... sorry ;)








Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Rasismen i Skandinavien historiskt
« Svar #7 skrivet: mars 29, 2008, 17:46 »
Ursäkta men har vi inte hamnat bra utanför grundtanken med detta forum. Det heter väl arkeologiforum för att man ska ventilera saker som kan knytas till arkeologi. Det enda arkeologiska inlägget på denna tråden var ett kort omnämnade om skallmätningar, efter det  har jag inte funnit något som har någon som helst relevans eller relation till arkeologi.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Rasismen i Skandinavien historiskt
« Svar #8 skrivet: mars 29, 2008, 18:01 »
Nåja Sven - nog kan väl du, om du tänker till lite, se lite kopplingar mellan rasism och arkeologi? Historiskt sett har det använts flitigt - används väl även i nutid. Israel är ett utmärkt exempel där man använder arkeologi för att befästa sin rätt till den egna staten (jag läser inte in någon egen åsikt i detta, men konstaterar bara fakta).

Torde ju inte kräva alltför många högskolepoäng för att se relevans till denna tråd med andra ord... ;)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Rasismen i Skandinavien historiskt
« Svar #9 skrivet: mars 29, 2008, 18:08 »
På Arkeologiforum kan man disktuera arkeologi och närliggande ämnen. Detta inlägg ligger i övrigt-delen av forumet vilket innebär att det inte behöver ha en omedelbar koppling till arkeologi.

/Johan - Admin
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Rasismen i Skandinavien historiskt
« Svar #10 skrivet: mars 29, 2008, 21:00 »
Rasism förekommer överallt i alla ämnen. Vad högskolepoäng har med det hela att göra förstår jag inte. Vad jag menar är att det borde kanske vara åtminstone försök till viss anknytning till arkeologi på det här forumet men jag har uppenbart, efter att ha sett Gorms inlägg, fått fel uppfattning. Det ber jag om ursäkt för.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Rasismen i Skandinavien historiskt
« Svar #11 skrivet: mars 29, 2008, 21:51 »
Absolut bör man försöka göra kopplingar till arkeologi, det är t o m eftersträvansvärt, men inget krav. Arkeologi är ett ämne som har beröringspunkter i många andra ämnen och däeför bör även dessa få diskuteras. Åter till ämnet nu, jag fortsätter gärna diskussionen i kommentarforumet om du vill.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Rasismen i Skandinavien historiskt
« Svar #12 skrivet: mars 29, 2008, 22:26 »
Utifrån detta kan man ju ställa sig frågan hur många det är som tackar Stalin för att vi inte är nazister idag... Utan stalin hade med all sannolikhet tyskland inte förlorat mot de allierade. Det betyder ju däremot inte att jag ser mig själv som stalinist, tvärtom - men jag anser att man bör betänka detta när man ser på krigshistoria, särskilt ww2.
Detta pratar man ju tyvärr sällan om - de som vinner skriver historien: nu nämner man "D Day" som det avgörande - det är löjligt - ww2 avgjordes när operation barbarossa inleddes.

...och hade Stalin inte gått i förbund med Hitler 1939 så hade Tyskland inte kunnat koncentrera alla krafter mot Frankrike våren 1940.
För övrigt hade nog de västallierade vunnit ww2 även om Sovjetunionen kollapsat, men det hade säkerligen tagit ett par år till och krävt en storskalig kärnvapenkampanj mot Tyskland.

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Rasismen i Skandinavien historiskt
« Svar #13 skrivet: mars 29, 2008, 22:48 »
... och hade nazisterna vunnit, så hade alla samer blivit steriliserade.
Návdi

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Rasismen i Skandinavien historiskt
« Svar #14 skrivet: mars 30, 2008, 00:49 »
Såklart denna tråd skulle spåra ur. Nu är den låst.
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :