Författare Ämne: Lantmäteriets historiska kartor?  (läst 4340 gånger)

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
Lantmäteriets historiska kartor?
« skrivet: mars 21, 2008, 09:30 »
Den frågvise slår till igen!!!! :)

Jag använder Lantmäteriets "historiska kartor" på nätet med jämna mellanrum och har följande fundering....

Kan jag lita på att allt material är inlagt på en socken eller finns det material som inte är digitaliserat?? Kan det finnas andra myndigheter eller verk som ochså kan ha äldre kartor??
Landsarkiv??

Hur långt går en "riktig" arkeolog för att vara säker på att man hittat den äldsta kartan för ett område???

Ovanstående är väl igentligen en fråga till Lantmäteriet men chansar på att någon här inne har koll på läget.

Mvh,
/Micke L



Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Lantmäteriets historiska kartor?
« Svar #1 skrivet: mars 21, 2008, 11:52 »
Kan jag lita på att allt material är inlagt på en socken eller finns det material som inte är digitaliserat?? Kan det finnas andra myndigheter eller verk som ochså kan ha äldre kartor??
Landsarkiv??

om jag inte missminner kan man välja att söka på alla akter, eller endast de som är digitaliserade. Alla akter borde alltså finnas med i någon av listorna.

Hur långt går en "riktig" arkeolog för att vara säker på att man hittat den äldsta kartan för ett område???

Det beror nog mycket på omständigheterna, hur viktig kartbeläggen är och hur stor budget själva kartstudien har.

/Micke

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Lantmäteriets historiska kartor?
« Svar #2 skrivet: mars 21, 2008, 12:04 »
Ett litet tips. Lantmäteriets sökfunktion kan vara lite krånglig. För att hitta de äldsta kartorna måste man använda avancerad sökning och välja "lantmäteristyrelsens arkiv" och sedan län, socken och eventuellt ort. Happy hunting! ;)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
SV: Lantmäteriets historiska kartor?
« Svar #3 skrivet: mars 21, 2008, 23:53 »
Jag kan bidra med mina erfarenheter från ett sökande efter äldre kartor över sydvästra delen av Västerlanda socken i Västra Götalands län. Jag besökte lantmäteriets kontor i Vänersborg och fick, som jag tror, en komplett bild av vad som finns.

Av dessa kartor har jag funnit samtliga listade på Historiska kartor. Alla var digitaliserade med undantag från en storskifteskarta från 1817 – här fanns bara tillhörande beskrivning, inte själva kartan.

Men för att kunna finna dessa måste man välja Avancerad sökning och Lantmäterimyndigheternas arkiv (i Lantmäteristyrelsens arkiv finns enbart ett fåtal listade). Sökfunktionerna är tyvärr primitiva, men man får försöka med att ange gårdsnamn som ”ort”. Om man vill vara säker på att inte missa något måste man dock ta en titt på samtliga akter från denna socken. I mitt fall väljer jag då att söka efter akterna ”05-VÄY*” (05 för länet, VÄY för Västerlanda socken, och så ett wildcard för att få samtliga akter). 

För att få reda på vilka gårdar som har mark i det intressanta området kollar man lämpligtvis i ett äldre ekonomiskt kartblad. Dessa finns också på Historiska kartor (RAK arkiv), i mitt fall Lödöse J131-34NV från 1930-talet.

Sedan bör man kolla upp om det finns sockenkartor från 1800-talet. Dessa fanns tidigare digitaliserade på lantmäteriets hemsida, men nu kan jag inte längre hitta dem. Hur som helst var det bara 10% av landets socknar som berördes. Dessa är förtecknade i Jansson - Ekonomiska kartor 1800-1934 (1993). 


Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Lantmäteriets historiska kartor?
« Svar #4 skrivet: mars 22, 2008, 18:55 »
Tackar för infon!

Det stämmer att allt är sökbart även det som inte är digitaliserat.
Den enda nackdelen med så goda svar är att jag får så mycke att grotta ner mig i  ;)

Hur är det med landsarkiv, kan de oxå ha kartor???

Mvh,
/Micke

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
SV: Lantmäteriets historiska kartor?
« Svar #5 skrivet: mars 22, 2008, 21:18 »
I Tollin 'Ättebackar och ödegärden' (2000) kan man få info över de viktigaste kartarkiven: Lantmäteriverkets forskningsarkiv, länsstyrelsernas kartarkiv, krigsarkivet (http://www.statensarkiv.se/default.aspx?id=7550&refid=1132, Riksarkivet, Kungliga biblioteket, Uppsala universitets bibliotek, Uppsala universitets arkiv, landsarkiven och privata arkiv.

Vad beträffar landsarkiven skall deras bestånd mest bestå av kopior. Det nämns också att det saknas en överblick över landsarkivens kartsamlingar.