Författare Ämne: Skåne - ursprungligen del av Danmark?  (läst 13241 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Skåne - ursprungligen del av Danmark?
« skrivet: mars 27, 2008, 16:19 »
Jag har följt den danska debatten om Skåne ursprungligen var del av Danmark (och inte bara tillhörde danska riket)
Många danska debattörer  anser att Skåne var del av det danska kärnlandet före 1658.
Stämmer detta?

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Skåne - ursprungligen del av Danmark?
« Svar #1 skrivet: mars 27, 2008, 18:43 »
Här kan man läsa lite:
http://www.skane.com/cmarter/cmarter.asp?doc=1692
och här:
http://www.malmo2008.se/Tema/Docs/HistDoc_GL_02.htm

Nog får jag en uppfattning av att Skåne var en del av det danska kärnlandet...
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Skåne - ursprungligen del av Danmark?
« Svar #2 skrivet: mars 28, 2008, 20:32 »
Allt är relativt. Under 4000-talet hade Skåne samma materiella kultur som Danmark. Men under 3000-talet före Kristus var det tvärtom ganska stora skillnader i den materiella kulturen, gravskick etc. Sen blev det snarlikt igen.

Årtusenden kommer och går, sen det senaste halvmillenniet är Österlen vårt och det får danskarna finna sig i...  ;)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Skåne - ursprungligen del av Danmark?
« Svar #3 skrivet: mars 29, 2008, 18:32 »
Varför får jag en känsla av att alla fornlämningar och fynd är så mycket häftigare i Danmark än i Skåne (ursäkta, alla skåningar  ::) )? Finns det en enstaka lämning av en viss typ i Skåne så finns det tio i Danmark, som det verkar. Fler riktigt välbevarade gånggrifter, langdysser, välbevarade bronsålders-ekkistegravar, fler mosslik, fler offerfynd, praktfulla romerska importföremål osv. Är det helt enkelt en effekt av att Danmark var mer tättbefolkat än Skåne? Eller är bortodlingsgraden högre i Skåne? Eller beror det på att Danmark varit mer lättillgängligt från kontinenten och därmed i högre grad dragits in i de europeiska händelserna?

/Mats

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Skåne - ursprungligen del av Danmark?
« Svar #4 skrivet: mars 30, 2008, 00:41 »
Väldigt bra fråga. Jag TROR att det beror på att  centralmakten (Stockholm  eller  Köpenhamn)  vill poängtera de fynd som tillhör "centralmaktens"  närområde. För Stockholmare är Skåne lika låångt borta som Norrbotten.  Ur  Köpenhamns synvinkel så "tillhör Skåne inte oss".  Visst noterar man fynd, pliktskyldigast,  men man slår på stort endast om det tillhör  det etablerade närområdet. Mycket inom arkeologi (och historia) anpassas för att stödja  någon diffus politisk trend, och när väl en myt har fått fäste är  det nästan omöjligt att utrota myten (eller vederlägga den).  Ett typexempel är myten att vikingar hade horn på sina hjälmar.  Eller  att sjuksköterskor har mössa med ett kors fram.  Naturligtvis vet alla med kunskap bättre,  men dessa föreställningar/myter fortsätts att spridas av "journalister"  som producerar textmassor.   För många årtionden sedan  hörde jag ett lite cyniskt uttalande, att många utgrävningar görs i närheten där kända arkeologer har sina sommarvillor,  -  men det var ju länge sedan.  Men så är det väl inte längre??  Själv är jag lite undrande över balansen  mellan Stora Uppåkra kontra Birka.   Och  då tänker jag inte på nutid (endast)  utan på hur synen har varit på dessa områden sedan,  -  tja 1600-talet.   OBS   -  jag har ingen utbildning alls i vare sej historia eller arkeologi, och läser endast av intresse.  Angående rubriken på ämnet skulle man väl nästan kunna säja,   "Danmark - en ursprunglig del av Skåne"    - och jag är inte född i Skåne.

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Skåne - ursprungligen del av Danmark?
« Svar #5 skrivet: mars 30, 2008, 10:20 »
99% av alla grävningar i Sverige idag sker där exploatering sker - professorers sommarhus spelar ingen roll utom möjligen för studerandes seminariegrävningar som är få och små i jämförelse med exploateringsgrävningar. När jag studerade grävde vi mig veterligen aldrig vid Lars Larssons sommarstuga.

Uppåkra var inte känt som centralboplats på 1600-talet utan först på 1930-talet. Någon jämförelse med Birka i det avseendet går inte att göra. De moderna forskningsutgrävningarna på Björkö har finansierats främst av familjen Rausing, Strömma AB och Stockholms universitet. Av dessa tre är väl bara den första en "naturlig" finansiär av utgrävningar i Uppåkra och jag tror faktiskt att de finansierat en del av utgrävningarna.

Vad nu detta har att göra med Skåne som del av Danmark.

Gorm och Harald förefaller att ha haft sitt maktcentrum i Jylland men har uppenbarligen haft viss kontroll över Skåne också. Så visst geografiskt perifert men Skåne är väl max ett par dagars båtresa från Jylland så ur det perspektivet inte långt från centralmakten. En av det tidiga Danmarks styrkor var ju att ur ett maritimt perspektiv var det ett lätt sammanhållet rike med korta avstånd från centrum till periferi.

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Skåne - ursprungligen del av Danmark?
« Svar #6 skrivet: mars 30, 2008, 11:32 »
En tanke slog mig.  Är det någon här på forumet som känner till om praktfynd gjorda i Skåne före 1658, liknande Gallehushornen, har inlämnats till den danske kungen?

Gallehushornen hittades av en flicka år 1639 och inlämnades till Kristian IV som i sin tur
skänkte dem till sin son som använde dem till dryckeshorn.

Ytterligare en tanke. När inlämnades det första praktfyndet från Skåne till svenska
staten?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Skåne - ursprungligen del av Danmark?
« Svar #7 skrivet: mars 30, 2008, 19:13 »
Vet inte om jag helt köper det där med centralmaktens närområde, och graden av utgrävningar och undersökningar som huvudförklaring till ev. skillnader Skåne/Danmark, men till en del kan det kanske ligga något i det, åtminstone vad gäller fyndmaterialet. Men det förklarar inte ev. skillnader i förekomsten av väl synliga, fasta fornlämningar, eller?

/Mats

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Skåne - ursprungligen del av Danmark?
« Svar #8 skrivet: april 01, 2008, 11:18 »
Gå in och kolla på Forntider 1 i Historiska Museet i Stockholm. Fram till järnåldern visas uteslutande fynd från Skåne, Falbygden och Gotland och hela Mellansverige lyser med sin frånvaro. Egentligen bara Vendelfynden från yngre järnåldern som får hålla fanan högt för centralmaktens område, annars är det lätt att tro att Sverige norr om Gotland var obebyggt fram till Kristi födelse...

Danmark har bra bevaringsförhållanden mestadels, samt tidigt aktiva och engagerade antikvarier och arkeologer som hann rädda en hel del fynd undan förödelsen under den moderna tidens framväxt. Men jag kan inte riktigt hålla med om att Skåne skulle ha uslare fynd än Danmark, med tanke på att landskapet är mindre än kungadömet. Motsvarande yta i Danmark har inte gett häftigare saker än Skåne, som är svårslaget på det området (enda konkurrenten i Sverige är nog Gotland som har samma goda kalkhaltiga jord med bra bevaringsförhållanden).

Danmark har två ess i ärmen:

Torvmarkerna. I dessa mycket speciella miljöer bevaras fantastiska lämningar, inte minst pga att de under vissa förhistoriska tidevarv haft en vattenspegel i vilken man offrat. Liknande fynd finns ju även från Sverige (Hindby, Skedemosse etc).

Havsytan stod lägre under perioder av mesolitikum och de strandlokalerna ligger nu under vatten. Marinarkeologin där har gett några av världens läckraste fynd i min mening (inklusive dekorerade åror). I Skåne finns mycket lite av detta, men Tågerup som överlagrades av lera har lämningar som konkurrerar med det bästa från Danmark. Det är svårt att identifiera dessa lokaler tyvärr.

Inte tu tal om saken att Danmark har superläckra lämningar, men de är i mycket betjänta av lovande bevaringsförhållanden, som t ex med ekkistegravarna från bronsåldern. Sen kan svenska myndigheter göra ett klart bättre jobb med att skydda våtmarker, kärr och mossar från exploatering utan antikvarisk kontroll. Alltför ofta släpps dessa utan någon undersökning alls. På Öland tjatade länsmuseet nyss till sig tillstånd att gräva i en sådan exploateringshotad våtmark och fynd av senneolitiska träkärl gjorde den kampen till en stoor seger.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Skåne - ursprungligen del av Danmark?
« Svar #9 skrivet: april 01, 2008, 21:32 »
Ja, verkar vettigt det du säger. Kan heller inte hävda att jag gjort någon riktig genomräkning eller genomgång av fornlämningarna, mer än känsla som man kan få när man åker omkring och kikar på en och annan av de många danska stenkammargravarna, eller läser om just ekkistgravarna osv.

Antar att du i ditt svar indirekt också menar att det inte finns några tecken på avgörande skillnad i befolkningtäthet under (äldre) forntiden, åtminstone inte att döma av fornlämningsmaterialet. Det var egentligen lite vad jag var ute och fiskade efter med min fråga. Skåne var alltså ingen gles utmark sett ur själländsk synvinkel, utan en annan centralbygd, jämnbördig med Fyn och andra danska öar. Kanske.

F.ö. anser jag inte att Skånes fornlämningar är "usla". Tvärtom skulle jag önska att jag hade några av de fina skånska stenålders- och bronsåldersmonumenten om hörnet här där jag bor utanför Stockholm. Kanske t.o.m. en Österlensk domarring - med eller utan kalender  ;)

/Mats

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Skåne - ursprungligen del av Danmark?
« Svar #10 skrivet: april 02, 2008, 10:14 »
Befolkningstätheten varierade nog en hel del över södra Sverige under forntiden, men Skåne var nog mycket snarlikt Själland när det gäller detta. I båda områden gäller att man nästan inte kan kasta en sten utan att träffa en (mer eller mindre förstörd) fornlämning.

Personligen tror jag att danskarna framförallt är mycket bättre på att publicera sina häftiga lämningar och visa upp dom på museer. Vi börjar komma ikapp, men ligger fortfarande extremt efter där.

Och vad vore en domarring utan kalender...   ;D

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Skåne - ursprungligen del av Danmark?
« Svar #11 skrivet: april 02, 2008, 17:47 »
Danskarna har ju också en tendens att "renovera" många av sina fornlämningar. Återställa dem i ett skick som man tror att de såg ut en gång i tiden. Detta tillgängliggör monumenten på ett helt annat sätt än de som finns i Sverige. Sen får man ju fråga hur etiskt korrekt det är  i fråga om autenticitet.

Utloggad kaliber2000

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
SV: Skåne - ursprungligen del av Danmark?
« Svar #12 skrivet: juli 06, 2008, 07:16 »
Tack gode Gud för att Danskarna inte är Palestinier..!!

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Skåne - ursprungligen del av Danmark?
« Svar #13 skrivet: juli 06, 2008, 15:42 »
Tack gode Gud för att Danskarna inte är Palestinier..!!

Vad i hela ofridens namn menar du med DET inlägget!!!????   ???

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Skåne - ursprungligen del av Danmark?
« Svar #14 skrivet: juli 07, 2008, 13:46 »
99% av alla grävningar i Sverige idag sker där exploatering sker - professorers sommarhus spelar ingen roll utom möjligen för studerandes seminariegrävningar som är få och små i jämförelse med exploateringsgrävningar. När jag studerade grävde vi mig veterligen aldrig vid Lars Larssons sommarstuga.

När jag var på konferens i Akureyri i Island presenterade Lars Larsson "stenålderns offerlandskap" så som det tedde sig kring just hans hus....

-> Åsa M L: kaliber2000 verkar vara någon slags troll av hans olika inlägg att dömma.... Men jag hoppas att jag har fel.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad largo

  • Stammis
  • Antal inlägg: 101
SV: Skåne - ursprungligen del av Danmark?
« Svar #15 skrivet: juli 21, 2008, 11:42 »
Jag blir lite förvirrad av ovanstående diskussion.
Ämnet är 1520 till nutid, och då må väl för fasiken Skåne varit en betydande del av det danska riket fram tills dess Sverige erövrade och annekterade området.
På samma sätt som Finland var en naturlig "östra rikshalva" av Sverige före 1809, var väl Skåne en lika naturlig nordöstlig rikshalva av Danmark?
Men, om vi flyttar diskussionen till 900-talet, eller ytterligare några 1000 år bakåt, finns väl ingen anledning att tala varken om Sverige eller Danmark, utan om mindre regioner.