Författare Ämne: Slipsten?  (läst 3835 gånger)

Utloggad Ulle

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
Slipsten?
« skrivet: mars 27, 2008, 13:56 »
Hej!

Jag hittade det här forumet när jag googlade om en sten som min dotter hittade häromdagen. Vi promenerade längs stranden i Höganäs när hon tog upp en sten som hon tyckte såg rolig ut. Det är en platt sandsten ca 30*20 cm stor med gropar på båda sidor. Groparna är helt runda och det ser inte ut som om det är havet som är orsak till groparna. Kan det vara någon form av slipsten? Jag vet att det finns något som kallas skålgropar, men det är väl oftast på större stenblock? Det finns stor förekomst av sliprännor i Kullabygden men gropar har jag aldrig hört talas om tidigare.
Tyvärr har jag ingen bild på stenen just här och nu, men jag kan gärna ta en och skicka.
Vet någon vad stenen kan ha använts till?

Vänliga hälsningar
Ulrika

Utloggad Heinrich H

  • Stammis
  • Antal inlägg: 100
SV: Slipsten?
« Svar #1 skrivet: mars 27, 2008, 17:32 »
Hej,
Det är inte ovanligt med runda gropar i sandstenen man finner mellan Helsingborg och Höganäs.
Ofta är dom mycket distinkta och ser skapade ut. Men en bild skulle vara bra för att avgöra.

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Slipsten?
« Svar #2 skrivet: mars 29, 2008, 16:57 »
Är groparna parallellt placerade på respektive sida av stenen, d v s kan det vara början till ett hål? I så fall tycker jag det låter som ett sänke för fiskenät, där arbetet inte blivit avslutat.