Författare Ämne: Kultbyggnad i G:a Uppsala från sent 1000-tal?  (läst 7070 gånger)

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Kultbyggnad i G:a Uppsala från sent 1000-tal?
« skrivet: mars 24, 2008, 15:42 »
080314 publicerade Barometern Oskarshamns-Tidningen Ulf Näsmans (Professor i arkeologi vid Högskolan i Kalmar) recension av Kalmar vikingatidens centrum av Stig Enström. Jag har egentligen inget att invända mot själva recensionen men följande stycke fångade mitt intresse:

Givetvis spelar placeringen av Uppsala-templet en stor roll i hans diskussion. Det har undgått författarens uppmärksamhet att nya arkeologiska utgrävningar i Gamla Uppsala har gett en ny bild av platsen som tyder på att det hedniska templet verkligen låg där.

Vilka nya utgrävningar syftar han på? Det måste röra sig om överväldigande bevis eftersom han väljer att uttala sig såpass tvärsäkert i ett populärvetenskapligt sammanhang, eller?

Det senaste jag själv kan dra mig till minnes har publicerats i frågan är Alkarp och Price markradarundersökning som publicerades i Fornvännen 2005. Denna visade på spår efter en tidigare träkyrka under den nuvarande kyrkan men även spår av andra byggnader/konstruktioner men inget som pekar på att det rör sig om ett hednatempel från slutet av 1000-talet. Nån som vet mer?

Price/Alkarps undersökning har diskuterats tidigare här på forumet.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Leif

• Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Kultbyggnad i G:a Uppsala från sent 1000-tal?
« Svar #1 skrivet: mars 24, 2008, 20:32 »
Fråga (maila) Ulf så svarar han säkert själv!
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
    • Arkeologiforum
« Svar #2 skrivet: mars 24, 2008, 21:57 »
Sagt och gjort! :)

Utloggad liothida

• Stammis
  • Antal inlägg: 433
« Svar #3 skrivet: mars 30, 2008, 10:55 »
Sagt och gjort! :)

Fick du nått svar, som du kan dela med dig av?

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
    • Arkeologiforum
« Svar #4 skrivet: mars 30, 2008, 11:15 »
Ja, och nej. Jag har fått ett svar om att jag kommer att få ett svar senare. :)

Utloggad FARKUN

• Novis
  • Antal inlägg: 2
« Svar #5 skrivet: april 23, 2008, 18:52 »
Hej, ursäkta dröjsmålet. Men vi universitetsforskare får tyvärr inte någon arbetstid avsatt till kontakter utanför akademin. Så mitt svar på Johan Carlströms brev måste vänta tills nu då det blev en stund över. 

Det jag syftade på i min anmälan av Enströms bok om Kalmar är den arkeologisk-filologiska-religionshistoriska diskussion som mynnat ut i slutsatsen, att Adam av Bremens ”tempel” förmodligen syftar på en hallbyggnad på kungsgården i (Gamla) Uppsala. I sådana hallbyggnader och i mindre kulthus i anslutning till dem utövades kulten under yngre järnåldern. Bifogade lista innehåller ett urval av den litteratur som finns i frågan. Särskilt intressant för (Gamla) Uppsala är den bok Anders Hultgård redigerat. Bl.a. en artikel av François Xavier Dillmann är intressant.

Ulf Näsman, professor i arkeologi vid Högskolan i Kalmar

Utloggad Varga

• Administratör
  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
    • Bloggen om Aiax och Wicca
« Svar #6 skrivet: maj 03, 2008, 12:29 »
Inläggen om tredje uppgiften är flyttade hit.

/Camilla
När allt är sagt och gjort, är mera sagt än gjort
- Amerikanskt ordspråk

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
    • Arkeologiforum
« Svar #7 skrivet: maj 03, 2008, 13:38 »
Hej Ulf och välkommen! :)

Diskussionerna kring hallbyggnaden är förvisso intressant (särskillt kulthuset i Uppåkra i sammanhanget) men detta svarar inte på mina frågor kring ditt uttalande i Oskarshamns-tidningen. I flera argumentationskedjor utgår man ofta ifrån att Adam av Bremens skildring är korrekt. Vad händer om vi leker med tanken att Mäster Adam aldrig skrev ned sin berättelse, vad blir kvar? Vad för materiella belägg finns för att det fanns en kultbyggnad i Gamla Uppsala under sent 1000-tal? Du skriver att "nya arkeologiska utgrävningar i Gamla Uppsala har gett en ny bild av platsen som tyder på att det hedniska templet verkligen låg där." Vilka utgrävningar syftas? Jag har läst de flesta böckerna i din litteraturlista utan att hitta nåt om detta. Jag är inte ute efter att diskutera hallbyggnaden i allmänhet utan vill diskutera de mängder med arkeologiskt material som finns från Gamla Uppsala.

/Johan