Författare Ämne: Samisk kultur och germansk kultur  (läst 123948 gånger)

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #160 skrivet: april 14, 2008, 17:18 »
Rättelse !
Citera
Shamanism proper kan bara beläggas i arktiska och subarktiska områden.
bör vara:
Shamanism proper kan bara beläggas i arktiska och subarktiska områden - samt områden som
gränsar till dessa. (Detta har med flyttningar och spridning söderut att göra - som  ex.
i Nord-Amerika).

Návdi

Utloggad Spaceromancer

  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #161 skrivet: april 14, 2008, 18:10 »
Shamanism proper kan bara beläggas i arktiska och subarktiska områden - samt områden som gränsar till dessa.

Enligt Hultkrantz finns det fem olika riktningar inom den moderna forskarvärlden när de gäller att definiera schamanism;

1. Schamanism existerar endast hos arktiska och sibiriska folk
2. Andebesatthet räcker för att kallas schaman
3. Nyschamanism
4. Det finns ingen enhetlig schamanism, bara självständiga skapelser inom olika kulturer
5. Schamanismen är ett enhetligt fenomen men detaljerna avviker från plats till plats

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #162 skrivet: april 14, 2008, 18:27 »
Bures Spaceromancer !
Ja, då är det ju bara att välja !  :)
Själv lutar väl Hultcrantz mest åt den första definitionen.
Návdi

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #163 skrivet: april 14, 2008, 18:29 »
Bures Supergeten !
Citera
Hmm, vi kan ju omöjligen föra en givande diskussion om likheter mellan samisk och germansk kultur om du kräver att spåren av schamanism måste vara likställda med definitionen av dagens samiska. Det är inte en rimlig ståndpunkt.

Jag tycker att du säger att völvor bär schamanska drag, samt säger du ju att Odens huvudsakliga drag inte alls är shamanska men det innebär att du kan se att de finns - det finns en koppling, det finns likheter - sen kan man kanske ha åsikter om hur stora.

1. När jag försöker beskriva samisk noaiddástallan, så är det både dåvarande och nuvarande. Som jag har tjatat om krävs det deltagande för att förstå noaiddástallans natur.
 :)
2. Var har jag sagt att völvor har shamanska drag ? Sejd är divination och magi. Framgår också av beskrivningen av valan på Grönland i Eiriks saga rauđa.
3. Jag säger ju att Oden bär på lånta fjädrar - var de nu kan ha kommit ifrån ...
De flesta isländska skalder var män, deras publik var huvudsakligen manlig, det var män
som vidarebefordrade texterna och broderade ut dem. Sagatexterna och eddadikterna
måste vara goda och underhållande för att svara på publikens (främst hövdingarnas) krav om underhållning och "pep-talk" inför kommande strider... Oden - den mytologiska krigarguden som man offrade också människor till - måste framställas som oövervinnerlig, och kunna vinna øver vem som helst, också över völvor och shamaner, troll, tursar och jättar, ja t.o.m. döden. Fast han dog visst ändå:
Citat från: Ynglingesaga i Norges kongesagaer 1
Odin døde sottedød i Svitjod, men da døden var nær lot han seg merke med spydodd, og sa at alle våpendøde menn skulle høre ham til; han sa han ville fare til Gudeheim og ta imot vennene sine der. Nå trodde svearne att han var kommet til det gamle Åsgard og ville leve
der til evige tider. Da tok de til igjen med tro og bønn til Odin. Ofte trodde svearne han viste seg for dem før store slag, noen gav han seier, andre bød han hjem til seg, det syntes de var gode vilkår, både det ene og det andre.
Návdi

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #164 skrivet: april 15, 2008, 12:36 »
Shamanism proper kan bara beläggas i arktiska och subarktiska områden - samt områden som
gränsar till dessa. (Detta har med flyttningar och spridning söderut att göra - som  ex.
i Nord-Amerika).

Nej, Åke Hultkrantz hävdar själv att Shamanismen är en spridd företeelse. Antropologen Juan Carlos Gumucio har ägnat över 20 år på att studera shamaner. Han har över 10 000 timmar inspelat filmmaterial med många olika shamaner från olika delar av världen och han känner personligen flera av dessa personer. Gumucio skulle absolut inte dela din uppfattning, vilket inte heller jag gör då jag sett flera av dessa filmer och träffat några av hans vänner. I Uppsala hade vi ett seminarium där en sydamerikansk shaman berättade om sin verksamhet och han jämförde även med samisk shamanism. Å så kommer du och påstår att shamaner bara finns i subarktiska områdena. Jodu!

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #165 skrivet: april 15, 2008, 13:22 »
Bures Liothida !
Du kan väl vara så snäll att citera mig korrekt.  :)
Jag säger inte:
Citera
Vi skulle ha diskuterat mytologierna (ideologien) för sig, och det praktiska
utövandet av noaiddástallan och sejd för sig ...
Jag säger:
Citera
Vi skulle ha diskuterat mytologierna (ideologien) för sig, och det praktiska
utövandet av noaiddástallan och sejd för sig - och så kopplingarna däremellen.

Det var ett försök på att göra det tydligare att en sammanblandning har skett i
diskussionen mellan det mytologiska och det verkliga/praktiska - speciellt när det
gäller norrön mytologi och sejd. Man vill ha det till att sejden var shamanistisk
därför att Oden i mytologien har getts shamanska drag.
Det menar jag är en vilseledande sammanblandning.
I norrön kultur finns den "store shamanen" Oden (vars huvudsakliga drag inte alls
är shamanska) i mytologien, i den verkliga sejden finns ingen shaman proper, men divinatoriska völvor (ja, också en "finna" finns nämnd i Vatnsdøla saga). I samisk noaiddástallan finns ingen "stor shaman" i mytologien, samtliga noaidier finns i verkligheten.
Sedan är det ju helt klart att oenigheten här till stora delar beror på vad man menar med
"shamanism". Om det har de lärde diskuterat länge och gör säkert fortfarande.
Louise Bäckman och Åke Hultcrantz är läsvärda i den diskussionen. Jag menar
att shamanism proper förutsätter (så gott det nu låter sig göra att beskriva med ord):
att man upplever sig som en del av naturen, icke som stående över den, att människorna är i släkt med djuren, att det finns en  värld av andar och krafter i naturen som människan kan ta kontakt med eller som tar kontakt med människan, alla människor föds med fárrosaččat/följeslagare/skyddsandar, men en noaidi måste också ha veahkkevuioŋŋat/hjälpandar för att kunna resa tryggt (den följeslagare man är född med följer med överallt), bruk av trumma (en stark trumma har en egen historia) och jojk, att noaidien har förmåga att förändra sitt medvetandetillstånd och besöka andevärlden för att
få hjälp med olika saker (ofta har då noaidien hjälp av andra, som också kan uppleva
förändrat medvetande).
Shamanism proper kan bara beläggas i arktiska och subarktiska områden. Shamanism proper
har en mycket stark ekologisk och social anknytning.

Du kan inte jämföra dagens noaidastállan med fornnordisk sejd, det går liksom bara inte. Dagens noaidastállan är dessutom inte ett riktmärke för shamanism som företeelse. Orsaken till varför man betraktar sejd som shamanism beror på sejden påminner om de kriterier som finns för shamanism.

Sedan det här med Oden: alltså, alla vet att det är en gud och inte en verklig person. Däremot ses han som ett föredöme för de kultledare som levde under järnåldern, det är därför Odens karaktär är viktig att studera. Genom honom kan vi alltså ta del av hur riterna kunde utföras och vilket syfte de hade under forntiden.

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #166 skrivet: april 15, 2008, 16:06 »
Detta med schamanismen och dess spridning är ju en intressant diskussion. Herulen nämner sydamerikanska schamaner. Att personer därifrån ser likheter med samiska schamaner är väl inte så märkvärdigt? Vi kan finna likheter mellan mesopotamiska och andinska statsbildningar utan att de nödvändigtvis måste ha samma ursprung. Den sydamerikanska och samiska ”schamanismen” kan ha helt olika ursprung och uppvisar enbart yttre likheter. Skrapar man på ytan brukar man finna väsentliga skillnader som gör att ett gemensamt ursprung verkar osannolikt. Jag skulle hävda att det är våra kategoriseringar som lurar oss. Vi relaterar specifika företeelser till ett generellt schamanbegrepp som enbart är en lingvistisk kategori, inget verkligt existerande.

Inom mesoamerikansk forskning finns det primärt två forskningsläger; de som ser schamanism överallt (numera majoriteten) och de som har ett mer materialistiskt synsätt (inklusive undertecknad). Det finns en intressant artikel av materialisterna Klein m.fl. (Role of shamanism in Mesoamerican art: a reassessment. Current Anthropology 43(3):383 – 420) (2002) som effektivt kritiserar de kraftigt förenklade schamanistiska tolkningarna av följeslagarandar, “varjaguarer” (människa som omvandlas till jaguar), osv. De mer framträdande mayaforskarna idag undviker schamanbegreppet helt och hållet även om de snuddar vid ”schamanistiska” drag.

Sedan finns det dem som kritiserar begreppsapparaten som en kolonial skapelse. Hos vissa nordamerikanska grupper ses ”medicinman” och ”hövding” som ett sätt att nedvärdera ”indianernas” kunskaper. De vill att medicinman ska ersättas med begreppet doktor/läkare och hövding ska ersättas med kung/ledare. Samma problem finns sannolikt med schamanbegreppet men har tyvärr inget konkret exempel.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #167 skrivet: april 16, 2008, 12:47 »
Jag har inte sagt att shamanismen spred sig till mesoamerika. Orsaken till varför fenomenet shamanism finns där är ett annat ämne, däremot är det viktigt att vi kan se att shamanismen som företeelse finns i många områden. Det var min poäng.

Jag vill åter knyta debatten till Skandinavien. Och då är jag överrens med Návdi att sejden helst inte bör jämföras med församisk shamanism. Det finns vissa likheter dem emellan men jag menar att den skandinaviska sejden i huvudsak är en inhemsk skapelse med rester av äldre religiösa inslag. Detta ska också enligt min uppfattning ha varit Odens ursprungliga funktion. Förmågan att skifta hamn och självhängningen i världsträdet för att nå kunskap är alltså de äldre myterna. Det är med kontakten med romarna och krigen på kontinenten som Oden får sin krigiska karaktär. Vapenoffer med dito hästoffer som de i Skedemosse och Illerup, vapengravarna, försvarsanläggningar som Eketorp, byggandet av hallar (Gudmehallen med guld i stolphålen uppfattar flera som ett tecken på skapandet av Valhallsmyten), skrivkonstens införande hos krigarna samt uppkomsten av en ny sorts krigararistokrati bidrar till Odens ledande ställning i gudaskaran. Påverkan från kontinenten gör sig också påmind hos andra gudar som t.ex. Tor (donar) och Ty (Tiwaz), vilket bl.a. veckodagarna visar. En annan romersk påverkan är dess språk. Ordbildning såsom ändelsen -are där orden blotare eller parawari är exempel på detta. Vidare kan vi nämna uppkomsten av djurornamentiken och dess betydelse för det religiösa symbolspråket som exempel på viktig kontinental påverkan.

Som vi ser så kom romarrikets makt och dess nordliga strävan att påverka skandinavisk kultur enormt mycket. Den samiska och den rakt östliga rikena påverkade skandinaverna nästan ingenting alls. Jag menar att detta är avgörande för en jämförelse mellan församisk shamanism och fornnordisk sejd. 

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #168 skrivet: april 16, 2008, 12:51 »
Hur man ser på schamanismen har ju en hel del att göra med vilka slutsatserna blir. Så länge bergreppet är dåligt definierat lär det bli svårt att få en samsyn i denna diskussion.

Jag vill definiera schamanism så här:
1. Förändrat medvetande tillstånd (trance) är centralt
2. En magikoreligiös funtionär som agerar psykopomp finns i det religiösa systemet.
3. Kosmologin är flerdelad med en central axel som förbinder de olika världarna.

Om man antar att ca 150 individer av arten Homo sapiens tar sig till europa för ca 40 000 år sedan och att alla icke-afrikaner härstammar från dem (vilket verkar vara ett relativt troligt senario) så är det ju inte alls omöjligt att tänka sig att dessa tre kännetecken för schamanism fanns i deras religion. Att dessa tre centrala begrepp sedan blivit kvar i många religiösa sytem är i så fall heller inte konstigt. Om man accepterar denna definition, finns dessutom en stor möjlighet till variation bland de efterkommande religionerna utan att dessa för den saken skull slutar vara schamanism.

Notera att jag inte vill hävda att detta senario på något sätt är det riktiga, eftersom vi har små möjligheter att undersöka religionen i detalj hos de första senpaleolitiska människorna i europa. Jag vill dock inte utesluta möjligheten att detta är förklaringen till att vi ser så stora likheter i många religioner i skiftande delar av världen (varav långt i från alla kan klassas som schamanism enligt denna definition).

/Micke

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #169 skrivet: april 16, 2008, 13:07 »
Bures Herulen !
Citera
Nej, Åke Hultkrantz hävdar själv att Shamanismen är en spridd företeelse.

Direkt citat Åke Hultcrantz från "Studies in Lapp Shamanism":
Citera
Shamanism, as defined in this opus, is a meaningful and clearly designed concept.
It has been a world-wide phenomenom, but has reached its peak in Northern Eurasia
and bordering areas, Central Asia and Northern America.

Vad han menar med "has been a world-wide phenomenon" är icke gott att veta.
Det ser ut som ett antagande om att någon gång för länge sen var shamanismen utbredd över hela världen. Det sägs inget om till vilken tid och i vilken värld... Det är väl förresten
först nu man kan tala om att MÄNNISKAN är utbredd över hela världen (nästan) ?

På ett annat ställe säger han:
Citera
The main areas of shamanistic survival are however northernmost Europe, northern and central Asia, North and South America.

Här har han tagit med Syd-Amerika, vilket han icke gör i det första citatet.

Emellertid fortsätter han:
Citera
The American cultures may indeed be considered an offshot of the old Arctic hunting cultures.

Ser ut till att han menar både Syd- och Nordamerikanska kulturer ?

I alla fall säger han klart och tydligt:
Citera
North American shamanism is very close to the Siberian shamanism and could without doubt be regarded as an attentuated prolongation of the latter.
samt:
Citera
The real stronghold of shamanism has however been Siberia and its North European continuation...

På ett annat ställe i diskussionen säger han att man måste se på shamanism som ett
kontinuerligt historiskt komplex. Shamanism har existerat i tre interrelaterade områden, säger han: Syd-Amerika, Nord-Amerika och Norra Eurasien (inklusive Central-Asien) och i isolerade områden som Sydöst-Asien, Australien och Oceanien. Det är skäl skäl att anta att dessa isolerade områden en gång var i kontakt med nordlig eurasiatisk shamanism. Expanderande jordbrukarsamhällens och en del pastorala (boskapsskötande) samhällens religion bröt upp dessa förbindelser. En missionerande religion som Buddismen (som delvis har sitt ursprung i shamanism) har varit mycket effektiv i utrensningen av shamanism proper.

Alltnog - han kommer till den konklusionen att shamanismens huvudfäste är Sibirien och
nordligaste Europa och att den har spritt sig därifrån till andra områden. Efter noggrann
läsning av hans text kan jag inte förstå annat. 
Návdi

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #170 skrivet: april 16, 2008, 17:44 »
Jag vill inte avvika helt från ämnet, men anser ändå att det hör hemma här.?

Här är en nyskriven uppsats om likheter och skillnader mellan sejd och samisk schamanism:
http://www.diva-portal.org/hig/abstract.xsql?dbid=435

Intressant, men jag har inte läst hela än.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #171 skrivet: april 23, 2008, 15:25 »
Kan ju vara intressant att se att författaren kommer fram till följande:

Citera
Uppsatsen visar utifrån ny forskning att fornskandinavisk sejd och samisk schamanism i förestående form kan ha utgjort enhetligt religiöst uttryck. Förhållandet innebär att traditionernas likheter härleds till gemensamt ursprung, medan skillnader förklaras med kulturell distinktion. I uppsatsen är den kulturella applicering genomgående. Min slutsats blir att traditionernas genusproblematik har sin förklaring i skillnad av agrar- och jägarfångstkultur.

Sedan kan det ju alltid vara problematiskt att jämföra källor från 1200-talet (om fornnordisk sejd) med sådana från 1600-1700-talen (om samisk schamanism).
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #172 skrivet: april 23, 2008, 16:25 »
Bures Piankhy !
Tack för det !
Då kan jag bespara mej besväret att läsa den uppsatsen... :)
Här är bara en till som VILL ha det till att norrön sejd och samisk noaiddástallan
har gemensamt ursprung...
Rekommenderar läsning av Juha Pentikäinen:
"Shamanism and Culture".
Citat:
Citera
Shamanism is a comprehensive world view, life style or a "grammar of mind".



Návdi

Utloggad Spaceromancer

  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #173 skrivet: april 23, 2008, 16:35 »
Hur är det med norrön sejd och samiska seita?
Orden är ju väldigt lika och används i liknande sammanhang.
Eller är det här något som redan diskuterats och avvisats?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #174 skrivet: april 23, 2008, 18:34 »
Sejden och Nåjden är i fokus i denna diskussion men vad säger andra kulturyttringar om likheter och skillnader (gravformer, hantverk, monument osv), förslagsvis samtida?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #175 skrivet: april 24, 2008, 14:32 »
Bures Gorm !
Det var en bra fråga -
och oerhört, väldigt omfattande... :)

Till att börja med borde ju alla läsa Audhild Schanches doktorsavhandling
"Graver i ur og berg - Samisk gravskikk og religion fra forhistorisk til nyere tid".
Finns att beställa här: http://www.varjjat.org/web/index.php?sladja=57&giella1=nor

Samiska urgravar (klippgravar, hällgravar, grottgravar, stengravar) dateras till sista årtusendet f.Kr. - tidig metalltids Kjelmøy-fas (Varanger) - de yngsta finns i sydsamiskt område (1800-talet) . Också i norrön kontext finns gravläggningar i stenur, men då endast i form av rösen. I ett samiskt urgravfält förekommer både murade kammare, grottor, naturliga hålrum och rösen.
Fyndmaterialet från gravarna består av asbestkeramik, ben- och hornföremål av Kjelmøy-typ, järnföremål, snäckor och djurben. I flera gravar har det förekommit skifferföremål, vilket skulle ge en äldre datering. Men det kan röra sig om rituella deponeringar av äldre material.
Näversvepning är ett samiskt särdrag - särskilt i äldre gravar. Näversvepningen kan vara dekorerad(målad med rödockra). Rödockra är vanligt i samiska gravar. Ben av däggdjur, fågel och fisk är nedlagda i gravarna. Samt metallföremål.
I Varanger-området i Finnmark finns belägg för en lång kontinuitet i samiskt gravskick. Denna kontinuiteten kommer bl.a. till uttryck på det stora Mortensnes-gravfältet med mer än 200 gravar. Gravarna ligger i "helleur" och framträder som gropar eller försänkningar i den, ofta med en uppmurad gravkammare inuti. Skeletten är obrända, och det har varit vanligt att sy in den döda i näversvepning. Några av gravarna innehåller Kjelmøy-keramik, dvs. man kan dra den bakre gränsen för gravskicken till årtusendet f.Kr. De yngsta gravarna är från 1600-1700-talet. Det är alltså en gravskick som sträcker sig över 2000 år.
Kvarts heter bajángeađgi på samiska. Det betyder "tordensten". Kvarts används som läkestenar i samisk botartradition. Kvarts återfinns ofta i samiska gravar.   
Björngravar är en typ av gravar som troligen alla är överens om är samiska. Det finns också rengravar, där alla ben efter ren samlas. (Detta har jag tidigare skrivit om i tråden "Vilka var först?")


Návdi

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #176 skrivet: april 24, 2008, 15:34 »

Kvarts heter bajángeađgi på samiska. Det betyder "tordensten".

Samma sak som på finska då, förutom Kvartsi kan kvarts (och flinta) väl kallas Ukkonkivi = Ukkos sten/ Tors sten?

/Micke

Utloggad Morgana

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #177 skrivet: april 25, 2008, 09:15 »

Till att börja med borde ju alla läsa Audhild Schanches doktorsavhandling
"Graver i ur og berg - Samisk gravskikk og religion fra forhistorisk til nyere tid".
Finns att beställa här: http://www.varjjat.org/web/index.php?sladja=57&giella1=nor

-Kvarts heter bajángeađgi på samiska. Det betyder "tordensten". Kvarts används som läkestenar i samisk botartradition. Kvarts återfinns ofta i samiska gravar.   


Hej!
Det där ordet "tordensten" är väl för att när man slår på kvarts får man fram en blixt, det gnistrar till? Blixt, kanske åska då? Tydligen kan man använda kvarts som flussmedel när man tillverkar metaller. Vad betyder samiska ordet "bajángeadgi"?


Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #178 skrivet: april 25, 2008, 13:03 »
Bures Micke !
Citera
Samma sak som på finska då, förutom Kvartsi kan kvarts (och flinta) väl kallas Ukkonkivi = Ukkos sten/ Tors sten?
Stämmer - men troligen är det ett (innehållsmässigt - icke språkligt) lån från samiska. Det stavas Ukonkivi (Ukon- är genitiv av Ukko). 
I Anárjávri /Inari/Enare-sjön finns en puckelryggig, hög bergsholme som är en samisk helig offerplats och som på samiska heter Áddjá. "Áddjá"  (liksom finska "Ukko") = bestefar, morfar, farfar, en gammal man. "Áddjá" och "Ukko" brukas också som namn på tordönet/åskan. På finska säger man också "ukkonen" om åskväder. På finska kallas bergsholmen i Anárjávri för Ukonkivi, Ukonsaari eller bara Ukko.
För säkerhets skull så påminner jag också om att den samiska mytologien om tordönet har
annat ursprung än den norröna, förmodligen också den finska, även om här finns beröringspunkter. Andra samiska namn på tordönet är Dierpmis (Diermis, Diermmes) - som
är besläktat med exempelvis Ostyak/Chanti "Türem" - och Baján, som helt enkelt betyder
"en som är/bor däruppe".   
Návdi

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #179 skrivet: april 25, 2008, 14:00 »
Bures Micke !
Jag försökte vid närmare eftertanke ändra det förra inlägget till följande,
men det gick inte, så jag skriver det på nytt:
Citera
Samma sak som på finska då, förutom Kvartsi kan kvarts (och flinta) väl kallas Ukkonkivi = Ukkos sten/ Tors sten?
Stämmer - men det stavas Ukonkivi (Ukon- är genitiv av Ukko). 
I Anárjávri /Inari/Enare-sjön finns en puckelryggig, hög bergsholme som är en samisk helig offerplats och som på samiska heter Áddjá. "Áddjá"  (liksom finska "Ukko") = bestefar, morfar, farfar, en gammal man. "Áddjá" och "Ukko" brukas också som namn på tordönet/åskan. På finska säger man också "ukkonen" om åskväder. På finska kallas bergsholmen i Anárjávri för Ukonkivi, Ukonsaari eller bara Ukko.
För säkerhets skull så påminner jag också om att samisk och finsk mytologi har
annat ursprung än den norröna. Mellan samisk och finsk mytologi finns beröringspunkter, men jag är ännu inte helt klar över hur det hänger ihop. Andra samiska namn på tordönet är Dierpmis (Diermis, Diermmes) - som är besläktat med exempelvis Ostyak/Chanti "Türem" - och Baján, som helt enkelt betyder "en som är/bor däruppe".

"Ukko" sägs ha sitt ursprung i det litauiska "Perkons" eller lettiska "Perkunas" som är namn på tordönet. Ukko har ett sidonamn "Perkele", som under kristet inflytande förvandlades till
en svordom som med kristen tolkning betyder "Djävulen".
Ukkos vapen var en hammare eller en yxa eller ett svärd. Det finns de som menar att
Ukko har någonting att göra med stridsyxkulten...
Men det här är ju ett omfattande ämne ... kvalificerar kanske för ny tråd:
"Samisk kultur och finsk kultur" ? Eller kanske vi blir tvunga att ta alla tre på en gång:
"Samisk kultur, finsk kultur och germansk kultur" ?
Návdi