Författare Ämne: Samisk kultur och germansk kultur  (läst 124025 gånger)

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #140 skrivet: april 12, 2008, 13:35 »
Bures Liothida !
Citera
Men fynden säger inte om det var till Wothan, Tiwaz, Nerthus eller Väralden-Olmai som dessa krigare offrades till; än mindre svarar de på när och varför Oden blev schamanmästare, som var herulens frågeställning. Det var vad jag svarade på.
Vad är shamanism?
Shamanismen är djupt förankrad i de gamla jakt- och fångstkulturerna. En shaman får sin inspiration från sina skydds- och hjälpandar. En shaman kallar - med hjälp av trumman, jojk,
medhjälpare och ibland hela församlingen  - på sina kraftdjur och andehjälpare (oftast en förförälder eller en död shaman) för att kunna "resa" till andra delar av verkligheten och hämta kraft I HELANDE SYFTE. Att kalla Oden för "shamanmästare" är milt sagt en vits...
Och som sagt Oden är ingen verklig person, han är en myt. Han kunde inte hela något som helst - tvärtom inspirerade myten till krigiska grymheter. Krigsguden Tiwaz torde vara
en föregångare til Oden och uppträder senare som Tyr, en enarmad gud (Fenris-ulven bet av honom handen) som lär finnas på någon jordbruksristning från bronsålder.
(Se bl.a. religionshistoriker Ellis Davidson).

Veralden olmmái, översatt till "Världens man" kan ha sitt ursprung i  Áldá (namn på heliga platser över hela det samiska området). Det ursprungliga samiska namnet har då varit Várálddánolmmái = Berg Áldá Följeslagaren (olmmái betyder inte bara "man", det betyder också vän, följeslagare, kamrat), dvs en sieidi på berget. Alternativt kan det betyda Várenaldeolmmái = Följeslagaren/Mannen på berget.
Veralden olmmái uppträder bara i sydsamisk tradition. Möjligen kan påverkan spåras från
Veraldar gođ (tillnamn på Frey). Hultcrantz antar här en uppspaltning av den ursprungliga Diermmes (Dierpmis) = tordönet, åskan i Veralden olmmái och Horagalles (Hovrengaellies).

Att tro att den samiska "Veralden olmmái" har någonting att göra med krigsbytesoffrande
i Västergötland är väl lite väl långsökt...  ;D

Förresten har man funnit fynd av vad man anser föreställa Oden och korparna Hugin och Munin i Finnestorp... 
Návdi

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #141 skrivet: april 12, 2008, 16:26 »
Vad är shamanism?
Shamanismen är djupt förankrad i de gamla jakt- och fångstkulturerna. En shaman får sin inspiration från sina skydds- och hjälpandar. En shaman kallar - med hjälp av trumman, jojk,
medhjälpare och ibland hela församlingen  - på sina kraftdjur och andehjälpare (oftast en förförälder eller en död shaman) för att kunna "resa" till andra delar av verkligheten och hämta kraft I HELANDE SYFTE. Att kalla Oden för "shamanmästare" är milt sagt en vits...
Och som sagt Oden är ingen verklig person, han är en myt. Han kunde inte hela något som helst - tvärtom inspirerade myten till krigiska grymheter. Krigsguden Tiwaz torde vara
en föregångare til Oden och uppträder senare som Tyr, en enarmad gud (Fenris-ulven bet av honom handen) som lär finnas på någon jordbruksristning från bronsålder.
(Se bl.a. religionshistoriker Ellis Davidson).

Veralden olmmái, översatt till "Världens man" kan ha sitt ursprung i  Áldá (namn på heliga platser över hela det samiska området). Det ursprungliga samiska namnet har då varit Várálddánolmmái = Berg Áldá Följeslagaren (olmmái betyder inte bara "man", det betyder också vän, följeslagare, kamrat), dvs en sieidi på berget. Alternativt kan det betyda Várenaldeolmmái = Följeslagaren/Mannen på berget.
Veralden olmmái uppträder bara i sydsamisk tradition. Möjligen kan påverkan spåras från
Veraldar gođ (tillnamn på Frey). Hultcrantz antar här en uppspaltning av den ursprungliga Diermmes (Dierpmis) = tordönet, åskan i Veralden olmmái och Horagalles (Hovrengaellies).

Att tro att den samiska "Veralden olmmái" har någonting att göra med krigsbytesoffrande
i Västergötland är väl lite väl långsökt...  ;D

Förresten har man funnit fynd av vad man anser föreställa Oden och korparna Hugin och Munin i Finnestorp... 

Jag tror inte någon har trott eller tror att Oden var en verklig person varför jag jag finner ditt påstående märkligt. Det intressanta är väl vilken uppfattning folk hade om honom. Exakt vad man trodde är förstås omöjligt att veta, men att guden (dvs. inte människan) antogs bedriva shamanism är utom allt tvivel. De norröna källornas beskrivning av sejden pekar på detta. Jag hävdar att denna sorts shamanism främst har insirerats av dels redan befintliga traditioner och dels varit influerad av av kulturer från öst. Den nordliga församiska shamanismen anser jag har påverkat den fornnordiska religionen mycket lite. Det är förstås möjligt, eller rent av troligt att de allra sydligaste församerna hade riklig kulturellt utbyte med skandinaverna. Men detta har det forskats för lite om för att man ska kunna göra paraleller. Hur det än är så anser jag att man inte kategoriskt kan avfärda Oden som shaman, speciellt inte när man utelämnar varför man hävdar en sådan sak. 

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #142 skrivet: april 12, 2008, 17:07 »
Hej alla.


Veralden olmmái, översatt till "Världens man" kan ha sitt ursprung i  Áldá (namn på heliga platser över hela det samiska området). Det ursprungliga samiska namnet har då varit Várálddánolmmái = Berg Áldá Följeslagaren (olmmái betyder inte bara "man", det betyder också vän, följeslagare, kamrat), dvs en sieidi på berget. Alternativt kan det betyda Várenaldeolmmái = Följeslagaren/Mannen på berget.   

"ai medan verald vakiR liggR merki hier yfiR mani daim eR erfingi eftiR gierdi"

kommer inte ihåg stenens namn och nummer, någon?

verald användes alltså på runstenar för 1000 år sedan. Intressant att veta det ordets ursprung?

Qui tacet, consentit

Utloggad Måns Sjöberg

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #143 skrivet: april 12, 2008, 17:28 »
Ver betyder man och aldr betyder ålder, tid. 'Manstid' är alltså ursprungsbetydelsen och värld är den nutida varianten.

Utloggad Spaceromancer

  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #144 skrivet: april 12, 2008, 18:58 »
En shaman kallar...på sina kraftdjur och andehjälpare...för att kunna "resa" till andra delar av verkligheten och hämta kraft I HELANDE SYFTE.

Visst fanns det både "vita" och "svarta" nåjder/schamaner även bland samerna? Allt resande hade inte helande som syfte.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #145 skrivet: april 12, 2008, 19:33 »
"ai medan verald vakiR liggR merki hier yfiR mani daim eR erfingi eftiR gierdi"
Detta kommer från G 343, S:t Hans kyrkoruin, nu i Fornsalen. Läs mer om inskriften: http://fornvannen.se/pdf/1980talet/1983_224.pdf och http://www.raa.se/cms/showdocument/documents/extern_webbplats/2006/maj/visby_stad.pdf.
/Jan

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #146 skrivet: april 12, 2008, 21:42 »
Vad är shamanism?
Shamanismen är djupt förankrad i de gamla jakt- och fångstkulturerna. En shaman får sin inspiration från sina skydds- och hjälpandar. En shaman kallar - med hjälp av trumman, jojk,
medhjälpare och ibland hela församlingen  - på sina kraftdjur och andehjälpare (oftast en förförälder eller en död shaman) för att kunna "resa" till andra delar av verkligheten och hämta kraft I HELANDE SYFTE. Att kalla Oden för "shamanmästare" är milt sagt en vits...
Och som sagt Oden är ingen verklig person, han är en myt. Han kunde inte hela något som helst - tvärtom inspirerade myten till krigiska grymheter. Krigsguden Tiwaz torde vara
en föregångare til Oden och uppträder senare som Tyr, en enarmad gud (Fenris-ulven bet av honom handen) som lär finnas på någon jordbruksristning från bronsålder.
(Se bl.a. religionshistoriker Ellis Davidson).

Veralden olmmái, översatt till "Världens man" kan ha sitt ursprung i  Áldá (namn på heliga platser över hela det samiska området). Det ursprungliga samiska namnet har då varit Várálddánolmmái = Berg Áldá Följeslagaren (olmmái betyder inte bara "man", det betyder också vän, följeslagare, kamrat), dvs en sieidi på berget. Alternativt kan det betyda Várenaldeolmmái = Följeslagaren/Mannen på berget.
Veralden olmmái uppträder bara i sydsamisk tradition. Möjligen kan påverkan spåras från
Veraldar gođ (tillnamn på Frey). Hultcrantz antar här en uppspaltning av den ursprungliga Diermmes (Dierpmis) = tordönet, åskan i Veralden olmmái och Horagalles (Hovrengaellies).

Att tro att den samiska "Veralden olmmái" har någonting att göra med krigsbytesoffrande
i Västergötland är väl lite väl långsökt...  ;D

Förresten har man funnit fynd av vad man anser föreställa Oden och korparna Hugin och Munin i Finnestorp... 

Jag tror inte någon har trott eller tror att Oden var en verklig person varför jag jag finner ditt påstående märkligt. Det intressanta är väl vilken uppfattning folk hade om honom. Exakt vad man trodde är förstås omöjligt att veta, men att guden (dvs. inte människan) antogs bedriva shamanism är utom allt tvivel. De norröna källornas beskrivning av sejden pekar på detta. Jag hävdar att denna sorts shamanism främst har insirerats av dels redan befintliga traditioner och dels varit influerad av av kulturer från öst. Den nordliga församiska shamanismen anser jag har påverkat den fornnordiska religionen mycket lite. Det är förstås möjligt, eller rent av troligt att de allra sydligaste församerna hade riklig kulturellt utbyte med skandinaverna. Men detta har det forskats för lite om för att man ska kunna göra paraleller. Hur det än är så anser jag att man inte kategoriskt kan avfärda Oden som shaman, speciellt inte när man utelämnar varför man hävdar en sådan sak. 


Håller med - och vill återknyta till trådens syfte - Navdi lägger all kraft på att hitta olikheter (utifråns sitt perspektiv) men vill inte se likheter, överhuvudtaget - känns det som iaf.
Att prata om Oden som en verklig eller overklig person är väl tämligen ointressant - hans hamnskifte och självplågeri är det som lockar mina tankar - och som är schamanistiska - därmed det som borde kunna leda en trevlig debatt utifrån ett "ovetenskapligt" synsätt.
Men det kanske är för mycket begärt...


Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #147 skrivet: april 13, 2008, 01:08 »
Bures !
En noaidi (eller shaman) är en verklig människa.
Oden är en skräckinjagande myt, som krigararistokratiet i germanska samhällen
har använt för att skaffa sig makt.
Om man inte vill förstå den skillnaden kan jag inte göra någonting åt det ... ;D
I övrigt hänvisar jag till vad jag redan har skrivit.
Ledsen Supergeten, men jag är inte intresserad av "en trevlig debatt utifrån ett "ovetenskapligt" synsätt"...  :)
Návdi

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #148 skrivet: april 13, 2008, 09:32 »
Bures !
En noaidi (eller shaman) är en verklig människa.
Oden är en skräckinjagande myt, som krigararistokratiet i germanska samhällen
har använt för att skaffa sig makt.
Om man inte vill förstå den skillnaden kan jag inte göra någonting åt det ... ;D
I övrigt hänvisar jag till vad jag redan har skrivit.
Ledsen Supergeten, men jag är inte intresserad av "en trevlig debatt utifrån ett "ovetenskapligt" synsätt"...  :)

Synd ;)

Förresten, snart åker jag till en stuga som ligger vid Onsäng, dvs odens äng - känns tämligen skumt att den platsen döptes av en massa krigare som bara ville offra folk hela tiden. Men jag antar att så måste vara fallet...

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #149 skrivet: april 13, 2008, 13:50 »
Den nordliga församiska shamanismen anser jag har påverkat den fornnordiska religionen mycket lite. Det är förstås möjligt, eller rent av troligt att de allra sydligaste församerna hade riklig kulturellt utbyte med skandinaverna.

Språkforskarna är ju idag tämligen överens om att de stora skillnaderna mellan det sydsamiska språket och det nordsamiska språket bara kan förklaras med att sydsamer och nordsamer levt åtskillda under åtminstone två tusen år. Först under tidig medeltid lär de båda "folken" ha möts igen. Vi måste därför räkna med att fontidens "sydsamer" och "nordsamer" skiljde sig lika markant i kulturellt och religiöst hänseende som i språkligt.
Att betrakta "samisk kultur" som ett enhetsbegrepp är således en sentida företeelse - och tyvärr präglad av den rasistiska lapp-skall-vara-lapp-politiken kring förra sekelskiftet. Ifall vi använder den sentida samiska kulturen, präglad av storskalig renskötsel och fjällvärldens livsvillkor, som facit för vad som är "äkta samiskt" hamnar vi naturligtvis fel. Det var den sydsamiska kulturen som hade nära kontakt med, och - tror jag - ett rikt utbyte med, den germanska kulturen under järnåldern (och säkert ännu längre tillbaka). Vi måste dock nog erkänna att vi har mycket små kunskaper om dessa forntidens sydsamers tankevärd.

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #150 skrivet: april 13, 2008, 14:26 »
Bures Supergeten !
Ha det så trevligt i stugan !  :)
Det är inte för att vara elak som jag försöker ta fram det
väsensskilda mellan samisk noaiddástallan/samisk mytologi
och norrön sejd/norrön mytologi.
Förresten är den här diskussionen dåligt strukturerad.
Vi skulle ha diskuterat mytologierna (ideologien) för sig, och det praktiska
utövandet av noaiddástallan och sejd för sig - och så kopplingarna däremellen.
En utmärkande skillnad är här att "shamanen" i norrön kultur återfinns i mytologien,
medan noaidien/shamanen i samisk kultur finns i den verkliga världen.
Det här är ett mycket omfattande ämne som i detta forum icke kan bli
ordentligt belyst. Men visst är det intressant att diskutera... och lära sig lite om
hur andra människor tänker... :)
Návdi

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #151 skrivet: april 13, 2008, 14:37 »
Bures Supergeten !
Ha det så trevligt i stugan !  :)
Det är inte för att vara elak som jag försöker ta fram det
väsensskilda mellan samisk noaiddástallan/samisk mytologi
och norrön sejd/norrön mytologi.
Förresten är den här diskussionen dåligt strukturerad.
Vi skulle ha diskuterat mytologierna (ideologien) för sig, och det praktiska
utövandet av noaiddástallan och sejd för sig - och så kopplingarna däremellen.
En utmärkande skillnad är här att "shamanen" i norrön kultur återfinns i mytologien,
medan noaidien/shamanen i samisk kultur finns i den verkliga världen.
Det här är ett mycket omfattande ämne som i detta forum icke kan bli
ordentligt belyst. Men visst är det intressant att diskutera... och lära sig lite om
hur andra människor tänker... :)

Nja, om vi betänker, för debattens skull, ett släktskap mellan sejd och schamanism så är ju valan på grönland högst verklig, liksom man även kan tänka sig titta på alla skrifter om magiker på Island, som utövade allsköns magi.

Sen är det ju alltid kul att lära sig hur andra tänker - absolut :)

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #152 skrivet: april 13, 2008, 15:07 »
Bures Liothida !
Citera
Språkforskarna är ju idag tämligen överens om att de stora skillnaderna mellan det sydsamiska språket och det nordsamiska språket bara kan förklaras med att sydsamer och nordsamer levt åtskillda under åtminstone två tusen år. Först under tidig medeltid lär de båda "folken" ha möts igen. Vi måste därför räkna med att fontidens "sydsamer" och "nordsamer" skiljde sig lika markant i kulturellt och religiöst hänseende som i språkligt.

[modererat]
Det finns ingen STOR skillnad mellan sydsamisk och nordsamisk. Nordsamiska är den dialekt som jag kan bäst, men jag har inga större problem med att förstå sydsamiska eller andra
samiska dialekter. Icke heller skiljer sig syd- och nordsamer MARKANT i kulturellt och
"religiöst" avseende.
Du bör se på diskussionen i tråden om "Paleo-europeisk substratum i moderne Samisk".
Ska vi fortsätta på detta blir det i en ny tråd ...  :)
« Senast ändrad: april 13, 2008, 20:20 av Gorm »
Návdi

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #153 skrivet: april 13, 2008, 20:32 »
Citera
Språkforskarna är ju idag tämligen överens om att de stora skillnaderna mellan det sydsamiska språket och det nordsamiska språket bara kan förklaras med att sydsamer och nordsamer levt åtskillda under åtminstone två tusen år.

Nu vet jag icke vad Du pratar om - och det gör Du nog inte själv heller... :)

Jag baserar uppgiften på en artikel om sydsamiska i senaste numret av Språktidningen.

http://www.spraktidningen.se/art.lasso?id=08212

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #154 skrivet: april 13, 2008, 22:15 »
Vi skulle ha diskuterat mytologierna (ideologien) för sig, och det praktiska
utövandet av noaiddástallan och sejd för sig ...

Tycker jag absolut inte. Myt och rit hör ihop och speglar varandra. Hur ett specifikt samhälle tänker sig sina gudar återger vilka ideal det specifika samhället har. Odens roll som gudarnas kung säger exempelvis något om hur järnålderns skandinaver tänkte sig att en kung är eller ska vara. Odens roll som kunskapssökande "schaman" säger oss något annat ... frågan är vad.

Jag ser - om jag ska försöka summera debatten - tre tänkbara förklaringar till varför den fornskandinaviska religionen innehöll myter och riter som vi uppfattar som schamanistiska:

1. Invånarna i Skandinavien hade, i likhet med andra nordliga fångstkulturer, en schamanistisk religion, innan de blev jordbrukare. Övergången till jordbruk skedde relativt sent hos oss och det dröjde ännu längre innan folk här blev permanent bofasta. Religiösa föreställningar från nomadtiden levde kvar - om än i förändrad form. Med denna förklaringsmodell kan Odens schamanistiska drag vara resten av en gud som speglat det gamla nomadsamhällets schamanfunktion. I takt med att samhället förändrades, förändrades också gudens karaktär och nya funktioner lades till de gamla. Med tiden blev den gamla schamanguden en härskargud som speglade järnålderssamhällets kunga-funktion (men gamla myter levde kvar vilket ger oss den brokiga bilden av Oden)

2. Under forntiden fanns en sydsamisk befolkning långt längre söderut i Skandinavien. Det var samer som levde nära inpå de jordbrukande germanerna. Samer och germaner hade inte bara utbyte av varor utan också av ordförråd och kulturella och religiösa föreställningar. Näversvepningar i vendeltida krigargravar pekar bland mycket annat på detta. Förekomsten av samiska sejdmän och -kvinnor i bl a nordiska kungasagor pekar också i samma rikting. Med denna förklaringsmodell kan Odens schamanistiska drag vara resultatet av kulturell korsbefruktning, en gud som är en mix mellan sydsamiska nåjd-ideal och germanska krigar/härskar-ideal. Samma sorts blandning som kombinationen båtgrav - näversvepning alltså.

3. De schamanska dragen i religionen är resultat av en mer långväga import, där föreställningar hos asiatiska ryttarfolk överförts till Skandinavien via skyter, goter och andra.

Personligen är jag mest benägen att tro på den första modellen även om jag inte utesluter en kombination av alla tre.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #155 skrivet: april 14, 2008, 02:42 »
...En utmärkande skillnad är här att "shamanen" i norrön kultur återfinns i mytologien,
medan noaidien/shamanen i samisk kultur finns i den verkliga världen. ...

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Menar du att völvan inte var en "riktigt shaman" eller att du inte tror völvor fanns i den riktiga världen?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sejd
« Senast ändrad: april 14, 2008, 08:20 av Micke »

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #156 skrivet: april 14, 2008, 16:00 »
Bures Liothida !
Du kan väl vara så snäll att citera mig korrekt.  :)
Jag säger inte:
Citera
Vi skulle ha diskuterat mytologierna (ideologien) för sig, och det praktiska
utövandet av noaiddástallan och sejd för sig ...
Jag säger:
Citera
Vi skulle ha diskuterat mytologierna (ideologien) för sig, och det praktiska
utövandet av noaiddástallan och sejd för sig - och så kopplingarna däremellen.

Det var ett försök på att göra det tydligare att en sammanblandning har skett i
diskussionen mellan det mytologiska och det verkliga/praktiska - speciellt när det
gäller norrön mytologi och sejd. Man vill ha det till att sejden var shamanistisk
därför att Oden i mytologien har getts shamanska drag.
Det menar jag är en vilseledande sammanblandning.
I norrön kultur finns den "store shamanen" Oden (vars huvudsakliga drag inte alls
är shamanska) i mytologien, i den verkliga sejden finns ingen shaman proper, men divinatoriska völvor (ja, också en "finna" finns nämnd i Vatnsdøla saga). I samisk noaiddástallan finns ingen "stor shaman" i mytologien, samtliga noaidier finns i verkligheten.
Sedan är det ju helt klart att oenigheten här till stora delar beror på vad man menar med
"shamanism". Om det har de lärde diskuterat länge och gör säkert fortfarande.
Louise Bäckman och Åke Hultcrantz är läsvärda i den diskussionen. Jag menar
att shamanism proper förutsätter (så gott det nu låter sig göra att beskriva med ord):
att man upplever sig som en del av naturen, icke som stående över den, att människorna är i släkt med djuren, att det finns en  värld av andar och krafter i naturen som människan kan ta kontakt med eller som tar kontakt med människan, alla människor föds med fárrosaččat/följeslagare/skyddsandar, men en noaidi måste också ha veahkkevuioŋŋat/hjälpandar för att kunna resa tryggt (den följeslagare man är född med följer med överallt), bruk av trumma (en stark trumma har en egen historia) och jojk, att noaidien har förmåga att förändra sitt medvetandetillstånd och besöka andevärlden för att
få hjälp med olika saker (ofta har då noaidien hjälp av andra, som också kan uppleva
förändrat medvetande).
Shamanism proper kan bara beläggas i arktiska och subarktiska områden. Shamanism proper
har en mycket stark ekologisk och social anknytning.
Návdi

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #157 skrivet: april 14, 2008, 16:09 »
Bures Sindre !
Citera
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Menar du att völvan inte var en "riktigt shaman" eller att du inte tror völvor fanns i den riktiga världen?
Völvor fanns absolut i den riktiga världen, men de var inte shamaner.
Här är det viktigt att veta vad man menar med "shaman".
Läs mitt svar till Liothida - och vad jag har skrivit i övrigt.
Návdi

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #158 skrivet: april 14, 2008, 17:02 »
Bures Liothida !
Citera
Jag baserar uppgiften på en artikel om sydsamiska i senaste numret av Språktidningen.
Har svarat Dej i ny tråd. Se under "Språkhistoria".
Návdi

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Samisk kultur och germansk kultur
« Svar #159 skrivet: april 14, 2008, 17:09 »
Bures Sindre !
Citera
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Menar du att völvan inte var en "riktigt shaman" eller att du inte tror völvor fanns i den riktiga världen?
Völvor fanns absolut i den riktiga världen, men de var inte shamaner.
Här är det viktigt att veta vad man menar med "shaman".
Läs mitt svar till Liothida - och vad jag har skrivit i övrigt.

Hmm, vi kan ju omöjligen föra en givande diskussion om likheter mellan samisk och germansk kultur om du kräver att spåren av schamanism måste vara likställda med definitionen av dagens samiska. Det är inte en rimlig ståndpunkt.

Jag tycker att du säger att völvor bär schamanska drag, samt säger du ju att Odens huvudsakliga drag inte alls är shamanska men det innebär att du kan se att de finns - det finns en koppling, det finns likheter - sen kan man kanske ha åsikter om hur stora.

Ungefär vad jag sa från början då? ;)