Claes/
Visst kan man väl tycka så. Särskilt i det alltid korrekta Sverige

...Däremot så är oftas folk i gemen -
väldigt intresserade av sin egen kultur - och att känna att det finns rasism bakom ett intresse av t.ex sveakungar är otroligt...konstigt. Och att, som vissa forskare verkar vilja antyda - det nordiska folket (germanerna i just detta fall) inte alls skiljde sig från övriga världen är konstigt - jag är som lekman iaf övertygad om att det som Ibn skriver: ruserna var rödlätta och stora som palmträd - det stämmer.
Nordiska människor var/är ofta blonda. Vari ligger det något rasistiskt med att konstatera det? Jag finner just denna sista mening ganska kul - finns det blonda människor i norden? Är den blonda nordiska "stammen" en uppfinning? En naturens nyck som gör forskare illa till mods? "Ja...de är ju lite blonda de där... men det är en slump - det finns inget folkslag som är blonda, långa och ofta blåögda - Island är en myt!".
Märk väl att jag inte nämner samer - deras existens ifrågasätts inte - medan man genast är rasist om man anser att "jo, folk från norden är ofta långa, blåögda och blonda". Då är sålunda hela övriga världen rasister när de pratar om norden?
Jag klarar inte av den "PK-kultur" som präglar istort sett allting i Sverige idag - samer och germaner har befolkat norden. Våra kulturer är en mix. Vem som var först är inte särskilt intressant för mig. Jag är däremot väldigt intresserad av att tänka i nya banor, att se sammanhang.
Att se hur våran egen nordiska kultur svängt från att vara skogens kultur till att bli maktens kultur. Hur det gick till - och hur det kommer sig att det på 1800-talet fortfarande fanns de som uppbar rester av en "vanadyrkan" - det är intressant. Minst sagt. I alla fall för mig - därav vill jag prata om de likheter jag tycker mig se mellan samisk och germansk kultur. Jag vill lära mig

Använder man historia/arkeologi som ett verktyg för att befästa sin egen eller samhällets tankar just idag - ja, då är man ingen arkeolog/historiker - då är man ett verktyg som morgondagens historiker kommer att (förhoppningsvis) titta snett på. På samma sätt som vi idag gör med de som ville lyfta de germanska folken till någon sorts supermänniska.
Kort sagt: varför går det inte att prata om likheter mellan samer och germaner utan att haka upp sig på ordet germaner? Jag är, som utomstående från de arkeologiska skråerna, smått förvånad över hur insnöat det verkar vara inom många områden...
Skriv vad ni tycker och tror! Inte vad någon annan tycker att ni ska tycka.., och tro.
...Men då kanske ni inte får den där tjänsten, med den där trevliga lönen..?

Jag skrev i början om lite likheter med adress Návdi - vad tycker du om de saker jag tog upp? Tors bockar - nog är det lätt att se en koppling till benen vid stubben på frösön, eller för den delen - en allmän jaktkultur präglad av vördnad för det fällda bytet?