Bures Liothida !
Jag brukar sentida skrivna källor, men låter dem icke styra mina uppfattningar.
De måste ställas samman med arkeologiskt material och språkliga belägg.
Ordet hierarki (av grek. ‘Ιερός hieros, helig, och αρχή arche "förste", "härska") var ursprungligen en kyrklig beteckning. Det betecknar i dag främst ordergivningsgång inom militär, stat, kyrka, företag och andra organisationer. Man har också överfört det till andra områden, där det inte är brukbart, t.ex. på vargflockar. Man kallar en vargflock för "hierarkisk" när det i själva verket rör sig om en så naturlig biologisk sak som att föräldrarna leder vargflocken. Det som främst kännetecknar en vargflock är samarbete. Föräldrarna är de som har mest erfarenhet och leder en jakt t.ex. Det har ingenting med mänsklig "hierarki" att göra, som är en företeelse byggd på sociala olikheter i ett klass-samhälle. Detta för att visa att man slänger omkring sig med främmande ord som man inte har definierat (sic !) och
applicerar (sic!) dem på företeelser som man inte har analyserat (sic! igen).
Hur Du kommer fram till "forntida samer + hierarki = sant" som någon slags övergripande sanning är mej en gåta...
Det som kännetecknade de samiska siidaerna (siida/sijte är ett ord som är besläktat
med sieidi) är just kollektivitet och samarbete. Naturligtvis fanns där en arbetsfördelning
byggd på ålder, kön och situatuationsbetingat ledarskap, byggt på erfarenhet. Det måste finnas tillräckligt många arbetsföra människor som kan arbeta effektivt vid kollektiv jakt och fångst. Bytet från kollektiv jakt och fångst delades lika - och också de som inte kunde delta fick del av bytet. Förpliktelser mot dem som inte kunde delta byggde på släktskap. Denna försörjningsplikt har kallats för "levirat" och "sororat", dvs. plikten för en ogift man eller kvinna att träda in i en avdöd äldre broders eller systers ställe som försörjare. Samiska släktskapsbeteckningar är ett bevis för detta.
Och naturligtvis kunde inte vem som helst bli en noaidi. Det bestäms inte av människor.
Det bestäms av andarna.
När de samiska siidaerna kommer i kontakt med norröna samhällen och ett påtvingat
handelsutbyte sker, händer naturligtvis saker. Detta visar sig bl.a. i de metallförande samiska offerplatserna från denna tid. Offerplatserna hade också en viktig social funktion. Man offrade överflödet av prestigeföremål för att behålla jämlikheten
inom siidaen.
Alla gravlagda i Vivallen (några gravar var plundrade) hade fått med sig tämligen rika gravgåvor. Det som skiljer en av mansgravarna från de andra är att hans skelett och klädedräkten var välbevarade och att han fått med sig gravgåvor som annars
bara återfinns i kvinnogravar. Mannen var troligen en noaidi.
I norröna källor (Vöundskvädet, Heimskringla, Ågrip, Fagrskinna, Orvar Odds saga) förekommer ordet "finnkonge". Det är inte ovanligt att folk som icke har en sådan institution
påtvingas en sådan i begreppsvärlden hos ett folk som har en sådan institution.
I Afrika gjorde britterna "kungar" på detta vis.
Den privata äganderätten har blivit påtvingad samerna utifrån, för att
statsmakterna skulle få ett bättre skattegrepp om det samiska samhället.
Att sedan statsmakterna har påstått att samisk privat äganderätt aldrig har existerat är
bara ännu ett exempel på dessa makters "intellektuella fruktbarhet"...