Författare Ämne: Från våtmark till träd?  (läst 5134 gånger)

Utloggad West Kennet Long Barrow

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
Från våtmark till träd?
« skrivet: april 04, 2008, 14:47 »
När tror man att folk i Skandinavien gick över från våtmarksoffer till trädoffer?
Stjäl inte våran Ottar!

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Från våtmark till träd?
« Svar #1 skrivet: april 04, 2008, 18:04 »
Vet inte om det var någon skarp gräns när det ena tog över det andra. Offra i våtmarker gjorde man både under brons- och järnålder och säkert tidigare, men hur det var med trädoffer vet jag inte. Måhända att bruket blev mer intensivt mot senare järnålder. Någon annan som vet kanske?
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Från våtmark till träd?
« Svar #2 skrivet: april 04, 2008, 18:28 »
Jag tänker osökt på det troliga offerträdet under Frösö kyrka (daterad till yngre järnålder). Nån som känner till fler arkeologiska belägg för trädoffer?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Måns Sjöberg

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
SV: Från våtmark till träd?
« Svar #3 skrivet: april 04, 2008, 20:35 »
Nej, men är inte slantar i önskebrunnar nutida våtmarksoffer?

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Från våtmark till träd?
« Svar #4 skrivet: april 05, 2008, 00:57 »
Jag har aldrig hört talats om att trädoffer skulle ersätta våtmarksoffer. Vilken forskare hävdar något dylikt? Offer i sjöar och vattendrag finns belagt från mesolitikum till början 500-talet e.Kr. Det är också då som hallen med det rituella gästabudet för nordisk krigararistokrati får en enorm betydelse som varade till kristendomens införande under 1000-talet.

Att trädkulten i sig har någon del i detta har jag inte läst att någon hävdat. Däremot berättas det om lunden och offren vid bloten i Uppsala. Kulten av världsträdet har nyligen Anders Andrén undersökt. Han menar att treuddar med sina tre sidor, vilket skulle symbolisera Yggdrasils tre rötter, kan vara ett uttryck för denna kult.  Treuddar uppkommer under 200-talet e.Kr. i södra Sverige och sprids senare upp till Mälardalen under 700/800-talet.

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Från våtmark till träd?
« Svar #5 skrivet: april 05, 2008, 23:55 »
Handlar det inte om att ämnena arkeologi och historia ger olika resultat, snarare än en verklig förändring. Våtmarksoffer ger lämningar, ibland väldigt välbevarnade, medan trädoffer sällan ger lämningar. Trädoffer känner vi därför mest från skritliga källor (Adam, Saxo ...) och de berör ju forntidens slut. Det betyder inte att det inte förekommit trädoffer långt innan dess.

Personligen tror jag att offerträd och offerbrunnar samverkade. I exemplet Gamla Uppsala så omtalar Adam ett offerträd men också en offerkälla. I myten om Yggdrasil har ju källan vid dess fot en framträdande roll (ex vis Voluspa 19 ... grön står asken vid urdals brunn alltid). Säkert hade det sin motsvarighet i kulten.
Såväl trädet som brunnen är i myten knuten till offer. I Havamal säger sig Oden ha hängt i Yggdrasil, genomborrad med spjut, "offrad åt sig själv" för att kunna ta upp visdomsrunorna. Jämför med den parallella myten i Snorres Edda om hur Oden offrar sitt ena öga i brunnen för att få smaka visdomsdrycken av Mimer. Det är f ö Mimers avhuggna (offrade) huvud som ligger i brunnen och vaktar den.

En offerbrunn grävdes ut i Gamla Uppsala av riksantikvarien i slutet av 1940-talet. Brunnen var flera meter djup och invändigt timrad samt full med djurben. Har nån gång hört en datering till 800-talet (Fast västgötaskolan hävdar att det är en rudbeckiansk förfalskning från 1600-talet).