Författare Ämne: "Klocka" i Grönlandsisen ändrar istidens kronologi  (läst 8588 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
"Klocka" i Grönlandsisen ändrar istidens kronologi
« skrivet: mars 17, 2008, 17:48 »
Lite nyheter om dateringar och kronologi

Citera
Varje år tar träden upp kol från atmosfären och lagrar det i sina årsringar. Det är som en klocka; en del av kolet - isotopen kol 14 - är nämligen radioaktivt och genom att mäta hur mycket radioaktivitet som avklingat i en årsring kan man uppskatta dess ålder. Metoden används i många sammanhang och belönades med Nobelpris 1960. Drygt tio år senare upptäckte dock forskarna att klockan går ojämnt. Men hur stor är felvisningen? Nu har forskare vid Lunds universitet jämfört kol-14-klockan med annan klocka: beryllium-10-klockan i grönländsk inlandsis. Resultaten publiceras i det nya numret av Nature Geoscience.

http://www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddelanden/klockaigronlandsisenandraristidenskronologi.5.61c03dad1180e26cb8780008394.html
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: "Klocka" i Grönlandsisen ändrar istidens kronologi
« Svar #1 skrivet: mars 18, 2008, 16:36 »
Lite nyheter om dateringar och kronologi

Citera
Varje år tar träden upp kol från atmosfären och lagrar det i sina årsringar. Det är som en klocka; en del av kolet - isotopen kol 14 - är nämligen radioaktivt och genom att mäta hur mycket radioaktivitet som avklingat i en årsring kan man uppskatta dess ålder. Metoden används i många sammanhang och belönades med Nobelpris 1960. Drygt tio år senare upptäckte dock forskarna att klockan går ojämnt. Men hur stor är felvisningen? Nu har forskare vid Lunds universitet jämfört kol-14-klockan med annan klocka: beryllium-10-klockan i grönländsk inlandsis. Resultaten publiceras i det nya numret av Nature Geoscience.

http://www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddelanden/klockaigronlandsisenandraristidenskronologi.5.61c03dad1180e26cb8780008394.html

Spännande! Om temperaturskillnaden för 11 600 år före vår tid steg ca tio grader inom loppet av några decennier, är kanske dagens klimat bara naturliga förändringar som ständigt pågått. Som en del i en stor klimatcykel...
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: "Klocka" i Grönlandsisen ändrar istidens kronologi
« Svar #2 skrivet: mars 18, 2008, 18:54 »
Spännande! Om temperaturskillnaden för 11 600 år före vår tid steg ca tio grader inom loppet av några decennier, är kanske dagens klimat bara naturliga förändringar som ständigt pågått. Som en del i en stor klimatcykel...
Jag är ingen geolog, men tydligen är det så istiderna tar slut fort. 100 000 år av is och sedan mycket snabb uppvärmning och avsmältning (kanske inte decennier, men ändå). Därav de stora temperaturförändringarna vid början av Holocen (rätta mig om jag har fel, Heimdahl).

I artikeln nämns också att det är varma havsströmmar som upphörde under en period (typ Golfströmmen?) som gav upphov till de snabba temperaturväxlingarna du nämner.

Det skall nog inte sammanblandas med de klimatförändringar vi människor orsakat.

/Micke
« Senast ändrad: mars 18, 2008, 19:39 av Micke »

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: "Klocka" i Grönlandsisen ändrar istidens kronologi
« Svar #3 skrivet: mars 19, 2008, 20:36 »
Det skall nog inte sammanblandas med de klimatförändringar vi människor orsakat.
/Micke

Jag är osäker på hur mycket människan ligger till grund för de klimatförändringar vi ser idag. Att man lokalt kan ställa till en massa är en annan sak, i vattendrag, sjöar och mark, men att rubba hela jordens klimat? Njae...
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: "Klocka" i Grönlandsisen ändrar istidens kronologi
« Svar #4 skrivet: mars 19, 2008, 21:27 »
Jag har ju läst mycket om hur klimatet naturligt har varierat under årmiljonerna. Många gånger har förändringarna kommit snabbt. Därför hörde jag länge till  dem som såg den pågående klimatförändringen som en naturlig variation. Men de senaste tio åren har jag varit tvungen att ändra inställning. Förändringen har nu accelererat så oerhört snabbt att den enda återstående rimliga förklaringen tycks vara att vi människor f.n. påskyndar en naturlig förändring som kan leda till en klimatkatastrof för vår barn och barnbarn.

Tänker i detta sammanhang ibland på Annika Doppings program om nordamerikas indianer där livsfilosofin hos en stam var att agera så ansvarsfullt att man tog hänsyn till den sjunde efterföljande generationen . Något att tänka på ! 

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: "Klocka" i Grönlandsisen ändrar istidens kronologi
« Svar #5 skrivet: mars 20, 2008, 09:39 »
Jag är osäker på hur mycket människan ligger till grund för de klimatförändringar vi ser idag. Att man lokalt kan ställa till en massa är en annan sak, i vattendrag, sjöar och mark, men att rubba hela jordens klimat? Njae...
Det här ligger nog utan för forumets område, men alla forskare tycks vara rörande eniga om att det går...

/Micke

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: "Klocka" i Grönlandsisen ändrar istidens kronologi
« Svar #6 skrivet: mars 20, 2008, 16:24 »
Jag är osäker på hur mycket människan ligger till grund för de klimatförändringar vi ser idag. Att man lokalt kan ställa till en massa är en annan sak, i vattendrag, sjöar och mark, men att rubba hela jordens klimat? Njae...
Det här ligger nog utan för forumets område, men alla forskare tycks vara rörande eniga om att det går...

/Micke

Men jag är ingen forskare så jag kan tycka vad jag vill ;D
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad hansg

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
    • Skultuna Modell
SV: "Klocka" i Grönlandsisen ändrar istidens kronologi
« Svar #7 skrivet: augusti 05, 2008, 10:49 »
För att fortsätta lite utanför ämnet så tycks det inte varit någon global uppvärmning de sista tio åren utan tvärtom en minimal sänkning.
Som icke forskare så kan man som sagt tycka vad man vill och det har jag gjort på:

http://www.fredda-o-ac.se/KPO/solenklimat.htm

Visserligenf yra år gamalt..

hans-göran
Hans-Göran Lindberg