Författare Ämne: Om man fick önska, vad skulle det stå på en ännu ej hittad runsten?  (läst 29802 gånger)

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
Ojdå, ber om ursäkt för trummbenämningen...

...men visst finns det väl mer som förenar än vad det finns som skiljer mellan samisk och germansk religion/kultur?
Eller är jag ute och cyklar nu med? :)

Bures !
Har flyttat Supergetens fråga till nytt ämne:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,2122.0.html

La till en länk istället. /Johan - admin
« Senast ändrad: mars 23, 2008, 11:36 av Gorm »
Návdi

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Ja, jag vet detta är ditt privata forum, det har du skrivit flera gånger till mig. Men jag tycker att det är helt fel att göra skillnad på samer och "svenskar" (germaner?) Man vet ju inte ens om de som var emellan stenåldersfolket och germanerna när de sistnämnda anlände till Skandinavien, inte var finsk-ugrisktalande folk? Det är på något sätt som att lägga locket på, tycker jag. Vad som står på runstenar är spännande, kanske kan det finnas spår av alla invandrande folk till Skandinavien? alla får vara med. En av de skojigaste exemplen på "gud vet vad" är Runamoristningen i Blekinge. Vad är det?

Det handlar inte om att lägga locket på utan om att inte "kapa" andras trådar och ändra inriktining på dem. Jag förstår mycket väl att en diskussion kan flyta in på andra spår, men då får man skapa en ny tråd och diskutera vidare där.

I normala fall så skulle jag skriva det här till dig i ett PM, men eftersom du nu valt att ta upp det i tråden så ger du mig inget annat val än att också bemöta det här (alternativet är förstås att ta bort ditt inlägg). Ja jag har påtalat för dig en (1) gång att det här forumet ägs av mig, och det var i samband med en annan modererering där jag förde en privat diskussion med dig om att du har problem med att följa vissa av forumets regler och inte direkt visade någon vilja att göra det heller.

Vill du kommentera modereringen ytterligare eller den diskussion vi fört privat får du gärna göra detta via PM, alla annat kommer att raderas.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
Önskan om runsten med förklaringar….

AFT vamuth stanta runar thar, det är Rökstenens första och viktigaste rad eftersom den omtalar varför Rökstenen kom till.
Denna rad är skriven med yngre runraden – men – i raden finns tre stycken T som skrivs med äldre runradens runa för T. Här sker alltså en hopblandning av de två runraderna som inte sker någon annanstans på Rökstenen. Dessutom, ett av dessa tre T är Rökstenens största runa.

På vilken annan runsten som helst hade jag accepterat att detta var en tillfällig ”hopblandning” av runraderna – men inte på Rökstenen – och speciellt inte när det upprepas tre gånger – och på just denna rad. Jag anser alltså att detta är medvetet utfört och att detta har en betydelse.

Ristaren ville alltså göra läsarna uppmärksamma på någonting – enligt min uppfattning.

Så jag funderade en hel del kring detta.
T är runa 16 i den äldre runraden. Jag räknade alltså framåt 16 rader och hamnade då naturligtvis på rad nr 17. Vad finns som är utmärkande på rad nr 17? Jo, där finns en dubbelruna, TH+A inom namnet Rådulf. Här, och bara här, finns en sådan dubbelruna. Var det detta ristaren ville att vi skulle uppmärksamma – och varför?

Kanske är det så här… Talmagi (runa 16 och rad 17) omtalar att vi skall räkna. Talen för runan TH och A används för att räkna framåt + bakåt i texten. Jag får då fram 2 st F ett I och ett S. Med fantasins hjälp säger mig detta då att dubbla F = begynnelseruna, ordet börjar alltså på F. A+Th kommer därefter, sedan I och S = vi har hittat ett ord som stavas FATHIS inne i namnet Rådulf.
Fathir = Fader. Fathi = måla. Vad betyder då FATHIS? Förfader?

Skulle ristaren då ha dolt i texten att Rådulf är en förfader? = Det var viktigt att ha med i texten men han ville dölja det för allmänheten – men gav ett spår att följa för de kunniga? Kan det vara så?

Eftersom Rökstenen innehåller en massa olika chiffer så skulle detta ”chiffer” bara bli ytterligare ett chiffer – så varför inte?

Kan det hela vara en tillfällighet?
Tre mycket stora T skrivna med fel runrad, på den första och viktigaste raden, som hänvisar till en dubbelruna vars runor bildar ett ord inne i namnet Rådulf? Jag tror på tillfälligheter – men någon måtta måste väl finnas även på tillfälligheterna…

Så, jag önskar att vi hittar en ”Röksten nummer 2” som ger förklaringar på detta eventuella chiffer – samt gärna några ”sagor” till som gör att vi uppnår en större förståelse av ”Rökstenarna”.

Jag vill gärna höra lite synpunkter från er andra angående detta….

Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Om man fick önska, vad skulle det stå på en ännu ej hittad runsten?
« Svar #43 skrivet: oktober 01, 2008, 01:30 »
Önskan om runstenar?

Ja, helt taget ur luften och tämligen osannolikt, så skulle jag vilja se:
Reseberättelser av resor till sydamerika. Det hade varit smaskens, men jaja.

Själv så vill jag hellre se vikingatida hjälmar än runstenar dock. ;)

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Om man fick önska, vad skulle det stå på en ännu ej hittad runsten?
« Svar #44 skrivet: oktober 01, 2008, 12:38 »
Ja , man kan drömma om mycket som vore intressant att finna på runstenar. Jag tycker att information om vikingatidens vardag vore intressant, men sådant var ju inte av intresse att hugga in när man beställde en huggen sten.