Författare Ämne: Om man fick önska, vad skulle det stå på en ännu ej hittad runsten?  (läst 29967 gånger)

Utloggad Måns Sjöberg

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
För att råda bot på detta ger jag här ett tips om en bok av Yngve Ryd:
"SNÖ - Renskötaren Johan Rassa berättar".
Köp den och läs den.  :)

Den boken är bra!
Faktum är att grönländska och dess släktingar inte alls har särskilt många ord för snö och is, och de ord de har är i stil med de svenska yrsnö, nysnö, kramsnö osv. Apropå runstenar.

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
För att råda bot på detta ger jag här ett tips om en bok av Yngve Ryd:
"SNÖ - Renskötaren Johan Rassa berättar".
Köp den och läs den.  :)

Den boken är bra!
Faktum är att grönländska och dess släktingar inte alls har särskilt många ord för snö och is, och de ord de har är i stil med de svenska yrsnö, nysnö, kramsnö osv. Apropå runstenar.

"Det som är ristat i snö kommer upp i tö ?"  ;D
Návdi

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
Det finns en historia om att Oden fick en son med Skade som hette något om Säming eller så?

Att Oden fick en son med Skade som heter Säming finns omnämnd i Snorres Heimskringla kap 8. Snorre nämner där att Hakon jarl räknade Säming som sin anfader på sin fars sida. Men märkligt nog så säger Snorre i sin prolog att Eyvind skaldespillare räknade upp Hakon jarls förfader till Yngve Frej och att Säming var hans son. Förklaringen till detta är att det viktiga var inte Sämings anfader utan att han tillkommit genom ett Hieros Gamos, dvs. ett heligt bröllop. Vilket ytterst betyder att jarlarna som social klass är oantastligt och kan således inte ifrågasättas. Namnet Säming, har tolkats som han som styr samerna. Att han själv var same kan inte bestämmas, men inte heller förnekas.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Diskussionen om samiska gener i Uppland under järnålder är flyttad hit.

/Johan - Admin
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Forrest

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
Hej igen,
denna tråd blev något hel annat än vad den var tänkt till. Min förhoppning var att få in en mängd olika fantasifulla förslag på vilken runsten man skulle vilja hitta. Nu blev det en tråd om samer? Blir det ofta så här? Jag börjar om...


Hittills så rankar jag runstenarna som följer:
1. Budordsstenen
2. En hitills okänd AsaGud
3. En vikings dagbok

Lite off subject eller bubblare: Ett upphittat omfattande skriftverk på näver som beskriver norra europas folk och stammar under vikingatiden.

Väntar på fler mer eller mindre fantasifulla drömstenar.

Jag försöker hitta uppslag till en historia som jag skriver.. Och ibland behöver man få idéer från annat håll.

Ha en bra påsk

/Thomas



Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
Hej igen,
denna tråd blev något hel annat än vad den var tänkt till. Min förhoppning var att få in en mängd olika fantasifulla förslag på vilken runsten man skulle vilja hitta. Nu blev det en tråd om samer? Blir det ofta så här? Jag börjar om...

Jo lite OT blev det, men håll med om att det skulle vara mycket häftigt att hitta en runsten som konkret omnämner en same eller samer. Det skulle vara en total sensation.

Àsvas

  • Gäst
Hej igen,
denna tråd blev något hel annat än vad den var tänkt till. Min förhoppning var att få in en mängd olika fantasifulla förslag på vilken runsten man skulle vilja hitta. Nu blev det en tråd om samer? Blir det ofta så här? Jag börjar om...

Jo lite OT blev det, men håll med om att det skulle vara mycket häftigt att hitta en runsten som konkret omnämner en same eller samer. Det skulle vara en total sensation.

Jo, men vi samer finns ju i Skandinavien, har funnits länge och vi vill också ha del i historieskrivningen, varför skulle vi inte få önska bli omnämnda på en runsten. Jag tycker att det vore kul och särskilt i Uppland!

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
Jag tycker att det vore kul och särskilt i Uppland!

Varför just Uppland, där vet vi ju med bl.a. Tuna-badelundagravarna att det har funnits samer. Mer intressant vore det med en skånsk eller varför inte en dansk runsten som omnämner Samer. Kom igen nu.

Àsvas

  • Gäst
Jag tycker att det vore kul och särskilt i Uppland!

Varför just Uppland, där vet vi ju med bl.a. Tuna-badelundagravarna att det har funnits samer. Mer intressant vore det med en skånsk eller varför inte en dansk runsten som omnämner Samer. Kom igen nu.

Hehe...Skåne vore ingen sensation för även där finns spår av samer. Tex mtDNA U5 och V. Förresten Bono är en V... :)

Även om det idag är långfredag (står det något sådant någonsin på runstenarna?) så ska jag ändå passa på och önska trevlig helg!

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
Bures !
Citat från: Herulen
Varför just Uppland, där vet vi ju med bl.a. Tuna-badelundagravarna att det har funnits samer. Mer intressant vore det med en skånsk eller varför inte en dansk runsten som omnämner Samer. Kom igen nu.

Mansnamnet "Finn"  och kvinnonamnet "Fino" är belagda på runstenar i Sörmland...
enligt: 

Substantivet "finn" kom tidigt att användas även som personnamn. Urbetydelsen av Finn är med von Friesens tolkning "(päls)jägare". Andra har emellertid uppfattat detta personnamn som identiskt med folkslagsbeteckningen. I det senare fallet har man en parallell i mansnamnet Dan, som är liktydigt med ordet dan "dansk". Personnamnet Finn är väl känt från Danmark, Island, Norge och Sverige och även från vikingatidens England. En av hjältarna i det fornengelska Beowulfkvädet bär detta namn. Som det äldsta nordiska belägget för personnamnsstammen Finn- räknas kvinnonamnet Fino på Bergastenen i Trosa socken; von Friesen har (a.a., s. 13) daterat den sörmländska runinskriften till 400- eller 500-talet e. Kr..  Finna är senare betygat som kvinnonamn i Västnorden. Också mansnamnet Finn är belagt på en sörmländsk runsten. Under fornsvensk tid uppträder både Finn och Finne som personnamn.
« Senast ändrad: mars 21, 2008, 11:47 av Gorm »
Návdi

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
Bures !
Den som inte redan har gjort det bör läsa
Zachrissons "Väskan från Röstahammaren i Ås och gravfältets etniska tillhörighet".
Förutom allt annat intressant så står där också något om "Finn" ...
Finns här:
www.vitterhetsakad.se/fornvannen/pdf/2006/fornv2006_19_zachrisson.pdf
Návdi

Utloggad Lappoid

  • Stammis
  • Antal inlägg: 354
Hehe...Skåne vore ingen sensation för även där finns spår av samer. Tex mtDNA U5 och V. Förresten Bono är en V... :)

Dette er kanskje utenfor temaet i tråden, men den undersøkelsen gjaldt ikke Skåne som helhet, men var fra 28 menn fra Lund i Skåne (Kittles et al 1999). Uansett så er resultatet så uventet at en bekreftende undersøkelse kanskje burde gjøres, kanskje også stille noen spørsmål til forfatteren Kittles om prøvetakingen.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
Lite off topic är det väl med dessa samer.... och jag förstår inte riktigt vad grejen är - är det någon som säger att samer inte funnits i hela sverige? Eller att de inte finns benämnda i vikingatida skrifter?
Läser precis nu i Snorres texter om en "finne" som slåss på Olavs sida...De nämns väl på fler ställen oxå.
 Kort sagt: whats the problem? Jag måste ha missat grundproblemet med samer och germaner - är det nån tävlan om ålder? Känns väl tämligen oviktigt, samer har funnits i hela skandinavien, länge - det har ÄVEN germanska stammar gjort.


Sen har jag en annan undran, lekman som jag är - när började samerna med den storskaliga rennäring som man ser idag? Hade en liten "dispyt" med någon som hävdade att samer alltid sysslat med det - jag hävadade dock att det är relativt nytt, typ några hundra år. Har han eller jag rätt..?


Naturligtvis bör denna tråd delas - runtenstråden är för bra för att "försvinna" i något annat :)



Edit: jag såg sen att det finns en annan tråd rörande detta... red får väl flytta.... ber om ursäkt.

Àsvas

  • Gäst
Lite off topic är det väl med dessa samer....
Naturligtvis bör denna tråd delas - runtenstråden är för bra för att "försvinna" i något annat :)

Håller verkligen med dig, det är intressant med dessa runstenar, för de är källan till kunskapen om
särskilt vikingatid och den första kristna tiden, som jag förstår? Det är därför vi också vill vara med, vi fick inte det tidigare, nämligen...

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
Bures !
Citat från: supergeten
Lite off topic är det väl med dessa samer....

Någon (eller några?) har visst missat poängen här.
Mansnamnet "Finn"  och kvinnonamnet "Fino" är belagda på RUNSTENAR i Sörmland...
På den här tiden torde man med "finn" ha avsett samer. Knappast troligt att man vill
finna ordet "same" på en runsten, eftersom det ordet kommer av vårt eget namn på
oss själva (sápmi eller sápmelaš). (Möjligen "Säming"?)

Om man så återgår till ursprungsfrågan i den här tråden så löd den:

Citat från: Forrest
jag undrar vad man egentligen vet om vikingar och vilka viktiga saker saknar man kunskap om? Vilka luckor vill man fylla? Om man fick önska, vad skulle det stå på en ännu ej hittad runsten, för att fylla dessa luckor?

Så det jag önskar är att man ska finna flera stenar som det står "Finn" e.d. på.
Om "finn" eller samer och förhållandet mellan samer och germaner (inklusive vikingar) saknas det verkligen kunskap. "Supergeten" ser ut dock till att ha en del kunskap. Men att också "germanska stammar" har funnits i HELA skandinavien lika länge som "samiska stammar"
(samer eller samernas förföräldrar) är inte troligt.
Så finns det förstås många andra källor till kunskap än runstenar. För att kunna tolka runstenar måste man också ha omfattande kunskaper om den tid de blev ristade i.
Och om språket. Det finns också en belagd runinskrift på samiska, som är nämnd i andra trådar. Inte på en sten, men på en träspade från 1000-talet på Island. Det skulle jag också önska: att man finner flera runinskrifter på samiska...  :)
Návdi

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
I vilken tråd finns denna träspade? Låter spännande.

...Sen är ju din önskan om runsten lite onödig, om det redan finns en sådan menar jag :)
Fast det vore väl kul med en stor sten med drakslingor, lite odensymbolik och kanske en trolltrumma med samiska symboler - det skulle bli nåt för forskarna att klura på...

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
Bures Supergeten !
Bl.a. ingår den i ett längre textstycke under Stenålder>Vilka var först?
Citerar här, så slipper Du leta:
Citera
"...det samiska ordet "BOATTIAT" (må du/det komme !) ristat med runor på en träspade på gården Ingfriđastađir på Island. Träspaden är daterad till ca 1100 - mer finns att läsa i häftet "Lappisk i en islandsk runeinskrift" (Olsen/Bergsland)."
Att benämna den samiska trumman "trolltrumma" ses på som ganska förolämpande...
På samiska heter det "govadas" = ett instrument att framkalla bilder med eller "drömbild"...
 :)
Jo, nog skulle det bli något för forskarna att klura på ... men jag tror nog inte det är möjligt...
Det är fråga om alltför olika kulturella traditioner.  :)
Návdi

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
Ojdå, ber om ursäkt för trummbenämningen...

...men visst finns det väl mer som förenar än vad det finns som skiljer mellan samisk och germansk religion/kultur?
Eller är jag ute och cyklar nu med? :)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Låt inte denna tråd bli ännu en i raden av ämnen som avhandlar samer men som inte gjorde det från början. Självklart kan jag avdela ämnen men ser hellre att ni som skriver inser när det är dags att starta ett nytt ämne (se forumsregel 5.3 och 5.4). Ett alternativ är att jag raderar det som inte hör till ämnet (vilket jag självklart inte vill). Ett annat tips är även att använda sökfunktionen. ;)

/Johan - Admin - som önskar alla en glad påsk!
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Àsvas

  • Gäst
Låt inte denna tråd bli ännu en i raden av ämnen som avhandlar samer men som inte gjorde det från början. Självklart kan jag avdela ämnen men ser hellre att ni som skriver inser när det är dags att starta ett nytt ämne (se forumsregel 5.3 och 5.4). Ett alternativ är att jag raderar det som inte hör till ämnet (vilket jag självklart inte vill). Ett annat tips är även att använda sökfunktionen. ;)

/Johan - Admin - som önskar alla en glad påsk!


Ja, jag vet detta är ditt privata forum, det har du skrivit flera gånger till mig. Men jag tycker att det är helt fel att göra skillnad på samer och "svenskar" (germaner?) Man vet ju inte ens om de som var emellan stenåldersfolket och germanerna när de sistnämnda anlände till Skandinavien, inte var finsk-ugrisktalande folk? Det är på något sätt som att lägga locket på, tycker jag. Vad som står på runstenar är spännande, kanske kan det finnas spår av alla invandrande folk till Skandinavien? alla får vara med.
En av de skojigaste exemplen på "gud vet vad" är Runamoristningen i Blekinge. Vad är det?