Författare Ämne: Om man fick önska, vad skulle det stå på en ännu ej hittad runsten?  (läst 29801 gånger)

Utloggad Forrest

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
Hej,
jag undrar vad man egentligen vet om vikingar och vilka viktiga saker saknar man kunskap om? Vilka luckor vill man fylla? Om man fick önska, vad skulle det stå på en ännu ej hittad runsten, för att fyll dessa luckor?

Mvh Thomas

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Skulle bra gärna vilja hitta en runsten från det äldre skiktet i Blekinge. Av fyra runstenar från ca 500-talet omtalar tre stycken en man vid namn Hathuwolf. Han borde rimligtvis vara Blekinges förste kände kung. Lite mer om honom och kanske om huruvida han tillhörde erulerna - detta gåtfulla och fantasifulla folkslag som vissa tidigare trodde sig kunna knyta till just Blekinge. Se mer här http://www.foteviken.se/sweden/blekinge/solves/solve.htm

Utloggad Måns Sjöberg

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
Apropå länken: Stentoftenstenen fick en mycket bättre tolkning av Lillemor Santesson 1989: Med nio bockar, med nio hingstar gav Hådulv år... osv. Alla grammatikbitar faller på plats och texten får ett vettigt innehåll. Läs www.fornvannen.se/pdf/1980talet/1989_221.pdf

Nu avvek jag visst från ämnet igen. Jag vill också veta vem Hådulv / Haþuwulfz var. Uppenbarligen var han en mycket betydande person om han kunde blota så rikligt.

Utloggad Forrest

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
Visst finns det säkert mängder med "småluckor" att fylla, som individer man vill veta mer om. Men jag menar en runsten som är mer banebrytande, som löser mer än bara vetskapen om en individ i historien.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
Åhh, jag skulle själv vilja sitta i skogen, vid en gammal strandbrink - drickandes mitt kokkaffe ser jag att en liggande sten ser lite konstig ut... är inte det där ett drakhuvud..?

Tre år senare (från wikipedia):
"Runstenen som hittades i mälardalen, och genast döptes till "budordsstenen", är en runsten vars innehåll genast förändrade hela vår syn på vikingatida religion. Stenen innehåller en "helig skrift" dvs ett slags budord för de som levde under järnåldern.
Det mest intressanta är att stenen tar upp alla gudar, vaner som asar, och förklarar deras olika betydelser. Dessa kopplas till de levandsregler som fastslås på stenens framsida. Sejdandets tillvägagångssätt belyses, samt sker en förklaring kring olika symbolers innebörd.
Men vad många finner mest intressant är baksidan av budordsstenen:
Där finner man ett flertusenårigt släktträd av sveakungar, vackert ristat och med fantastiskt vackra rundjur."

Är det för mycket begärt? :)

Utloggad Forrest

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
Hehe, va spännande det här kan bli. Den som kommer på den mest intressanta och fantastiska "stenen" får Tors riktiga hammare i pris.


Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
Jag vill också veta vem Hådulv / Haþuwulfz var. Uppenbarligen var han en mycket betydande person om han kunde blota så rikligt.

Vad betyder egentligen förledet "haþu-"?
(Drar mig till minnes att Beowulfkvädet berättar om att danerna låg i krig med hadubarderna.)

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
Runstenar är så tråkigt kortfattade. Kan vi inte på lämpligt syrefattig plats upphitta hundratusentals näverfragment som efter ihoppusslande visar sig utgöra ett omfattande skriftverk? En världsvan suehan under folkvandringstiden har tagit intryck av romerska författare och plitat ner en komplett "Historia" och "Geographica" över norra Europas alla folk och stammar. (Sen kan vi klara oss utan Snorre och Saxo.)

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
Någonstans därute ligger förmodligen min favoritsten med inskrifter om en helt okänd gud.

Utloggad Måns Sjöberg

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
Vad betyder egentligen förledet "haþu-"?

Det är ett av alla de ord som betyder strid. På norrönt hette det hoþ (nästan. Jag hittar inte de rätta tecknen.) och på svenska skulle det ha hetat håd.
Se http://www.sofi.se/servlet/GetDoc?meta_id=1765

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
Det är ett av alla de ord som betyder strid.

Sägs att eskimoerna har hundra ord för snö ...

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Som svar på ursprungsfrågan: Jag skulle gärna vilja hitta en runsten som är en dagbok från en alldeles vanlig vikingatida människas liv på "hemmafronten", från måndag morgon till söndag kväll. Detaljerat. Vad han/hon gjorde, tänkte, kände.

/Mats

Utloggad Forrest

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
Kul med alla inkomna förslag...


Hittills så rankar jag runstenarna som följer:
1. Budordsstenen
2. En hitills okänd AsaGud
3. En vikings dagbok

Lite off subject eller bubblare: Ett upphittat omfattande skriftverk på näver som beskriver norra europas folk och stammar under vikingatiden.

Väntar på fler mer eller mindre fantasifulla drömstenar.

Förresten, har alla i detta forum en profession som arkeologer? Eller finns även glada amatörer representerade?

Mvh Thomas

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
Jag skulle vilja se "stav av bok"   full med runor som var en inbjudan till ett större kalas, inklusive snapsvisor och en del mera skabrösa visor,  - och jag är en glad !  amatör.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Förresten, har alla i detta forum en profession som arkeologer? Eller finns även glada amatörer representerade?

Ja, det finns ett antal glada amatörer. Hoppas jag, annars är jag ensam...  :-[

/Mats

Utloggad Måns Sjöberg

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
Ja, det finns ett antal glada amatörer. Hoppas jag, annars är jag ensam...

Jag räknar mig dit, jag också. Jag har läst 60 p. arkeologi och jobbat som museilärare men har sadlat om till tecknare och är här för att hålla mig uppdaterad i ett av de ämnen som jag illustrerar. Och för nöjes skull.

Àsvas

  • Gäst
Det är ett av alla de ord som betyder strid.

Sägs att eskimoerna har hundra ord för snö ...


Vi samer har ca 300 ord för is och snö. Jag förmodar att man skulle kunna hitta många substratord bland dem från vårt ursprungligaste språk, med tanke på att vi följt iskanten så länge.

Jag skulle vilja hitta en runsten som berättar om oss, vi är troligen de som kallades "Sämingar"?
Man har ju hittat samiska genetiska markörer i gravar i Uppland. Där fanns det ett Säminge hundare också. Kanske det hör ihop? 
Det finns en historia om att Oden fick en son med Skade som hette något om Säming eller så? Det finns omnämnt på tråden om Skadanawjo (Skades ö?), här på detta forum. http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,1956.0.html

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
Även jag är såväl amatör som glad.  :D

Min egen önskan är mer anspråkslös, jag behöver inte en hel uppsats ristad på stenen utan nöjer mig med ett normalkort meddelande som avslöjar lite mer om t.ex. Jarlabankesläkten. Det vore även intressant att få veta lite mer om någon av de "kända" runristarna som berättar mycket om sina uppdragsgivare men knappt något alls om sig själva.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
En av mina drömfavoriter skulle vara:
"Rest till minne om min käre make, Ragnar Lodbrok"
Eftersom källorna tydligen blandar ihop tre olika Ragnar: en svensk kung på 700-talet, en vikingahövding som dog i Danmark 845 och som den sachsiske greven Kollo faktisk träffade där enligt samtida källa, och en som dog på Irland 20 år senare.
Det skulle också vara intressant om att se om hans två hustrur fanns i verkligheten, de finns ju endast belagda i sagan från 1200-talet..

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587

Vi samer har ca 300 ord för is och snö. Jag förmodar att man skulle kunna hitta många substratord bland dem från vårt ursprungligaste språk, med tanke på att vi följt iskanten så länge.

Jag skulle vilja hitta en runsten som berättar om oss, vi är troligen de som kallades "Sämingar"?
Man har ju hittat samiska genetiska markörer i gravar i Uppland. Där fanns det ett Säminge hundare också. Kanske det hör ihop?
Det finns en historia om att Oden fick en son med Skade som hette något om Säming eller så? Det finns omnämnt på tråden om Skadanawjo (Skades ö?), här på detta forum. http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,1956.0.html

Bures !
Säminge i Uppland.... Intressant.
Konstigt att så många vet att inuiter har 100 ord som rör snö och is, men så få vet att
samer har över 300 ord som rör snö- och isförhållanden...  ???
För att råda bot på detta ger jag här ett tips om en bok av Yngve Ryd:
"SNÖ - Renskötaren Johan Rassa berättar".
Köp den och läs den.  :)
« Senast ändrad: mars 18, 2008, 18:39 av Micke »
Návdi