Författare Ämne: Vargkorset  (läst 18266 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vargkorset
« skrivet: april 13, 2004, 21:34 »
En populär symbol idag bland intresserade av forntiden är Vargkorset. Vad jag vet så har det endast hittats ett sådant, på Island, som lösfynd. Det har dessutom hittats en variant utan varghuvud, i en norsk gravhög (Huse i Rommedal, Hedemark, Norge) från yngre järnålder.

Korset har vanligen tolkats som någon sorts övergångssymbol mellan den förkristna och kristna religionen. Personligen tycker jag att det är lika möjligt att det är en fullt ut kristen symbol som använder sig av förkristen symbolik. Detta är ju inte helt ovanligt, se t ex runstenarna. Någon som vet nåt mer?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vargkorset
« Svar #1 skrivet: september 29, 2004, 15:54 »
Jämnför detta kors med  vargkorset. De är onekerligen snarlika. Hur ska det tolkas? Kommentarer?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Vargkorset
« Svar #2 skrivet: oktober 01, 2004, 01:41 »
Finns det någon datering på vargkorset? Korsformiga smycken finns så vitt jag vet från hela järnåldern i Skandinavien, central- och östeuropa. Långt ifrån alla kopplas till kristendomen. Så en annan ingång vore kanske att betrakta det som ett hedniskt föremål, ulven finns ju omnämnd på ett flertal ställen i t ex Eddan och Beowulfkvädet.

Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vargkorset
« Svar #3 skrivet: oktober 01, 2004, 12:00 »
Vargkorset är ett lösfynd. :cry:  Känner någon till något kors som påträffats i icke-kristen kontext som är snarlikt vargkorsets kors?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sibiriska tigern

  • Stammis
  • Antal inlägg: 112
Vargkorset
« Svar #4 skrivet: oktober 08, 2004, 00:01 »
Ursäkta, men vad menar du egentligen med vargkors?
Kan man säga att det är ett solkors med karaktäristisk romburgröpning?
Eller ska det vara ett (kristet) kors med ett varghuvud på?
Warning: allt är rätt men jag kanske inte har skrivit ner det korrekt!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vargkorset
« Svar #5 skrivet: oktober 08, 2004, 09:57 »
Citat från: "elof"
Ursäkta, men vad menar du egentligen med vargkors?
Kan man säga att det är ett solkors med karaktäristisk romburgröpning?
Eller ska det vara ett (kristet) kors med ett varghuvud på?


Till att börja med kan du klicka på länken som är postad ovan. Rent utseedenmässigt är det svårt att få själva korset till ett solkors. Korset ifråga förekommer på ett flertal kristna artefakter och på avbildningar, bl a på altarkorset som jag postade länk till ovan.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sibiriska tigern

  • Stammis
  • Antal inlägg: 112
Vargkorset
« Svar #6 skrivet: oktober 19, 2004, 13:51 »
Ja, jag kollade faktiskt. ;-) Det jag tänkte på var urgröpningen i ena. Korset som används i Karl den Stores signatur (bland de första kristna kungarna i Europa, tror jag) har en karakteristiskt urgröpning i mitten, fast den är rombisk (fyrkantig). Eller har den symbolen kanske ett annat namn?
Warning: allt är rätt men jag kanske inte har skrivit ner det korrekt!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vargkorset
« Svar #7 skrivet: maj 04, 2006, 13:59 »
Det senaste jag läste (tack Ny Björn för inlägget på Historiska världar :) ) var att det s k varghuvudet enlligt Kristján Ahronson egentligen är ett lejonhuvud i irisk/brittisk stil och således symboliserar evangilisten Markus eller Kristi uppståendelse ( i ”Hammarinn” frá Fossi - Kristinn Norrœn kross með Keltneskum svip från Árbók Hins Íslenzka Fornleifafélags 99). Hansslutsats är att korset antingen ÄR iriskt eller influerada av iriska förebilder. Inte helt otroligt i min bok. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Vargkorset
« Svar #8 skrivet: maj 04, 2006, 17:42 »
Låter inte helt otroligt i min bok heller. Jag har länge funderat på vad det där korset skulle kunna symbolisera men jag kan nog inte koppla det till något annat än att det är just vad det ser ut att vara: ett kristet kors.
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vargkorset
« Svar #9 skrivet: maj 04, 2006, 18:01 »
Vargkorset används idag av många som vill kalla sig asatroende, sedtroende  o dyl. Om vi leker med tanken att det är en kristen symbol; kan man tillskriva äldre symboler nya innebörder eller bör ovanstående känna sig lurade? :roll:  

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Vargkorset
« Svar #10 skrivet: maj 04, 2006, 21:59 »
Jag skulle nog tycka att de kan känna sig lurade om det är ett vikingasmycke symboliserande något asatroassocierat de tror att de bär på. Är det däremot ett vikingatida smycke de eftertraktar så är det väl i sin ordning och de behöver inte känna sig lurade alls. [Förresten, har vargkorset daterats?]

Som smycke är det ju trevligt, kanske på grund av att det är annorlunda, men som representant för asatro är det väl kanske inte så lämpligt. Min filosofi är och förblir: ett kors är ett kors är ett kors. Jag tycker inte att man kan tillskriva ett kors av det kristna slaget någon annan innebörd än just kristendom, liksidiga kors är lite mer flexibla tolkningsmässigt men vargkorset har den klassiska kristna korsformen. Stämmer dessutom teorin om lejonhuvudet så är betydelsen given.

Som asa/sedtroende skulle jag aldrig ta på mig ett kors så jag tycker nog att de kan känna sig blåsta :^o
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Vargkorset
« Svar #11 skrivet: maj 05, 2006, 06:38 »
Citat från: "Gandalf"
liksidiga kors är lite mer flexibla tolkningsmässigt men vargkorset har den klassiska kristna korsformen.

Nja, är inte vargkorset liksidigt om man bortser från varghuvudet? Se för övrigt Leifs inlägg i varghammar-tråden.

Intressant att det skulle vara ett iriskt lejon.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Vargkorset
« Svar #12 skrivet: maj 08, 2006, 21:53 »
Sant.. jag räknar nog oftast in huvudet i korsformen.

Om man då ponerar att det inte alls är ett lejonhuvud utan kanske ett rundjur- eller orm liknande huvud och 'korset' är liksidigt, kan man då egentligen utgå från att det handlar om kristen symbolik? Vad säger att det inte kan vara en avancerad/annorlunda utformad hammare? Tor slåss ju med midgårdsormen så ett ormhuvud kan ju vara ett tänkbart alternativ. (Jag har inte sett vargkorset 'live' [bara replikor av det] så jag kan inte uttala mig om vad det egentligen ser ut som.)

Bara för att det är urgröpt måste ju inte betyda att det är influerat av ett annat urgröpt kors, de hade väl konstnärlig frihet förr också :wink: Jag får en liten känsla av att man ser vad man letar efter om man letar tillräckligt länge och har man gett sig den på att det är ett kors och börjar rota i kristen symbolik så hittar man något förr eller senare, det får ju inte stå i vägen för andra tolkningar dock även om teorin är plausibel.
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Halvdan

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Vargkorset
« Svar #13 skrivet: juli 27, 2006, 13:06 »
Man kan ju också undra varför vargkorset är "upp och ner" jämfört med det vanliga kristna korset.. Kan det finnas någon symbolik i det?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vargkorset
« Svar #14 skrivet: juli 27, 2006, 20:15 »
Citat från: "Halvdan"
Man kan ju också undra varför vargkorset är "upp och ner" jämfört med det vanliga kristna korset.. Kan det finnas någon symbolik i det?


Du menar i form av ett petruskors? Vargkorset kan lika gärna vara ett likarmat kors (se "avskiljaren" som skiljer korset från huvudet) där hunvudet fungerar som en hänganordning.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Halvdan

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Vargkorset
« Svar #15 skrivet: juli 28, 2006, 09:24 »
Ja, själva smycket är nog svårt att få ut någon riktig sanning om det är en kristen symbol eller inte. Personligen tror jag att den har någon kristen innebörd.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vargkorset
« Svar #16 skrivet: december 25, 2006, 20:07 »
Det finns flera exempel där djurhuvuden har använts tillsammans med klart kristna artefakter så ett djurhuvud kan knappast användas som en säker indikator att vargkorset är hedniskt eller "halvkristet". Exempel:

http://www.historiska.se/collections/mis/sok/bild.asp?uid=19073
http://www.historiska.se/collections/mis/sok/bild.asp?uid=17318

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Lumikki

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
Vargkorset
« Svar #17 skrivet: december 26, 2006, 15:59 »
Funderar lite kring detta med symboler, det är inte bara idag man tar i bruk gamla symboler och gör om dem.

Korset kanske har ett förkristet innebörd innan kristendommen men ser mer ut som ett + tecken, sedan med jesu korsfästelse och petrus så kom samma kors men ena rättvänd och den andra upp och ner, asatron gick paralellt med kristendommen och från själva vendletiden så är symboler och kunskapen om deras liv och symbolik knapphänt.

Vissa reste mycket och blandade varg och kors i sina smycken, blandad tro så som kristen och wiccatroende eller liknande idag av dagens new age hängare. Att "vänstra" i religon kan inte vara ett nytt påfund.

och.. Vargen kanske inte är en varg utan björn, eller var varg av värde under vikingatrons tid? Räknades inte den som något farligt och ont?

//Warja

Utloggad Björdn

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: Vargkorset
« Svar #18 skrivet: maj 11, 2007, 01:50 »
Fa se om detta amnet fortfarande ar aktuellt.

Skulle bara vilja tillaga lite.Det mesta har val redan sagts dock.

Jag sjalv har lange trott att vargkorset var en symbol som vara forfader skapade for att visa sin motvilja till den allt mer invaderande kristendomen. Jag kommer ihag da jag gick i sjunde klass eller var det nu var att min islandske kompis bar pa ett vargkors och sade just det, att det skapades som en symbol emot kristendomen.

Nu, over 10 ar senare sa skaffade jag mig antligen den, vargkorset alltsa, efter att ha sett den online. Hade en hel del diskussioner med min amerikanske(skiljer sig fran de flesta amerikaner den har polaren) van om vad detta korset egentligen betyder sa jag blev mer nyfiken pa vad det egentligen betyder och fick se en hel del asikter som skiljde sig ifran varandra.

Efter nu att antligen ha fatt den, fick den skickad anda till Japan:)hrmph, sa kan jag inte sluta att tanka pa det.

Jag vet sjalv inombords att jag aldrig skulle kunna bara nagot som vore fornedrande mot mina forfader. Aven om sa ar fallet sa har jag bestamt mig for att bara det sa kallade vargkorset. Betydelsen ar det ingen som riktigt kanner till.
Dock andra som ocksa ar lite tveksamma over detta bor soka efter "sun cross", "celtic cross"(vet att det redan har namnts har...), Odin's cross etc. och kanske finner ni att det finns lite mer att upptacka angaende detta korset.

Enligt vissa forskare sa ar korset(vilket kors som helst) ursprungligen en hednisk symbol som de kristna tog till sig for att de battre skulle kunna omvanda vara forfader, och alla andras runtom i europa da de befann sig i sina mest morka dagar.

I alla fall, jag bar nu detta vargkors som en symbol for mitt forakt mot vad de kristna som kom till norden gjorde. Jag tar nu detta kors och anvander det emot dem istallet. Det som en gang var hedniskt skall ater sa bli. Det upp och nedvanda korset ar nagot de kristna inte ar allt fortjusta i sa darfor kanns det ocksa samtidigt som jag visar mitt forakt mot vad som skedde tusen ar sedan lite uppmuntrande da jag kanner mig uttrakad.


(ni far ha hansyn till att jag har tagit mig nagra ol, men annars sa ar allt jag har sagt ifran hjartat mitt kommet)

Skulle ocksa vilja tillagga en sak, ar det inte lite ironiskt att det som en gang tog livet utav hundratals utav vara forfader ar nu nagot som de flesta i vart land avgudar?
Var gang jag tanker pa detta sa ar det inte bara forakt och missnojdhet jag kanner djupt i mitt hjarta, utan aven sorg och tanken pa att det knappast ar nagon alls utav vara medmanniskor i norden som sorjer over de som som brutalt slaktades utav de kristna, utav kyrkan!!!

I alla fall, ha det ni alla!

PS.
Allt jag sagt ar akta. Ni kan beskylla mig for vad allt ni vill. Jag star dock vid vad jag har sagt. Cheers!

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
SV: Vargkorset
« Svar #19 skrivet: maj 19, 2007, 21:49 »
Man kan ju också undra varför vargkorset är "upp och ner" jämfört med det vanliga kristna korset.. Kan det finnas någon symbolik i det?

Förutom Petruskorset, som Gorm redan nämnt, så finns det en gammal sed att bära korset 'uppochned'. Den symboliska förklaringen till detta ska vara att den bärande kedjan  inte ska fästas på Jesu axlar som ett ok  utan under hans fötter som symbol för de synder (mänsklighetens ok) han förlöste människan från.

Den praktiska förklaringen ska vara att när munken/prästen höll upp sitt krucifix så höll man i kedjan/remmen med mindre risk för att den skulle gå av plus att den bärande kedjan/remmen inte skymde Kristus (ytterligare lite symbolik där).

Jag vet inte om det ligger någon konkret sanning i detta, jag fick lära mig det av min religionslärare Börje Larsson (numera pastor någonstans på Gotland) som var mycket kunnig i många kristna frågor. De flesta jag har talat med inom kyrkan anser, liksom jag, att ett kors är ett kors oavsett hur man vänder på det. Jag anser personligen att det är lite väl makabert att ha ett tortyrredskap som symbol för en religion som säger sig stå för kärlek men men, det är deras (de kristnes) sak. Att korsformen är en urgammal symbol torde vara känt av alla. Jag tror fortfarande inte att 'Vargkorset' är en hednisk symbol utan ett enskilt exemplar av ett kristet kors med en lite säregen design. Jag tror faktiskt inte att man ska läsa in alltför mycket i det lilla huvudet, det ska kanske bara ses som en upphängningsanordning..
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett