Baskerna är Samernas närmaste ”släktingar” enligt DNA undersökningar, båda är alltså ”ålderdomliga”. Om inte DET äldsta folkslaget - så ett av de äldsta. Jag har aldrig sett någon jämförelse mellan Baskiska och Samiska men det skulle vara intressant at få ta del av en sådan jämförelse.
Baskerna delar viss ickerekombinerande mitokondriellt DNA med samerna, men det säger egentligen väldigt lite om ålderdomlighet eller direkt släktskap, än mindre om språk. Per definition kan inte samiskan som språk vara äldre än den gemensamma finnugriska tiden, såvida man inte föreslår att samiskan är ett kreolspråk eller inte är ett finnugriskt språk överhuvudtaget. Det är möjligt att det finns församiska substrat i samiskan (såsom länkat ovan), liknande teorier har lagts fram med t.ex. germanskan där man föreslagit ett förgermanskt substrat (ofta identifierat som uraliska) - detta är dock omtvistat.
Vi vet helt enkelt inte hur gammalt varken samiskan eller baskiskan är, precis som vi inte vet hur gammalt de germanska språken är. Vi kommer nog aldrig veta pga avsaknaden av litterära källor. Det bästa vi kan göra är en uppskattning, och där finns det olika metoder att förhålla sig till; ett populärt är just att försöka kombinera språkvetenskap med arkeologi (mest tack vare sökandet efter ett postulerat indoeuropeiskt urhem) för att få ett "tidsdjup".
Samiska är ju i grunden ett renskötarspråk har jag fått lära mig.
Renskötsel är ett sent fenomen bland samer såsom jag förstått det, de var jordbrukare innan de var renskötare.