- Kan du ge exempel på hur "genusteorin" tror sig kunna leda hur matematik byggs upp?
Det finns gått om kurser för naturvetare där studenter och forskare förleds att tro på genusvetenskapens förkunnelser om att patriarkatet även har för avsikt att sprida manligt tänk i abstrakta matematiska formler. Lunds universitet har 20 poängskurser i genusteori och naturvetenskap. Likaså Uppsala universitet. Stockholms universitet tror jag också har det. Vet att flera högskolor kör med samma politiska propaganda. Litteratur i ämnet finns det förstås rikligt med. Det saknas inga medel för att sno ihop grundlös fakta. Se här bara:
En skrift i ämnet är denna: Kön och Matematik.
http://www.maths.lth.se/GeMa/Gymnasierapport.pdfOch lite mer litteratur.
Brandell, Gerd, Nyström, Peter & Staberg, Else-Marie. (2002). Matematik i grundskolan.
Könsneutralt ämne eller inte? Lund: Matematikcentrum, Lunds universitet.
Chapman, Anne. (2001). Maths talk is boys' talk: construcing masculinity in school
mathematics. I Martino, Wayne & Meyenn (Red.), What about boys? Issues of
masculinity in schools. Buckingham: Open University Press.
Londa Schiebinger, ”Physics and Math”, Has Feminism Changed Science? (1999).
Sandra Harding, ”Why ‘Physics’ is a Bad Model for Physics”, Whose Science? Whose knowledge? Thinking from Woman’s Lives (1991), s. 77–102.
Sylvia Benckert, ”Är fysiken könlös? Reflektioner kring ett universitetsämne”, Makt & kön, ed., Gudrun Nordborg (1997).
Bara några få axplock faktiskt. Orkar inte referera till fler. En fullständigt allt igenom ledsam historia.