Min kritik mot genusteorin har alltid var att man utgår från en förklaringsmodell som en ren truism. Denna teori bygger på att hela samhället vilar på en könsmaktordning där kvinnor förtrycks och att det är patriarkala maktstrukturer som är upphov till detta. Man utgår alltså från att det är så, något bevis behövs inte. Kan matematiska tal härledas till könsroller? Johodå, självklart kan de det. Därför behöver alla som sysslar med matematik också förändra sitt tänk om könsroller och detta kan påverka hur tal och så beskrivs och studeras. Jämställdhet kallas det för, vilket ska finnas på alla arbetsplatser, också de som sysslar med vetenskap. Media sväljer detta, det är trendigt med könsmaktordning. Kvinnor drabbas ju av det ena och än det andra. Det är inte obekant att journalister fabricerar fakta för att det ska bli så. Det erkänner de själva. Nyligen sades exempelvis att arbetslösheten ökar bland kvinnor. Att den fortfarande är högre hos män sades det inget om. En artikel om att mäns arbetslöshet är högre än kvinnor skulle inte gå att skriva. Forskare som studerar våldtäkter, kriminallitet, psykiska sjukdomar etc. måste utgå från genusteorin om könsmaktordning, annars får man inga handledare. Denna genustrend sprids också till museivärlden. Ett museums personal måste vara medveten om hbt-frågor och genusteori. Om det är teorier som kan appliceras med vetenskapliga metoder är oväsentligt.
Men nog är det så när man tittar på egendomar att det är männen som äger marken, som har kontroll över egendom. Kvinnor har sällan fått något arv. Det har förekommit javisst, men mer som undantag än regel. Nog kan invända att kvinnor fått hemgift, ja det kan de ha fått men marken/egendomen har stannat i bröders händer.
Däri ligger också grunden till snedheten i frågan om mäns och kvinnors lika rättigheter. För något patriarkat i dess rätta mening har knappast behövts innan man har ÄGT det som gett rikedomar och makt.
Man kan vara indignerad över att kvinnor bereds utrymme på ställen där männen under mycket lång tid dominerat utan att blanda in matematik. Om man ser bara på matematik så finns det ett mycket känt exempel på hur en manlig professsor rent av stulit en kvinnlig matematikers resultat och gett ut dem som sina. (Fast matematik här var bara ett retoriskt grepp, eller hur?)
Arbetslöshet är också en dold historia, det finns ett stort mörkertal på kvinnlig arbetslöshet. Det finns kvinnor som lever på sin mäns inkomster, mer än män som lever på sina hustrurs inkomst.
Sedan sakfrågan, kvinnliga gudar, har det funnits? Ja, det har det tillochmed här i Skandinavien.
Skade eller Skädja är en gammal gudom, likaså Njärd eller Härn/Järn som hon också kallas. Frigga kan ha varit en självständig gudinna.
Jag tror inte på att det funnits något matriarkat, men matrilinjaritet och matrilokalitet (arv och bosättning) det kan man se att det förekommit. Det lär ha tex varit så att döma av skelettens dna i Kivikgraven? Kvinnor som varit bosatta och män som kommit utifrån.
Jag har skrivit här på en annan tråd om att man kan gå långt tillbaka ända till jägarstenåldern för att förstå hur rollen och kontrollen över födandet är ( vilket är den företeelse som männen vill kontrollera) dvs djurens födande och människornas.