Författare Ämne: Vetenskapsmagasinet om Historiska museet  (läst 12450 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vetenskapsmagasinet om Historiska museet
« skrivet: december 13, 2004, 22:59 »
För er som missade inslaget idag så går det i repris på tisdag 14/12 kl 16:55 i SVT2 samt den 18/12. Det går även bra att se reportaget på: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3119&a=299854 eller http://4711.net/?2855&dom=svt.se

Reaktioner och kommentarer?

Kolla även in deras arkiv där det finns fler reportage om järnåldern. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3054

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Vetenskapsmagasinet om Historiska museet
« Svar #1 skrivet: december 14, 2004, 00:06 »
Det var ju intressant att se hur Kristian Berg ser på arkeologin. Vid tillfälle då han behöver besöka en läkare kan man ju rekomendera en konstvetare eller social antroplog istället så att att han slipper träffa någon som kan medicin.

/ Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Vetenskapsmagasinet om Historiska museet
« Svar #2 skrivet: december 14, 2004, 08:57 »
Mycket av Bergs åsikter kommer inte fram i programinslaget, kan ju sägas.

Kopplingarna mellan arkeologi som ämne och historieförmedling är komplicerade, men det är tydligt att man inte oreflekterat kan hålla på att ställa ut fornfynd. Det Historiska museet byggdes under fyrtiotalet för att visa upp, främja och förstärka den svenska folksjälen. Snacka om anakronism idag. Så har det sett ut sedan dess (utställningarna har inte byggts om förrän nu) och är ett sannerligen korkat sätt att betrakta historien i samhället. Det viktiga för ett historiskt museum är förstås att arbeta med förståelsen för historieskrivning och för att alla människor som bor i landet ska se bortom historiepolitiska floskler.

Idag tror t ex många svenskar att vi var neutrala under Kalla kriget, att svenskarna inte har någon skuld i samband med förbrytelser under krigen (vad sägs om baltutlämningen) och att vikingarna som levde för tusen år sedan i vårt land är "vi" (när de rimligen måste vara "dom" - ett helt annat folk).

För ett offentligt historiskt museum är det inte rimligt att ägna sig åt att navelskåda föremål från historisk tid utan reflektion på vad detta faktiskt innebär - då blir historieskrivningen precis så banal och politiskt influerad som den var under 40-talet.

/H

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vetenskapsmagasinet om Historiska museet
« Svar #3 skrivet: december 14, 2004, 10:28 »
Visst, inslaget var vinklat men det är ändå bra att ämnet (debatten kring museets roll) luftas offentligt. Faktum kvarstår dock; det finns ingen forntidsutställning. Måste det rimligtvis ta så lång tid att producera en ny forntidsutställning? I reportaget lät det t o m som om det inte ens är säkert OM det kommer att finnas någon över huvud taget. Kristian Berg anser inte att det finns tillräckligt med motiv för att producera en utställning om t ex livet på järnåldern, det får arkeologen i mig att gråta.  :cry: Kan det vara så att jag är så inkörd i mitt ämne (arkeologi) att jag inte ser nyttan i att endast koncentrera sig på annat istället? Måste dock säga att den gamla forntidsutställningen inte var bra alls, bara en massa montrar med bronsföremål, stenyxor och keramik men det fanns i alla fall en utställning även om en förändring var nödvändig. Varför inte en gyllende mellanväg där inget tar upp för mycket plats från det andra? Vad tycker ni icke-arkeologer?

Håller vidare med om att "vikingarna" egentligen inte har mer gemensamt med oss än att de bodde på samma plats. En vanlig svensk och en järnåldersmänniska skulle inte ens kunna förstå varandra, ungefär som svenska och isländska idag.

/Johan - som saknar sina stenyxor  :cry:
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Vetenskapsmagasinet om Historiska museet
« Svar #4 skrivet: december 14, 2004, 12:14 »
Hej igen, jag klipper in mitt svar från samma diskussiontråd på Historiska världars forum:

Nu jobbar jag på Historiska museet - så jag kan ju med rätta sägas vara partisk - men jag tror inte att man ska söka själva problemen i de teoretiska bakgrunderna här utan i praktik. Som ni ser finns det stort stöd för samhällsförankrade ideer kring förmedling av kulturarvet, bland annat var professor Mats Burström med i inslaget. I det här fallet verkar han vara klippt eftersom han normalt sett ger stöd för Bergs synsätt (man såg inget av det i inslaget).

Det är inte sant att den arkeologiska expertisen på SHM saknas - tvärtom. De som sparkades ägnade sig åt guidningar, programverksamhet och handläggning av ärenden för RAÄ, det sistnämda har upphört på SHM. De nyanställda timguiderna är såvitt jag kan se uteslutande arkeologer, något som inte heller framgår av programinslaget.

Att forntidsutställningen inte har blivit av än (vilket hela tiden varit Bergs ambition) beror på en tvist om lokalunderhåll med Fastighetsverket, man kan nämligen inte bygga en utställning i lokaler som på grund av dåligt skick måste byggas om efter ett år. Detta försvinner också i programmet.

För övrigt så var minst en av de listade "konstutställningarna" som rullade förbi en typisk historisk utställning med arkeologiska föremål.

De stora satsningar som gjorts på webben de senare åren kommer inte fram, trots att det är en självklar prioritering för ett nationellt museum - alla kan inte åka till byggnaden hur gärna de än skulle vilja.

Magasinen och samlingarna mår utmärkt, mycket bättre än innan Berg tillträdde. Och samlingarnas hantering har strukturerats upp betydligt med det nya inventariehanteringssystemet.

Själv är jag kritisk till att det inte finns någong profan medeltidsutställning, att Vikingatidsutställningen saknar förmedlingsgrund (nu håller det på att göras om, iofs) och att det är svårt att se kopplingarna mellan nutida konst och historisk förmedling (jag menar inte att kopplingen inte finns, utan att den bör vara tydligare).

Alltså: jag ger inte mycket för programinslaget - för mig är det självklart att ett museums största uppgift är att främja förståelse för de mekanismer som styr historieskrivandet och den politik som med nödvändighet är inblandad i detta. Ett samhälle som inte är engagerat i sin historia eller förstår kopplingarna mellan politik och historia blir lika profithungrigt som Irakierna under kriget, där ovärderliga samlingar plundrades. Anledningen var förstås att ingen brydde sig.

Sen håller jag med om att det inte är enkelt att jobba i den riktningen, men att bygga utställningar för fackmän och andra utställare kan inte vara annat än fel.

/H

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vetenskapsmagasinet om Historiska museet
« Svar #5 skrivet: december 14, 2004, 12:27 »
Hsu: Jag ser inget fel i att "främja förståelse för de mekanismer som styr historieskrivandet och den politik som med nödvändighet är inblandad i detta." Dock behövs det en grund att stå på, en grund som t ex en forntidsutställning borde kunna utgöra när den kommer, men enligt inslaget så tycker ju inte Berg att det finns motiv för att försöka levnadsgöra människans vardag under t ex järnåldern, så frågan är ju när detta kommer att ske?

Vidare, Hsu, du som jobbar på historiska; Vad gör utställningen med kyrkliga 1900-talstextilier på Historiska? Borde inte denna utställning vara på t ex Nordiska museet? Det skulle vara intressantare att se en jämnförelse med kyrkotextilier från tidigare århundraden så att man kan se utvecklingen, eller är jag för mycket arkeolog då? ;)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Vetenskapsmagasinet om Historiska museet
« Svar #6 skrivet: december 14, 2004, 13:44 »
Vad gäller Bergs uttalanden så förefaller det vara klippt på ett för honom mycket ofördelaktigt sätt, jag känner själv inte igen honom i många av de flummigare delarna.

Förståelsen för människan genom tiderna inbegriper givetvis även vardagen under järnåldern, men bara om man lägger emfas på de delar av järnåldern som kan tilltala eller ställa frågor till en människa idag. Det är här svårigheten ligger. Det Berg (brukar) mena när han uttalar sig om skillnaden mellan gamla utställningar och den nya typen han har i sikte handlar det om vanligen om att sätta andra frågor i fokus än arkeologens arbetsmetoder, vad man åt under forntiden, hur vapnen såg ut under forntiden, var folk bodde under vikingatiden, vad det står på en runsten från vikingatiden etc. Hans åsikt är att vi, om vi vill att folk ska engagera sig i forntiden, måste formulera berättelser som tilltalar nutidens samhälle, som ifrågasätter oss själva som människor, som sätter perspektiv på vad vi är och vart vi är på väg, en inte särskilt enkel uppgift. Jag tror t ex att en utställning som fokuserar mer på hur maktens kopplingar till religion och kult under stenålder, sedd ur en liten flickas ögon tilltalar barn idag i högre grad än en utställning om arkeologernas arbetsmetoder.

Det riktas mycket kritik mot att det faktiskt inte har byggts några utställningar på SHM med den här inriktningen - med rätta. Idag finns egentligen inga vettiga utställningar som tar detta fokus på historisk tid. Mycket har gått åt till nyare utställningar och att försöka jobba med personalens eget synsätt på historieframställning, ett mycket svårt arbeta av allt att döma. Utställningsarbetet har också haft ganska experimentell karaktär vilket t ex kan synas i Forntid NU som är en väldigt bra pedagogisk mötesplats för diskussioner kring vår förhistoria, men en mycket dålig utställning. Det är många röster som måste tillfredställas. Berg har helt rätt i att arkeologerna inte står längst fram i kön längre, vilket de har gjort sedan fyrtiotalet. Tyvärr har inga utställningar byggts som ställer någon annan långt fram i kön, men det är lite en annan fråga.

Till frågan om utställningen om samtida kyrkokonst:

Jag tror att man kan se flera svar på denna fråga. En är att en av museets viktigare uppdrag är att arbeta med historiebrukare av olika slag. Under tidigt nittonhundratal var en stor del av kyrkokonsten inspirerad av medeltidens kyrkokonst, kopplingar som man tydligt kan se i utställningen i kombination med SHMs egen kyrkoutställning. Målgruppen är de mängder av människor som håller på med textila hantverk och som är inresserade av kyrkokonst och tro idag. Arkeologer skulle nog lära sig mycket om de gick till utställningen, men den är inte byggd för dem.

Utställningen ger också en estetisk upplevelse av någonting annat, större, som har med föreställningsvärldar att göra - med starka kopplingar till mänsklighetens historia. En idé är just att göra utställningen till ett rum för andlig eftertanke (något som kanske saknas idag). Det är förstås en skarp kontrast till de uppradade flintyxorna i en traditionell utställning, men ett bra komplement.

Slutligen kan sägas att jag var på möte med förmedlingsgruppen för den nya forntidsutställningen idag, och den som vill ha föremål kommer inte att bli besviken - ett tema är "fyndfrossa" och där kan man såvitt jag förstår förvänta sig hundratals föremål i montrar...

/H

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vetenskapsmagasinet om Historiska museet
« Svar #7 skrivet: december 14, 2004, 14:01 »
Vad skall Historiska museet göra för att bemöta ett sådant reportage om det är såpass klippt som du påstår (det har ju hänt förr)? De borde ju kunna ge sin bild av det hela på nåt sätt.

Citat från: "hsu"
Slutligen kan sägas att jag var på möte med förmedlingsgruppen för den nya forntidsutställningen idag, och den som vill ha föremål kommer inte att bli besviken - ett tema är "fyndfrossa" och där kan man såvitt jag förstår förvänta sig hundratals föremål i montrar...
/H


Det låter ju onekerligen lovande, det måste ju gå att tillfredsställa allmänheten OCH akademiker på samma gång. Som du säger så är forntid.nu ett bra pedagogiskt verktyg men usel som fornsaksutställning, men jag gissar att det inte var det ursprungliga syftet heller. Det är nog viktigt att inte vrida det för långt, just vapen och mat är också en viktig del, risken är att det blir FÖR flummigt utan några konkreta svar alls.

Kan dessutom tillägga att det var den gamla utställningen som sådde ett frö av intresse i mig när jag besökte den med skolan i lågstadiet, och det vi fick se var just vapen och mat. Säga vad man vill om den gamla utställningen men den lyckades åtminstone väcka intresse hos en person som numera är på god väg att ta en examen i arkeologi. :)

/Johan - som hoppas att han inte behöver vänta flera år tills den nya utställningen är klar.
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Stefan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 60
Vetenskapsmagasinet om Historiska museet
« Svar #8 skrivet: december 16, 2004, 08:26 »
Ett besök på Historiska museet nu jämfört med för tio år sedan är ärligt talat rätt förvirrande. När jag som barn/ungdom kom upp till Stockholm ville jag alltid dit och titta på vikingahuset som för mig och många andra var oerhört spännande, att de nu rivit detta är jäkligt synd... För samtidigt som de pratar om att museet ska ha samtidsrelevans, vara modernt osv så finns ju hela den traditionella övervåningen med kyrkoatteraljer kvar, inget ont om den men varför finns den kvar när arkeologin totalt lyser med sin frånvara?
För övrigt verkar det gå inflation i att det som samtidsmänniskan vill ha är installationer av olika slag och allt mindre av konkreta arkeologiska fynd, rekonstruktioner och modeller. Jag tror inte det är så, andra museum lockar en storpublik genom att med nya grepp presentera forna dagar på ett nyskapande men ändå inte abstrakt sätt, se bara på Vasamuseet! Att satsa på mer arkeologiska utställningar behöver inte betyda att bara radda upp fynd efter fynd i montrar det tror jag alla är medvetna om och det är heller inget alternativ...Om den här utvecklingen fortsätter vore det positivt och rent av nödvändigt om vi fick ett nytt statligt ansvarsmuseum för arkeologi som förstår värdet av alla unika fynd och artefakter!

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Vetenskapsmagasinet om Historiska museet
« Svar #9 skrivet: december 16, 2004, 10:13 »
Jag börjar känna mig som att jag upprepar mig hela tiden.

Ovan går att läsa om anledningarna till förseningar för Forntidsutställningen. Vad gäller att gamla utställningar står kvar så tycker jag att det är bättre att låta dem stå tills man har någonting nytt, än att riva först och sedan hoppas att man kan bygga någonting nytt, vilket sällan händer. Det var ju f ö det som hände med Korsbetingen-rummet på SHM, och som är en anledning till att vi idag inte har någon profan medeltidsutställning.

Vad gäller Vasamuseet så måste jag säga att utställningen är ett typexempel på traditionell museipedagogik (med några undantag). Och det är ju inte egentligen fel på det, men någon samhällsrelevans har jag svårt att hitta. Att göra ett museum som Vasamuseet både välbesökt och väl utställt är heller inte svårt. Det är stor skillnad på att ha ansvar för att berätta om en specifik och ganska fantastisk händelse för fyra hundra år sedan, och att ha ansvar för att berätta om hela mänsklighetens historia. Som någon har sagt: om Historiska museet bara var Guldrummet skulle vi förmodligen ha fler besökare...

Jag köper inte alls att andra museer "med nya grepp" lockar storpublik. Exempel skulle uppskattas.

Johan/Gorm:

Forntidsutställningen har planerad öppningstid i november 2005, om inget oförutsett inträffar.

/H

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vetenskapsmagasinet om Historiska museet
« Svar #10 skrivet: december 18, 2004, 00:27 »
Citat från: "hsu"
Johan/Gorm:

Forntidsutställningen har planerad öppningstid i november 2005, om inget oförutsett inträffar.

/H


Inom en inte allt för avlägsen framtid alltså. :) Hoppas att den kommer att kunna tillfedsställa alla smaker.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vetenskapsmagasinet om Historiska museet
« Svar #11 skrivet: december 19, 2004, 09:41 »
Johanne Hildebrantds krönika om Historiska museet i Aftonbladet: http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,577148,00.html

Verkar dock som om hennes enda källa är egna observationer och inslaget i vetenskapsmagasinet vilket sägs emot av HSU/Henrik i denna tråd. Varför säger kritikerna att inga av de nyanställda är arkeologer om det i verkligheten inte stämmer? ÄR det någon som vet vilken nivå de nyanställda arkeologerna ligger på (disputerade, examen, enstaka kurser)? Svår fråga kanske?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Vetenskapsmagasinet om Historiska museet
« Svar #12 skrivet: december 19, 2004, 12:55 »
Det beror lite på hur man ser det. Det finns sex nya timanställda arkeloger/arkeologistudenter som ska jobba som guider. Fredrik Svanberg (vikingaexpert) är disputerad. Mikael Jakobsson (chef för samlingarna) är disputerad. Vikarie för stenåldern, Anders Strinnholm, är fil lic. Samtliga dessa anställdes under detta år. Under nästa år är såvitt jag kan se minst två rekryteringar av tjänster med arkeologisk kompetens på gång.

Övriga rekryteringar som gjorts är kanslichef. Tre producenter rekryterades till utställningsenheten, detta är nya tjänster som baseras på pedagogik och utställningskompetens, vilket är fullt rimligt. Under början av nästa år rekryteras en IT-ansvarig. Såvitt jag kan bedöma talar mycket för att den arkeologiska kompetensen är högre idag på museet än innan de som sparkades försvann. Det finns ju f ö "annan" arkeologisk kompetens på museet, bl a jag själv (fil mag) och Ulf (fil kand) i arkeologi.

Så min bedömning är att hennes förståelse för SHM är dålig.

/H

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vetenskapsmagasinet om Historiska museet
« Svar #13 skrivet: december 19, 2004, 23:03 »
Citat från: "hsu"
Tre producenter rekryterades till utställningsenheten, detta är nya tjänster som baseras på pedagogik och utställningskompetens, vilket är fullt rimligt.


Kan detta innebära att dessa producenter inte har någon arkeologisk utbildning alls?

Förresten, diskussionen fortsätter i dagens Svd.  :twisted:

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Vetenskapsmagasinet om Historiska museet
« Svar #14 skrivet: december 20, 2004, 09:41 »
Johan: ja så är det. De ska inte jobba med arkeologi utan med pedagogik. Deras kompetensområde är att de vet hur (den främste målgruppen) skolan jobbar och hur man ska formulera texter och innehåll riktat till okunniga. Det är absolut ingenting konstigt med detta, jämför t ex med populärvetenskapliga tidskrifter (skrivs för det mesta av journalister), tv-program (producenter) etc. Maja Hagermann har ju ingen arkeologisk utbildning och jag tror att det är få som tycker att hon borde ha det.

/H

Utloggad Hepburn

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
Museilärarna
« Svar #15 skrivet: december 20, 2004, 23:12 »
Jag är en av de nyanställda som det diskuteras om så mycket. Själv är jag klar arkeolog sedan ett tag tillbaka. Har en del kvar att skriva på D-uppsatsen, men som vi alla vet så får man ju kalla sig arkeolog från att C-kursen är klar. Alla övriga är i samma sits som jag, helt klara eller jobbar på D-uppsatsen. Utom en tjej som är konstvetare, men hon jobbar dessutom nästan helt med konstutställningarna och den medeltida kyrkokonsten (som man faktiskt läser mer om på KV än på Arken). Producenterna är alla tre lärare. En, vår närmaste chef är dessutom historielärare. Den andra är lärare och jobbar mest med utformning av program och olika typer av seminarier. Det tredje tillskottet är en lärare som arbetar med fornverkstan. Tycker att det faktiskt är ett bra samarbete och i mätningarna som varit under hösten fick vi ett medelbetyg som låg väldigt högt (ca 4,5 av 5 möjliga). Visst, jag tycker det är synd att det inte finns någon forntidsutställning samtidigt som det satsas på konsten, men samtidigt är det väl bättre att man satsar på något under den tiden som man renoverar och restaurerar än att man låter lokaler stå tomma? Å andra sidan så kan jag hålla med om att det skulle vara önskvärt om det kanske kom lite fler arkeologiska utställningar, men det är mycket på gång och det ska bli spännande att se vad framtiden har att erbjuda. :-)
/Hepburn
PS Gorm, om du vill veta mer om vad jag läst så kan du alltid ICQa. ;-)

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Vetenskapsmagasinet om Historiska museet
« Svar #16 skrivet: december 21, 2004, 14:29 »
Nu har det officiella svaret kommit från Historiska museet:



Pressmeddelande 2004-12-21


Orättvis bild av Historiska museet

Historiska museet har under de senaste dagarna varit föremål för ett flertal ledarkommentarer och artiklar (SvD 19/12, Aftonbladet 19/12, DN 16/12, 20/12). Flera av artikelförfattarna förefaller ha hämtat sin inspiration och fakta från ett inslag om museet som sändes i SVT:s "Vetenskapsmagasinet" den 13 december. Dessvärre gav programmet - och därmed även de påföljande inläggen - en i flera stycken felaktig bild av museet och dess verksamhet. Inslaget lider också av rena sakfel. Det är angeläget att en diskussion om museets inriktning kan föras mot en bakgrund som är korrekt och rättvisande.

Under senare år har Historiska museet genomgått stora förändringar som alla syftat till att stärka museets ställning inför framtiden. Denna upprustning och förnyelse har handlat om både inre och yttre åtgärder: moderniserade arbetsrutiner, ökad professionalisering i alla led, en stabiliserad och stärkt ekonomi, nya allianser och samverkansparters, nya nationella och internationella projekt, förbättrade lokaler, nytt program- och utställningsutbud, satsningar på nya målgrupper, ökad mångfald och inte minst en ökad tillgänglighet för hela landet via Internet.

Av allt detta har av naturliga skäl endast det publika program- och utställningsutbudet uppmärksammats - och på sina håll kritiserats. Påståenden om att forntiden "rustas ned" måste emellertid kraftigt tillbakavisas. Självklart ska museets besökare kunna se utställningar om forntiden! Arbetet med en ny forntidsutställning pågår för fullt och den öppnar den 11 november 2005. Aldrig tidigare har museet satsat så stora resurser på en utställning om forntiden, ett arbete som under projekteringen engagerat dussintals personer, inte minst arkeologer och ämnesspecialister. Under ombyggnadstiden har den gamla och uttjänta utställningen, med rötter i 1940-talet, dessvärre inte varit tillgänglig för besökarna och arbetet har dessutom fördröjts genom komplicerade förhandlingar med hyresvärden Statens fastighetsverk.

För att under mellantiden säkerställa tillgängligheten till samlingarna har bland annat särskilda visningar av magasinen införts där allmänheten under sakkunnig ledning själva på nära håll kan ta del av den föremålsskatt som museet i sin egenskap av statligt ansvarsmuseum förvaltar. Dessutom pågår ett stort arbete för att göra samlingarna tillgängliga via Internet. Idag är en stor del av dem sökbara via www.historiska.se. För att kunna vara en resurs för hela landet har Historiska museet särskilt satsat på att utveckla digitala förmedlingsformer, vilket medfört att tillgängligheten till samlingarna ökat dramatiskt under de senaste åren.

Museets stora höst- och vinterutställning "Textil konst för själen" har kritiserats för att inte höra hemma på museet eftersom den visar kyrkligt konsthistoriskt material från 1900-talet. Utställningen visar dock föremål från museets eget samlingsområde. Museet förvaltar nämligen inte bara arkeologiska samlingar utan uppdraget omfattar även kyrklig konsthistoria från medeltid till nutid.

När det gäller museets arkeologiska kompetens är det givetvis inte sant att museet "sparkat de arkeologer som var anställda" (Aftonbladet 19/12). Museet har tvärtom en högst kompetent och yrkesskicklig personal och detta gäller inte minst alla medarbetare med arkeologisk utbildning. Sammantaget har museet idag en motsvarande andel arkeologer/antikvarier som år 2001, nämligen omkring en tredjedel av all personal. Dessutom är kompetensen idag högre om man ser till antalet anställda med högre akademisk examen.

Till skillnad mot hur det var tidigare är det däremot idag färre utbildade arkeologer som arbetar exempelvis som pedagog, utställningsproducent, informatör, butiksanställd, i entré/kassa eller i andra funktioner. Här har museets nya inriktning och omorganisation inneburit att fackutbildad personal eftersträvas - ett led i professionaliseringen av verksamheten.

När det gäller museets utställningar står det förstås var och en fritt att ha vilka synpunkter som helst på sitt besök. Som ett led i arbetet att utveckla verksamheten genomför Historiska museet regelbundna publikundersökningar för att ta reda på hur besökarna uppfattar museet. Enligt en nyligen (oktober) genomförd publikundersökning ger vår publik såväl museet som helhet som enskilda utställningar mycket goda omdömen. Några exempel: Helhetsintryck av museet (betyg 4,0 av 5), Guldrummet (4,3), Vikingar (4,0). I sin rapport skriver de konsulter som genomfört undersökningen: "Vi kan konstatera att museet får bra helhetsbetyg genomgående oavsett besökare."

Det pågår på många håll en diskussion om vad nationella museer är och kan vara på 2000-talet och om Historiska museets inriktning. Hur man upplever ett museum eller en utställning är naturligtvis en subjektiv fråga. Den 1 januari 2005 inför museet fri entré och har dessutom öppet alla dagar året om, förutom vissa större helgdagar. Då står det fritt för alla att utan kostnad själv bilda sig en egen uppfattning.



Du kan också läsa det här:

http://www.historiska.se/activities/press_04/PM_041221_forntid_debatt.html

/Henrik

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vetenskapsmagasinet om Historiska museet
« Svar #17 skrivet: december 21, 2004, 18:08 »
Fick detta från Arkeologilistan. Kerstin Lidén, professor i arkeologi vid Stockholms universitet, diskuterar med Historiska museets chef Kristian Berg i dagens P1 Morgon. Se till att lyssna, filerna byts ut dagligen. http://www.sr.se/P1/diverse/AppData/p1morgon/Sounds/p1morgon0815.ram

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Vetenskapsmagasinet om Historiska museet
« Svar #18 skrivet: december 23, 2004, 01:58 »
Historiska museets chef i blåsväder. Gömmer Historiska museet undan vår historia? KRISTIAN BERG, chef Historiska museet, och OLA KYHLBERG, professor i arkeologi, debatterar i programmet Godmorgon Sverige onsdagen 22/12 i debatt mot Ola Kyhlberg.

Debatten finns att se på http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7485

tryck på länken veckans program, under titeln Historiska museets chef i blåsväder finns länken Se inslaget. Hoppa fram cirka 5.30 min så börjar debatten

/ Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vetenskapsmagasinet om Historiska museet
« Svar #19 skrivet: december 23, 2004, 09:39 »
Tack för länken Magnus, lyckades missa inslaget igår trots att jag var vaken. :) Kristian Berg säger vid ett tillfälle i inslaget att de inte har haft en forntidsutställning på "några veckor". Vad syftar han på då? Forntidsutställningen har ju varit stängd längre tid än så. Menar han kanske att forntid.nu är en forntidsutställning?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :