Författare Ämne: Mosslik  (läst 5792 gånger)

Utloggad Michael

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
Mosslik
« skrivet: december 13, 2004, 19:25 »
Vad finns det för funderingar om mosslik, är de rituella offer eller är de mördade rånoffer, som av ren vidskeplighet har blivit utsatta för overkill?
Skulle vara glad över några reflektioner över ämnet då jag skriver B-uppsats om detta. Har ni några bra tips får ni gärna skriva detta.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Mosslik
« Svar #1 skrivet: december 13, 2004, 21:51 »
Här kommer lite tips som kan vara värda att kolla upp om du inte redan gjort det. En utmärkt början är Mossarnas folk av P.V Glob. Mosslik förekommer under en längre tidsperiod med tyngdpunkt på yngre bronsålder, förromersk järnålder men förekommer så sent som medeltid (se Bockstensmannen). Vidare behöver det inte funnits ett syfte och det kan förändrats över tid.

Du bör även kolla upp Tacitus Germania som skriver: Man har olika straff alltefter förbrytelsens art: förrädare och överlöpare hänger man i träden, dem som visat sig fega och hållit sig undan från strider samt dem som vanärat sin kropp dränker man i gyttjiga träsk och lägger ovanpå dem ett flätverk av grenar. Tacitus bör man dock läsa med ett kritiskt öga.

En annan relativt nyutkommen bok (som jag dock inte läst själv) är  Mumificerede moselig av Allan A. Lund. En recension av denna bok kan du hitta på: http://www.algonet.se/~arador/rec/moselig_2002.html

Hoppas detta är till någon hjälp i alla fall. Vilket syfte har du med uppsatsen? Vart läser du?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad trillian

  • Medlem
  • Antal inlägg: 42
Mosslik
« Svar #2 skrivet: december 13, 2004, 23:44 »
Läs Wijnand van der Sandens bok Through nature to eternity. The bog bodies of northwest Europe. Bra översiktsbok. Glob är bra, lite gammal, men spännande om än tveksamma teorier.

En teori som många fortfarande diskuterar när det gäller mosslik är ju frågan om många mosslik när de levde var homosexuella, en teori som man har läst ut från stycket som Gorm citerar ovan. Men som sagt, Tacitus bör ses på med kritiska ögon, och varför en som vanärat sin kropp skulle vara homosexuell förstår jag inte riktigt.

Eller så kan du ju alltid läsa min c-uppsats i religionshistoria som jag skrev om mosslik :)

Utloggad Sibiriska tigern

  • Stammis
  • Antal inlägg: 112
Mosslik
« Svar #3 skrivet: december 14, 2004, 01:22 »
Översättningen av brottsrubriceringen i Tacitus stycke skiljer sig mellan de olika översättarna. Däremot är straffet (hängning, dränkning) inte lika svårtydigt. En del historiker menar att det är snarare projektioner av romarnas brottsrubriceringar och straff, och alltså inte har så mycket att göra med germaner.

Vanärat sin kropp anses inte relatera till sexuell händelser eftersom man har visat att sexuella handlingar inte bestraffades. Istället anser man att de som opponerade sig mot samhället eller hövdingen bestraffades.

Fynd i Finland jämför man med samojedernas offer till vatten- och skogsandarna. Ungefär som samernas deponioffer. Jmf. den kritiska diskutionen om källorna i avhandlingen "An Osteological Analysis of Human and Animal Bones from Levänluhta", Tarja Formisto.
Warning: allt är rätt men jag kanske inte har skrivit ner det korrekt!