Författare Ämne: Bärnstensvägen  (läst 4331 gånger)

Utloggad Vikingsyd

  • Novis
  • Antal inlägg: 12
Bärnstensvägen
« skrivet: juni 22, 2009, 15:36 »
Hej ärade forum,
Jag undrar om någon kan upplysa mig lite om den så kallade “Bärnstensvägen” som gick från Östersjön ner någonstans i norra Italien (finns visst hällristningar där som har Skandinaviska likheter) och mynnade ut i Medelhavet.
Vår skandinaviska bronsålder har enligt vissa källor ev. haft kontakt med Mykene…
Vad jag erfar var bärnsten mycket dyrbart kring Medelhavet och eftertraktat som bl.a. rökelse, faraoner sveptes också enligt källorna med en bärnsten över hjärtat med just en bärnsten… Kan någon av er kunniga bringa lite klarhet i detta?
Den som tänker själv låter ingen härska över sig!

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Bärnstensvägen
« Svar #1 skrivet: juni 22, 2009, 18:16 »
Vill du veta mer om bärnsten och dess betydelse för Skandinavien under bronsåldern så råder jag dig att ta kontakt med Leif Brost (tror han heter så) på Bärnstensmuseet utanför Vellinge. Han kan det mesta som finns att veta om bärnsten och hur bärnsten utnyttjades som handelsvara.

Ett annat tips är boken Bärnstensbarnen som skrivits av Janis Runcis vid Riksantikvarieämbetet (UV Syd i Lund). Den handlar bland annat om gravar från stenåldern där barn begravts med bärnstenspärlor, gravarna hittades utanför Bjärred/Lomma i början av 2000-talet.

Kom just på att Göran Burenhult skrivit en del om norra Europas samröre med bland annat Mykene under bronsåldern, just nu kommer jag inte på några titlar, men han har (eller hade, vet inte vilket) en kurs i etnoarkeologi på Högskolan på Gotland (har själv läst den) där detta togs upp. Du kan ju alltid försöka kontakta Göran, han brukar inte vara sen med att vilja dela med sig av sina forskningsresultat.

/Åsa.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Bärnstensvägen
« Svar #2 skrivet: juni 22, 2009, 20:46 »
Jag tror engelska wikipedia har rätt ok grundläggande info om bärnstensvägen. Dock skall du veta att det finns mer bärnsten i Europa än baltisk bärnsten (succinit), exempelvis rumanit (som botaniskt sett är succinit som utsatts för en högre värme under fossiliseringen) från Rumänien och simetit från Sicilien. Det går dock lätt att se skillnad på dessa med hjälp av flera olika analysmetoder, bl.a. IR-spektroskopi (nuförtiden FTIR) och Ramanspektroskopi.

Jag vet inte hur utförlig information du vill ha, jag skrev precis min bachelor om analys och aktiv konservering av arkeologisk bärnsten, och har därmed gått in i problemet proveniens, men inte så mycket.


Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
SV: Bärnstensvägen
« Svar #3 skrivet: juni 23, 2009, 13:58 »
Det enklaste sättet att hitta info om Bärnstensvägen till att börja med är att gå igenom det konferenspublikationer som föreligger från de internationella bärnstenskonferenserna som finns.
Exempelvis:
Amber in archaeology  proceedings of the second international conference on amber in archaeology : Liblice 1990
Amber in archaeology  proceedings of the fourth international conference on amber in archaeology : Talsi 2001

En stor del av den forskning som föreligger är publicerad på Tyska eller Slaviska språk samt Ungerska så det kan vara lite knepigt att i detalj förstå rubbet.
Vad det gäller äldre (neolitiskt material) har jag och Tony Axelsson sammanställt och skrivit en hel del. Det kommer även en text om nordisk bärnsten i ”the Oxford guide to Neolithic Europé” om man får puffa lite för en kommande publikation.

Brost på museet är utan tvekan en mycket bra kontakt (väldigt trevlig)

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Bärnstensvägen
« Svar #4 skrivet: juni 24, 2009, 12:58 »
Artikel idag på Sydsvenskan.se om två pojkar som fann en helt enorm bärnsten på stranden i Skanör.

/Åsa.