Författare Ämne: Dela på ansvaret för fornlämningarna?  (läst 41226 gånger)

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #40 skrivet: februari 21, 2008, 17:46 »
Bures David !
Citera
Návdi, du skrev "Ja, och så måste jag understryka att jag är övertygad om att samer som är gott förankrade i samisk kultur, historia och språk är mer kompetenta att förstå och förvalta samiskt kulturarv än andra som inte har motsvarande bakgrund."
och
Citera
Anledningen att jag reagerade på det du skrev är att samma argument kan vändas: "Ja, och så måste jag understryka att jag är övertygad om att svenskar som är gott förankrade i svensk kultur, historia och språk är mer kompetenta att förstå och förvalta svenskt kulturarv än andra som inte har motsvarande bakgrund."

Jag har inga problem med varken det ena eller det andra.  :)



Isåfall har vi ingen samsyn att ens inleda en diskussion där det går att mötas eftersom du verkar tycka att lösningen på informell diskriminering är att formalisera och lagstifta den.

Det ser ut till att vi talar fullständigt förbi varandra  :(
Detta har ingenting att göra med "informell diskriminering". Detta handlar om kulturell kompetens. Kulturell kompetens förvärvar man genom att vara eller bli en del av ett samhälle och en kultur. För att erhålla denna kulturella kompetens måste Du i tråd med exemplen antingen vara eller bli same eller svensk. Här är inte tal om statsborgarskap, utan om att vara gott förankrad i respektive samisk och svensk kultur, historia och språk.
Kulturell kompetens är icke något som man uppnår hux-flux.
Icke ge upp hoppet, David ! Jag hoppas i alla fall att vi kommer att mötas ... :)
Návdi

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #41 skrivet: februari 21, 2008, 17:58 »
Vilka ska förvalta, utveckla och förmedla svenska kulturminner om inte svenskarna själva? Naturligtvis i samarbete med andra.

Bygg nu inte in för mycket magi i det där med att "förstå kulturer", goda Navdi. Många olika människor kan göra väl så bra insatser. En av dem som jobbat mest (under många år) för att aktivera svensk folkmusik i vårt musikliv kom hit på sjuttiotalet (ungefär) som invandrare från USA.

/Mats

Bures Mats !
Naturligtvis kan många olika människor göra goda insatser. Men här är en glidning från ämnet
som rör hela kulturer till en del av en kultur (svensk folkmusik). Varför var denna "invandrare
från USA" så intresserad i svensk folkmusik? Vad hade han för bakgrund ? Det finns svensk
folkmusik också i USA. Om man så går över till att se på samisk musik och jojk, så hoppas
jag att alla förstår att detta absolut är ett område där det krävs samisk kompetens.  :)

Návdi

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #42 skrivet: februari 21, 2008, 18:00 »
Men..om man inte är svensk och inte same, men vansinnigt intresserad och kunnig inom området?
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #43 skrivet: februari 21, 2008, 18:19 »
Bures Krax !
Citera
Men..om man inte är svensk och inte same, men vansinnigt intresserad och kunnig inom området?

Som sagt, många olika människor kan göra goda insatser inom olika delområden.
Men det som diskussionen här rör sig om är egentligen varför det krävs kulturell kompetens
för att kunna värna, ta tillvara, utveckla och förmedla en hel kultur. Det är inte småsaker det !
Návdi

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #44 skrivet: februari 21, 2008, 18:27 »
Nu handlade det väl mest om skötsel, övervakning, ansvar m.m. av fysiska lämningar från förr, knappast att
...ta tillvara, utveckla och förmedla en hel kultur.

/Mats

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #45 skrivet: februari 21, 2008, 18:43 »
Bures Mats !
Det här är saker som hänger ihop. Men det ska jag återkomma till.  :)
Návdi

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #46 skrivet: februari 21, 2008, 19:09 »

Det ser ut till att vi talar fullständigt förbi varandra  :(
Detta har ingenting att göra med "informell diskriminering". Detta handlar om kulturell kompetens. Kulturell kompetens förvärvar man genom att vara eller bli en del av ett samhälle och en kultur. För att erhålla denna kulturella kompetens måste Du i tråd med exemplen antingen vara eller bli same eller svensk. Här är inte tal om statsborgarskap, utan om att vara gott förankrad i respektive samisk och svensk kultur, historia och språk.
Kulturell kompetens är icke något som man uppnår hux-flux.
Icke ge upp hoppet, David ! Jag hoppas i alla fall att vi kommer att mötas ... :)

Jo, vi talar nog förbi varandra. Om syftet med att visa fornlämningar är att förankra den till en nutida samisk kultur så är naturligtvis en samisk person den lämpligaste. Detta görs idag också i stor utsträckning där samisk kultur visas upp och hantverk säljs som souvinirer till turister. Men jag tror inte att det är detta som medlemmerna här syftar på utan hur man konstruerar och problematiserar historiska och fornhistoriska föremål. Det är alltså inte utställaren själv som är intressant utan just föremålen. Ingen kan exakt avgöra hur en forntida församisk kultur var, det vi kan göra är att visa dem såsom nutida människor uppfattar dem utifrån sina referensramar. Av den orsaken kan inte en utställning idag uppattas lika om femtio år. Samma sak är det med de förhistoriska föremålen, ur en museologisk, antropologisk och arkeologisk synvinkel så ska de visas utifrån sin unika situation de hade på sin tid. För att göra det så kan man inte agera efter magkänsla eller vad man själv har för etnisk bakgrund utan som yrkesmänniska.   

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #47 skrivet: februari 21, 2008, 20:14 »
Nu är det väl snarare så att inom svensk lagstiftning så åtnjuter ALLA fornlämningar ett visst mått av skydd oavsett om det kommer från en "samisk" eller en "svensk" kultur, men om vi skulle börja prata om geografiska skillnader i kompetensen skulle jag lika gärna kunna hävda att jag, som skåning skulle vara bättre lämpad på att förvalta, bevara, och förmedla skånsk förhistoria bara för att jag råkar vara skåning, vilket skulle vara fullständigt befängt. Vad Navdi uppenbarligen menar är att FÖRSTÅELSEN för vad som är en "samisk" fornlämning saknas både hos lekmän och professionella som handlägger fornminnesfrågor i de nordliga länen, och hur den bör förvaltas. Enligt min mening borde ALLA fornminnen handläggas och förvaltas enligt gällande lagstiftning, oavsett regional, etnisk, eller geografisk bakgrund. Problemet är då om "fornlämnigen" är "varaktigt övergiven" eller inte, och där har ju uppenbarligen samerna en viktig roll att fylla, inte minst vad gäller klassificeringen av "fornminnen".

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #48 skrivet: februari 22, 2008, 03:27 »
Bures !
Ytterst är detta en demokratifråga och en fråga om Sverige vill fullgöra de åtaganden man
har förpliktigat sig till vid ratificering av internationella konventioner. Sametinget i Sverige är både en statlig myndighet och ett folkvalt samiskt parlament. Sametingets existens innebär ett erkännande av samerna som ett eget folk.

Sametingets synpunkter till Kulturutredningen beträffande den samiska kulturens utveckling och framtida förvaltning - 2008-01-18 :

Citera
Sametinget anser att det samiska folket skall ha rätt att förvalta sitt eget förflutna genom att Sametinget blir förvaltningsmyndighet för samiska kulturarvsfrågor och samisk kulturmiljövård.
Erfarenheterna av de riktlinjer för ansvarsfördelning inom kulturmiljövården som finns
beträffande samisk och samiskrelaterad kulturmiljövård visar ofta att dessa faller mellan
stolarna, beroende på att Riskantikvarieämbetet (RAÄ) inte har den fulla överblicken och att
koordineringen mellan länen och museerna i det samiska området är bristfällig. Ájtte svenskt
fjäll-och samemuseum har haft en central roll i arbetet med samisk kulturmiljövård. Naturligt
vore att Sametinget, i likhet med Sametinget i Norge, får överta ansvaret för den samiska
kulturmiljövården från RAÄ.

Návdi

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #49 skrivet: februari 22, 2008, 08:13 »
Det var värst...det köper jag....ganska nyligen också....där ser man vad okunskap ställer till.

Àsvas

  • Gäst
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #50 skrivet: februari 22, 2008, 09:54 »

Isåfall har vi ingen samsyn att ens inleda en diskussion där det går att mötas eftersom du verkar tycka att lösningen på informell diskriminering är att formalisera och lagstifta den.

Jag tror inte att David skriver här i polemik mot samers självständighet vad gäller kultur för att han alls är intresserad av någon samsyn.

Àsvas

  • Gäst
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #51 skrivet: februari 22, 2008, 10:00 »

Jo, vi talar nog förbi varandra. Om syftet med att visa fornlämningar är att förankra den till en nutida samisk kultur så är naturligtvis en samisk person den lämpligaste. Detta görs idag också i stor utsträckning där samisk kultur visas upp och hantverk säljs som souvinirer till turister.

Jag menade inte bara detta att sälja hantverk till turister. Jo jag tror att det är många som ser den samiska kulturen som detta, men det finns så mycket mer och seriösare. Turistartefakter bygger bara på de föremål som vi haft sedan mycket länge tillbaka, och som ger slöjdare en chans att leva i sitt område.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #52 skrivet: februari 22, 2008, 10:05 »
Sametingets existens innebär ett erkännande av samerna som ett eget folk.
På vilket sätt tycker du att det är relevant för fornminnesvården att samerna betraktas som ett eget folk? Bör alla folk (alla etniciteter) ha en egen stat, där de i första hand skall bo och där människor av andra etniciteter inte bör ha inflytande över kulturarvsfårgor (och hur tycker du att andra frågor skall hanteras, också de utifrån etnicitet?)?

Menar du verkligen att den primära grunden för förvaltning och medborgarskap skall vara etnicitet? Så tolkar jag dina inlägg. Jag tycker att det är olyckligt att samer har diskriminerats genom århundradena, men enligt ditt sätt att resonera är det bara följdriktigt, eftersom samer inte tillhör den primära etniciteten inom vad som var nationalstaten Sverige. Kanske bör samer utestängas från fornminnesvården i Sverige söder om 65:e breddgraden?

/Micke

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #53 skrivet: februari 22, 2008, 12:25 »
Bures Micke !
Citera
På vilket sätt tycker du att det är relevant för fornminnesvården att samerna betraktas som ett eget folk?
Det samiska folket har, i likhet med alla andra folk, efter internationell folkrätt rätt til självbestämmande. I kraft av denna rätt bör det samiska folket bestämma över sin egen politiska, ekonomiska, sociala och kulturella utveckling i samsvar med sina egna behov og traditioner.
Läsning av FN:s deklaration om urbefolkningars rättigheter, ILO 169, förslag till
Nordisk Samekonvention, Konventionen om biologisk mångfald, RIO-deklarationen osv. osv.
rekommenderas. Jag har hänvisat till en hel del web-sidor som också bör läsas. Det är en förutsättning för att vi ska komma på talefot med varandra.
Citera
Bör alla folk (alla etniciteter) ha en egen stat, där de i första hand skall bo och där människor av andra etniciteter inte bör ha inflytande över kulturarvsfårgor (och hur tycker du att andra frågor skall hanteras, också de utifrån etnicitet?)?
Det samiska folket gör icke anspråk på att bilda en egen stat. Vi samarbetar gärna med alla andra när det gäller kulturarvsfrågor och också andra frågor.
Citera
Menar du verkligen att den primära grunden för förvaltning och medborgarskap skall vara etnicitet? Så tolkar jag dina inlägg.
Då tolkar Du helt uppåt väggarna. Jag har aldrig talat om medborgarskap (statsborgarskap)
annat än att jag har sagt att när det gäller kulturell kompetens så har detta inget med
statsborgarskap att göra. Jag ser att jag måste vidareutveckla vad jag menar med
kulturell kompetens, då detta icke har blivit förstått.
Návdi

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #54 skrivet: februari 22, 2008, 13:25 »
Det samiska folket har, i likhet med alla andra folk, efter internationell folkrätt rätt til självbestämmande. I kraft av denna rätt bör det samiska folket bestämma över sin egen politiska, ekonomiska, sociala och kulturella utveckling i samsvar med sina egna behov og traditioner.
Läsning av FN:s deklaration om urbefolkningars rättigheter, ILO 169, förslag till
Nordisk Samekonvention, Konventionen om biologisk mångfald, RIO-deklarationen osv. osv.
rekommenderas. Jag har hänvisat till en hel del web-sidor som också bör läsas. Det är en förutsättning för att vi ska komma på talefot med varandra.

Det är en sak att samerna har ansvar för församiska föremål och samiska museum. Men det betyder inte att det måste vara just samer som ska arbeta på dessa verksamheter för att föremålen ska komma till sin rätt. Arkeologer, museipedagoger, antikvariet etc arbetar inte efter preferenser som sin egen etniska tillhörighet. Kort sagt: en museiverksamhet fokuserar sig på föremålen och inte på de anställdas bakgrund.

Àsvas

  • Gäst
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #55 skrivet: februari 22, 2008, 13:50 »
Návdi!

Jag vill bara säga att jag tycker att det är synd att du slösar dina krafter på detta forum, för att det är en evig rundgång i diskussionerna här enligt IMHO. Och denna eviga tråkiga fientlighet...också IMHO!!!! :)

Skriv istället här, det blir nog en roligare debatt:  http://www.k-blogg.se/

Ásvas

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #56 skrivet: februari 22, 2008, 14:38 »
Konventionen om biologisk mångfald,

Hej!

Det ligger förvisso långt utanför utanför ämnet (eller kanske snarare ämnena) i denna tråd, men jag skulle ändå vilja ha en kommentar till din hänvisning till Konventionen om biologisk mångfald. Konventionen, och andra avtal/konventioner inom området som Sverige ratificerat (Bernkonventionen mm.) innebär ett skydd för de stora rovdjuren. Ställer du upp även på den delen?

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #57 skrivet: februari 22, 2008, 14:39 »
Bures Ásvas !
Ligger mycket i det Du säger.
Har varit inne på RAÄ-bloggen.
Här kunde man säga mycket om samiska traditionella landskap, ja. Få se om jag får tid
till det - håller på med en tentamen om samiska metallförande offerplatser...
Samisk näringsutövelse har medfört en speciell närhet till naturen och spåren efter
tidigare tiders verksamhet. Det vet Du säkert mycket om. Samer har haft och har fortfarande dagligt umgänge med sin kulturhistoria. Det har alltid funnits och finns en intim närhet till landskapet - till Sámieatnan -  bland samer. Här är kärnan av det som det är viktigt att förmedla till våra barn och barnbarn. I samiskt medvetande är landskapsformerna en del av kulturen och kan likställas med fasta kulturminner - t.ex. Saivo-fjäll och Saivo-sjöar. Bygger man skidliftar på Saivo-fjäll och dämmer upp eller torrlägger Saivo-sjöar (så som har skett med Tjautjer vid Gråträsk - en gammal samisk offerplats) så är det rasering av samiska kulturminner.   
Návdi

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #58 skrivet: februari 22, 2008, 14:42 »
Konventionen om biologisk mångfald,

Hej!

Det ligger förvisso långt utanför utanför ämnet (eller kanske snarare ämnena) i denna tråd, men jag skulle ändå vilja ha en kommentar till din hänvisning till Konventionen om biologisk mångfald. Konventionen, och andra avtal/konventioner inom området som Sverige ratificerat (Bernkonventionen mm.) innebär ett skydd för de stora rovdjuren. Ställer du upp även på den delen?

Jajamensann !
Návdi

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #59 skrivet: februari 22, 2008, 15:00 »
FN:s permanenta forum för urbefolkningar:
http://www.un.org/esa/socdev/unpfii/
Návdi