Författare Ämne: Dela på ansvaret för fornlämningarna?  (läst 41229 gånger)

Àsvas

  • Gäst
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #20 skrivet: februari 19, 2008, 15:49 »
Om man betraktar de områden där det bedrivs renskötsel som samiska talar vi om ca 40%(!) av Sveriges yta. Det är ett enormt område med mängder av fornlämningar, varav flertalet sannolikt har mycket lite med samer att göra! 

Är inte detta lite historielöst?
Tror du inte att det finns fler som är samer än de renskötande? Jag är nu renskötande, men min närmaste är inte det, men vi delar likafullt den samiska kulturen och dess rötter med varandra.

Vi ser att det finns namn på platser i hela Fennoskandia där det enligt tradition bott samer, eller bör ha bott. Jag anser att betydligt fler är samer, men att den tydligaste kulturbärarna är de renskötande. Så har det också visat sig vid genetiska undersökningar.

Piankhy, jag blir allt nyfiken. Jag ser att det finns en viss aggressivitet i Göteborg mot (samisk) etnicitet, jag undrar varför? Jag kan ju  naturligtvis missuppfattat?

Det är intressant att läsa Lars Ellenius artikel i "Historisk rätt? Kultur, politik och juridik i norr" RAÄ. Han beskriver de finsktalandes (de som kallar sig kväner sedan 1990talet) aggressivitet som riktar sig mot ffa den renskötande samiska befolkningen. De går så långt att de helt bortser från sig själva som en del av den svensk(-finska) kolonisationen av i både Finland och Sverige. De riktar sina skrivelser till EU och FN. De ställer sig ovanför nationalstaten Sverige. Jag undrar hur du ställer dig till detta? Tycker du att det kanske vore bättre för ALLA parter om vi hade ett EU-ansvar för fornlämningar i Europa istället?

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #21 skrivet: februari 19, 2008, 16:42 »
Är inte det rimliga att beslut fattas på så lokal nivå som möjligt (lagar och förordningar som styr detta kan vara nationella, mellanstatliga och/eller internationella), oberoende av vilken etnicitet eventuella tjänstemän/kvinnor har? Givetvis kan inte handläggartjänster rekryteras utifrån etnicitet. Vi bör väl inte röra oss bort från rättstater tillbaka till nationalstater? Blodsmystik har sällan eller aldrig givit mervärde i kulturarvsfrågor, däremot bör givetvis relevant utbilning om regionala förhållanden, liksom regional kunsapsuppbyggnad, vara högsta prioritet.

/Micke

Àsvas

  • Gäst
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #22 skrivet: februari 19, 2008, 18:24 »
Vi bör väl inte röra oss bort från rättstater tillbaka till nationalstater? Blodsmystik har sällan eller aldrig givit mervärde i kulturarvsfrågor, däremot bör givetvis relevant utbilning om regionala förhållanden, liksom regional kunsapsuppbyggnad, vara högsta prioritet.

/Micke
Jaa, jag håller med dig. Det intressanta är att vi i och med EU i stor utsträckning rör oss tillbaka till nationalitetstänkande. Det gäller inte bara svenskarna, som ju faktiskt gjorde om flaggdagen till nationaldag, det gäller många andra länder. Och grupper som ser sin möjlighet att hävda sin etnicitet eller territorialitet under EUs beskydd. Eller FNs. Jag tror att vi samer har mycket större möjlighet att hävda vår historiska kontinuitet i en gemensam Europakontext, därför att vi är ett så gammalt europeiskt folk, särskilt när man tittar till vår genetiska sammansättning och varifrån vi skulle kunna ha kommit.

Men ordet BLODSMYSTIK reagerar jag instinktivt mot. Det ordet hör hemma i en förgången (hoppas jag!) tid. Rasismens tidevarv. Vi samer har ingen blodsmystik, vi talar och talade inte om blod.

Vad gäller frågan om samiska fornlämningar så har vi dålig erfarenhet av hur det har skötts. Tagits till muséer, betraktats som exotica, förstörts innan man har inte ens funderat över OM det kanske var sådant material (från utgrävningar innan byggnationer tex). Jag tycker också att välutbildade bör ta hand om detta och även sådana bör göra det som inte har någon förutfattad åsikt om samer, som många från norrlandskusten tex verkar ha (enligt min åsikt). Eller nu retar jag säkert många, asatroende.

Àsvas

  • Gäst
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #23 skrivet: februari 19, 2008, 19:03 »

 som inte har någon förutfattad åsikt om samer, som många från norrlandskusten tex verkar ha (enligt min åsikt). Eller nu retar jag säkert många, asatroende.

Nej, detta var inte bra. Nu börjar jag skriva saker jag tänker men inte bör skriva, så nu tar jag time-out ordentligt igen.
Vi syns så småningom igen.
Simma lugnt!

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #24 skrivet: februari 19, 2008, 23:16 »

Är inte detta lite historielöst?
Tror du inte att det finns fler som är samer än de renskötande?

Scrolla upp några centimeter och läs mitt tidigare inlägg (#7)!

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #25 skrivet: februari 20, 2008, 12:23 »
Bures !
För att få en mera kunskapsrik och insiktsfull diskussion ber jag om att deltagarna läser
BEVARANDE AV DET SAMISKA KULTURARVET
www.bd.lst.se/publishedObjects/10000912/kulturarv1999.pdf

Några citat ur innehållet:

Citera
Till de förhistoriska lämningar som finns medtagna som betydelsefulla i
det samiska landskapet hör bl. a. förhistoriska boplatser och kokgropar,
fångstgropssystem, gravar, offerplatser, heliga fjäll och andra kultplatser,
samt båtar, skidfynd och fångstanläggningar av olika slag. Till speciellt
signifikanta boplatslämningar hör t. ex. stalotomtningar, kåtatomtningar,
härdar och olika förrådsanläggningar. På marknadsplatser och samiska
nybyggen finns även särskilda lämningar med samisk tradition.

Citera
Inom samiska kulturmiljöer finns det dessutom lämningar som är
särskilt känsliga ur etisk aspekt. I synnerhet gäller det heliga platser som
hör till förkristen religion och som riskerar att bli föremål för
utgrävningar, stöld eller vanvördigt nyttjande. Kulturmiljövården måste
respektera och bevaka att vissa lämningar registreras och hanteras på ett
sådant sätt att de inte utan urskiljning blir tillgängliga för allmänheten. En
sekretessbeläggning av vissa fornlämningstyper och miljöer måste genomföras.

Citera
Det kommande arbetet med det samiska kulturarvet måste byggas upp
i nära samverkan med Ájtte, Svenskt Fjäll- och Samemuseum och de
samiska organisationerna. De besitter den kulturella kompetensen inom
området och kan väcka och förankra ett intresse hos lokalbefolkningarna
och en vilja att själv ta ansvar för sina kulturmiljöer.

Så det är mycket på gång. Hade gärna sett ett insiktsfullt inlägg från någon företrädare
för Riksantikvarieämbetet...  :)
Návdi

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #26 skrivet: februari 20, 2008, 13:47 »
Hallau!
Det finns inget särskilt uppseendeväckande i de citat från rapporten du gör t.ex. att det finns ett behov av en förbättrad samverkan med vissa läns samiska medborgare- jag tror inte att du hittar någon företrädare för offentlig kulturmiljövård som skulle säga något emot det, Návdi.

Att däremot bryta loss en del av den nationella kulturarvsfövaltningen till en egen förvaltning eller att handläggare bör vara av visst etnicitet som du inledde tråden med är frågor av helt annan karaktär.

Det enda i citaten som jag tror skulle möta motstånd från vissa på RAÄ är i frågan om sekretess. Att sekretessbelägga vissa registrerade objekt i Fornminnesregistret eller att upprätta ett särskilt hemligt register för vissa samiska lämningar skulle kräva en förändring av sekretesslagstiftningen rörande förbud att lämna ut allmänna handlingar. Det är kopplat till tryckfrihetsförordningen som är en av grundlagarna och således mycket svår och långsam att förändra.

Sedan kan man också diskutera ändamålsenligheten att hemlighålla vissa kulturlämningar då all dokumenterad erfarenhet att långt flera kulturlämningar skadas via ignorans än med uppsåt. Det skulle också vara mycket svårare att få någon fälld för skadegörelse av en fornlämning om fornlämning i fråga var "hemlig" och därmed okänd för förövaren.

Eftersom jag har arbetat på RAÄ tidigare så vet jag att de råder olika synpunkter internt på RAÄ i frågan om sekretess.


Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #27 skrivet: februari 20, 2008, 14:10 »
Piankhy, jag blir allt nyfiken. Jag ser att det finns en viss aggressivitet i Göteborg mot (samisk) etnicitet, jag undrar varför? Jag kan ju  naturligtvis missuppfattat?

Jag kan inte tala för Göteborgare i allmänhet. Själv hyser jag inga aggressiva känslor mot samisk etnicitet, lika lite som jag hyser det mot någon annan etnicitet.
Däremot anser jag att så länge Sverige är ett land så skall också dess forn- och kulturlämningar gemensamt förvaltas av alla som bor i det här landet. Man kan inte bryta sönder det i etniska undergrupper där vissa lämningar tillhör ett visst folkslag. I så fall får vi en absurd situation och dessutom skulle ju alla i Sverige boende etniska grupper kunna hävda bestämmanderätt över just "sina" forlämningar och fornfynd såsom jag tidigare beskrivit.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #28 skrivet: februari 20, 2008, 15:21 »
Bures !
Kan Dere nå være så snille og lese hele rapporten:
BEVARANDE AV DET SAMISKA KULTURARVET
www.bd.lst.se/publishedObjects/10000912/kulturarv1999.pdf


Návdi

Àsvas

  • Gäst
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #29 skrivet: februari 20, 2008, 16:31 »
Jag har inte tid egentligen att svara för två vajor har redan fått kalvar och vi har packat storslädan efter snöscootern för att hämta dem.
 
Jag tycker att förutom Návdis hänvisning ska ni söka på moderna samers kulturyttringar, det finns oerhört mycket. Det är inte som ni tror bara en ensam liten lappgubbe som sitter ute i ödemarken och täljer på ett knivskaft. Nä, det finns så mycket mer och språkvård därtill, för att rädda sörsamiska ddialekter. Och tom häftiga jeans, Daimon Denim. Vi kommer på många fronter.
Vi finns, vi är samer!!!

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #30 skrivet: februari 20, 2008, 16:38 »
Jag har läst rapporten.

Vad är din poäng, Nàvdi? Menar du att den stödjer att en ny myndighet bildas för att förvalta samiskt kulturarv och att denna nya myndighet bör bemannas av handläggare av samisk etnicitet?

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #31 skrivet: februari 20, 2008, 18:28 »
Förutom i Norge, finns det i världen någon annan liknande organisation för vissa folkslag/etniska grupper? Och om det fungerar i Norge varför inte i Sverige? Jag förstår inte riktigt den hetsiga diskussionen.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #32 skrivet: februari 21, 2008, 13:10 »
Bures Krax !
Citera
Förutom i Norge, finns det i världen någon annan liknande organisation för vissa folkslag/etniska grupper? Och om det fungerar i Norge varför inte i Sverige? Jag förstår inte riktigt den hetsiga diskussionen.

T.ex. ser det ut till att Grönlands Hjemmestyre (Grönlands Landsting) har något liknande.
http://www.nanoq.gl/Groenlands_Landsting/Udvalg/Oevrige_udvalg/Frednings_og_miljoeudvalg.aspx
Annars pågår det runt om i världen omfattande diskussioner och samarbete mellan olika
statliga och överstatliga myndigheter och företrädare för urfolksorganisationer på flera olika plan.
Se bl.a.
http://www.galdu.org/introindex.php
http://www.environment.gov.au/soe/2006/publications/technical/indigenous-heritage/index.html
http://www.dreamtime.net.au/indigenous/culture.cfm
http://www.yachaywasi-ngo.org/index.html
http://indigenousissuestoday.blogspot.com/2007/12/indigenous-people-cultural-heritage-and.html
http://www.law.ualberta.ca/research/aboriginalculturalheritage/

Jag förstår inte heller hetsiga inlägg som vädrar  "träta", "stridigheter", "äganderätt", "bestämmanderätt", "total uppsplittring" osv.
Jag säger som Du, Krax:
Om det fungerar i Norge varför inte i Sverige ?  :)
Návdi

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #33 skrivet: februari 21, 2008, 14:05 »
Bures David !
Citera
Jag har läst rapporten. Vad är din poäng, Nàvdi? Menar du att den stödjer att en ny myndighet bildas för att förvalta samiskt kulturarv och att denna nya myndighet bör bemannas av handläggare av samisk etnicitet?

Jag har aldrig sagt något om att "denna nya myndighet bör bemannas av handläggare av
samisk etnicitet".  >:(
Ett Samiskt kulturminnevärn måste ha handläggare med samisk kulturell kompetens. 
Ett Samiskt Kulturminnevärn med utbildade samiska företrädare med samisk
kulturkompetens på skilda områden bidrar med kunskap som andra icke besitter - och som inte kan fås någon annanstans.
Också andra än samer kan förstås arbeta inom Samiskt Kulturminnevärn - de måste då
ha kunskaper som är relevanta. Ett gott exempel är direktören för Samisk Kulturminnevern
i Norge. Han är norsk (för allt jag vet).

Märkligt är att man säger "Samisk kulturminnesvärn" i rapporten:
Citera
En seminariestafett ordnas, med länsövergripande träffar med tredagarsmöten,
där en dag ägnas åt studiebesök och två till föreläsning och diskussion.
Dessa seminarier som inte får bli för stora, riktas till antikvarier och
hantverkare i de fem nordliga länen, Riksantikvarieämbetet, Samisk
kulturminnesvärn, sametinget och de lokala samebyar/sameföreningar
som berörs av respektive studiebesök. Observera att dessa seminarier ej
ersätter Ájttes årliga träffar om samisk kulturmiljövård, som även riktas
till samtliga byar och föreningar.
samt
Citera
Sametinget och kulturmiljövården kan ha utbyte av att finna en fungerande
kontaktyta där man kan utbyta erfarenheter och verka i gemensam riktning med sina olika stimulansmedel.

Jo, jag tror nog att det som sägs i denna rapport (och allt som har hänt efteråt) är begynnelsen till ett Samiskt Kulturminnevärn i stil med det som finns i Norge. Jag gör mitt bästa för att se RAÄ i Sverige som en ansvarsfull och insiktsfull myndighet i stil med RA i Norge.   :)
Návdi

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #34 skrivet: februari 21, 2008, 14:30 »
http://www.sametinget.se/1967
Citera
Samiskt kulturarv
Med det samiska kulturarvet menas det samiska folkets kultur och historia i en geografisk kontext. Kulturarvet återspeglar en svunnen tid samtidigt som det är basen för ett tankesystem och dagens levande samiska kultur.
Traditionell kunskap
Definitionen på kulturarv inkluderar både det materiella och det immateriella kulturarvet. Det kan vara lämningar i naturen. Det kan vara berättarkonst, traditionell musik, traditionell kunskap, religiösa och filosofiska system, traditioner, idéer och värden.

Det förflutna en del av nuet
Det förflutna och förfäderna/-mödrarna är för samer liksom för andra urfolk en bas för den samtida kulturen och identiteten. Det är ett tankesystem som skiljer sig från det moderna västerländska tankesystemet. Nuet är ingen isolerad ö av tillfälligheter utan en länk i en lång, lång kedja. Allt hänger ihop. Förfäderna och det förflutna är en del av nuet och vårt liv idag.
Návdi

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #35 skrivet: februari 21, 2008, 15:07 »
Návdi, du skrev "Ja, och så måste jag understryka att jag är övertygad om att samer som är gott förankrade i samisk kultur, historia och språk är mer kompetenta att förstå och förvalta samiskt kulturarv än andra som inte har motsvarande bakgrund."

Hade du stället skrivit "Ja, och så måste jag understryka att jag är övertygad om att personer som är gott förankrade i samisk kultur, historia och språk är mer kompetenta att förstå och förvalta samiskt kulturarv än andra som inte har motsvarande bakgrund." så hade vi inte haft skilda åsikter om vad som krävs kompetensmässigt för att vara offentlig förvaltare av samiskt kulturarv.

Anledningen att jag reagerade på det du skrev är att samma argument kan vändas: "Ja, och så måste jag understryka att jag är övertygad om att svenskar som är gott förankrade i svensk kultur, historia och språk är mer kompetenta att förstå och förvalta svenskt kulturarv än andra som inte har motsvarande bakgrund."

Om sedan det ska skapas en ny myndighet för att förvalta samiskt kulturarv så är det min personliga politiska åsikt att det skapar mer problem än det löser - gränsdragninsgfrågorna (såväl geografiska som kronologiska och i definitionen av vad som är samiskt) kommer att bli enorma och jag tycker vidare att en sådan lösning enbart förstärker uppfattningen om samer som essentiellt annorlunda och främmande från det "äkta" svenska och därmed kommer att förvärra de motsättningar som finns (i t.ex. Kvänfrågan och betesrättsfrågan) snarare än att lösa dem.

Det vore bättre att satsa på kompetenshöjning av existerande personal samt nyrekrytering av personer med kompetens kring samiskt kulturarv på RAÄ och de berörda länstyrelserna samt att utveckla samverkan med sametinget och samebyarna. Vilket är just det rapporten du hänvisar till rekommenderar.

För övrigt är det inte inom RAÄ:s makt att vare att skapa en ny myndighet à la Samiskt kulturminesvärn eller att delegera beslut inom ramen för Lagen om kulturminnen till någon annan organisation än länsstyrelsen.

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #36 skrivet: februari 21, 2008, 16:44 »
Bures David !
Citera
Návdi, du skrev "Ja, och så måste jag understryka att jag är övertygad om att samer som är gott förankrade i samisk kultur, historia och språk är mer kompetenta att förstå och förvalta samiskt kulturarv än andra som inte har motsvarande bakgrund."
och
Citera
Anledningen att jag reagerade på det du skrev är att samma argument kan vändas: "Ja, och så måste jag understryka att jag är övertygad om att svenskar som är gott förankrade i svensk kultur, historia och språk är mer kompetenta att förstå och förvalta svenskt kulturarv än andra som inte har motsvarande bakgrund."

Jag har inga problem med varken det ena eller det andra.  :)

För att förtydliga vad jag menar så kan man fråga så här:
Vilka är bäst skickade att vara premissleverantörer för värn, utveckling och förmedling av samisk kultur?
Vilka är bäst skickade att vara premissleverantörer för värn, utveckling och förmedling av svensk kultur?
Vilka ska förvalta, utveckla och förmedla samiska kulturminner om inte samerna själva? Naturligtvis i samarbete med andra.
Vilka ska förvalta, utveckla och förmedla svenska kulturminner om inte svenskarna själva? Naturligtvis i samarbete med andra.

Till saken hör också att många samer i dag har mångkulturell kompetens i en helt annan
omfattning och med ett helt annat djup än vad man kan finna hos majoritetsbefolkningarna.
Tyvärr har vi ju också fått känna på och känner fortfarande baksidorna av majoritetskulturerna.  :(




Návdi

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #37 skrivet: februari 21, 2008, 16:49 »
Bures David !
Citera
Návdi, du skrev "Ja, och så måste jag understryka att jag är övertygad om att samer som är gott förankrade i samisk kultur, historia och språk är mer kompetenta att förstå och förvalta samiskt kulturarv än andra som inte har motsvarande bakgrund."
och
Citera
Anledningen att jag reagerade på det du skrev är att samma argument kan vändas: "Ja, och så måste jag understryka att jag är övertygad om att svenskar som är gott förankrade i svensk kultur, historia och språk är mer kompetenta att förstå och förvalta svenskt kulturarv än andra som inte har motsvarande bakgrund."

Jag har inga problem med varken det ena eller det andra.  :)



Isåfall har vi ingen samsyn att ens inleda en diskussion där det går att mötas eftersom du verkar tycka att lösningen på informell diskriminering är att formalisera och lagstifta den.

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #38 skrivet: februari 21, 2008, 17:01 »
Bures David !
Citera
Om sedan det ska skapas en ny myndighet för att förvalta samiskt kulturarv så är det min personliga politiska åsikt att det skapar mer problem än det löser - gränsdragninsgfrågorna (såväl geografiska som kronologiska och i definitionen av vad som är samiskt) kommer att bli enorma och jag tycker vidare att en sådan lösning enbart förstärker uppfattningen om samer som essentiellt annorlunda och främmande från det "äkta" svenska och därmed kommer att förvärra de motsättningar som finns (i t.ex. Kvänfrågan och betesrättsfrågan) snarare än att lösa dem.

Jaha - och här målas  >:D på väggen igen.
Jag hoppas vi slipper en "kvän"-diskussion här  :o
Jag rekommenderar alla att läsa Sven Donald Hedmans artikel 
"Vardagens arkeologi i Norrbotten -en personlig betraktelse"
i "Historisk rätt - kultur, politik och juridik i norr".

Varken forskare eller myndigheter bör låta sig skrämmas av aggresiva påhopp. 
Návdi

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Dela på ansvaret för fornlämningarna?
« Svar #39 skrivet: februari 21, 2008, 17:05 »
Vilka ska förvalta, utveckla och förmedla svenska kulturminner om inte svenskarna själva? Naturligtvis i samarbete med andra.

Bygg nu inte in för mycket magi i det där med att "förstå kulturer", goda Navdi. Många olika människor kan göra väl så bra insatser. En av dem som jobbat mest (under många år) för att aktivera svensk folkmusik i vårt musikliv kom hit på sjuttiotalet (ungefär) som invandrare från USA.

/Mats