Författare Ämne: Vikingarna var färgglada hippies  (läst 6714 gånger)

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gandalf

• Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
SV: Vikingarna var färgglada hippies
« Svar #1 skrivet: oktober 19, 2007, 11:38 »
Wow, ingen dålig teori baserad på "små fragment av tyger" ;D
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Piankhy

• Gode
  • Antal inlägg: 2 463
« Svar #2 skrivet: oktober 19, 2007, 14:16 »
Och fina pälsverk hade de också:

Ågren, Torbjörn. "Fur in Birka: an Examination of Hair Residue on Penannular Brooches". Laborativ Arkeologi 8 (1995) pp 50-58
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

• Gode
« Svar #3 skrivet: oktober 19, 2007, 14:20 »
Lite mer om den uppsats som Annika Larsson skrivit om de finklädda vikingarna:

http://www.forskning.se/servlet/GetDoc?meta_id=91608

http://publications.uu.se/abstract.xsql?dbid=7842
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
    • Arkeologiforum
« Svar #4 skrivet: oktober 19, 2007, 19:25 »
Kan kanske tillägga att det var artikelns utformning jag drev lite med. Avhandlingen låter intressant, ska lägga vantarna på den så fort den dyker upp på Vitterheten. Är särskillt intresserad av hur hon har argumenterat för ett snabbt och "smärtfullt" kristnande uifrån dräktsskicket. :)

Utloggad Gandalf

• Stammis
« Svar #5 skrivet: oktober 20, 2007, 01:53 »
Jag vill gärna läsa mer om denna teori, allt nytt är intressant och spännande, och jag är mycket spänd på att se hur hon fått ihop dessa textilfragment ur gravar till julgransbeklädda vikingar. Angående den oborstade vilden som hon tycker att vi ska glömma så trodde jag att den bilden redan var borta hos de flesta?
-Terry Pratchett

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
    • Arkeologiforum
« Svar #6 skrivet: november 01, 2007, 18:47 »
Jag fick tips om en intervju som ligger på Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=ZSYzOSaivJw

Utloggad Gandalf

• Stammis
« Svar #7 skrivet: november 03, 2007, 01:20 »
En detalj gläder mig som framkom i den intervjun. Hon säger att fynden bevisar att vikingatida handelsmän hade tagit sig ända bort til Kazakstan, Kina osv istället för den mer traditionella uppfattningen att dessa andra folk kom hit till oss. Riktigt roligt att höra den åsikten för en gångs skull.

Jag tror fortfarande att detta gäller lokalt för Birka, en stad som utmärker sig på fler sätt, och jag tror inte att man kan applicera denna teori på något mer generellt sätt. Jag tycker inte att man kan utgå ifrån gravklädsel när man vill ta reda på hur folk klädde sig förr, det kan inte bli annat än missvisande. Vilka är argumenten för att man kan skapa ett vardagens dräktskick utifrån dessa gravfynd?
-Terry Pratchett

Utloggad Piankhy

• Gode
« Svar #8 skrivet: november 05, 2007, 10:31 »
En detalj gläder mig som framkom i den intervjun. Hon säger att fynden bevisar att vikingatida handelsmän hade tagit sig ända bort til Kazakstan, Kina osv istället för den mer traditionella uppfattningen att dessa andra folk kom hit till oss. Riktigt roligt att höra den åsikten för en gångs skull.
Ligger inte sanningen någonstans mitt emellan? Vikingarna mötte säkert mer långväga handelsmän på sina resor. Så var man t ex vid Kaspiska havet så kan man där ha mött handelsmän från Kina o s v.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Gandalf

• Stammis
« Svar #9 skrivet: november 05, 2007, 11:43 »
Jo, det är jag ganska säker på.
Varor kan ta sig väldigt långt från hand till hand och bara för att kinesiskt tyg finns i sverige måste inte det betyda att varken en svensk köpman varit i kina eller att en kinesisk köpman varit i sverige. Det mest troliga är väl att varan i fråga har rest långväga mellan olika köpmän. Det var bara roligt att höra just den åsikten eftersom den är så sällsynt.
-Terry Pratchett

Utloggad uffe

• Novis
  • Antal inlägg: 18
    • http://www.vikingatiden.se
« Svar #10 skrivet: december 18, 2007, 23:45 »
Jag tycker att det är lite märkliga slutsatser dragna av lite klädfynd. Finns ju så många fynd som inte var "julgransliknande också". Sen att vikingarna gärna tog till sig nyheter under sina färder är ju inte konstigt. Att visa att man varit långväga och vunnit rikedom genom handel eller annat imponerade på deras omgivning. Är väl i mångt och mycket på samma sätt idag - man bär gärna på kläder som imponerar - gärna specialimporterade märken mm (lite otydlig jämförelse, men ni förstår säkert).
Fynd man gjort av bl.a. mynt visar ju även de att man tog med sig formspråk när man återvände hem - t.ex. Johannes I Tzimikes mynt har ju troliga efterbildningar i Danmark mm mm. Listan kan göras lång - och jag skulle vilja säga som min gamla lärare i statistik gärna sa, man kan dra vilka slutsatser man vill av ett litet antal, och ingen kan motbevisa det man bevisar... Tycker det gäller rätt mycket för hennes tolkning av ämnet vikingar.

Utloggad Bulten i Bo

• Medlem
  • Antal inlägg: 34
« Svar #11 skrivet: februari 08, 2008, 19:30 »
Även i DN! Lite vagt underlag tycker jag?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=741029

/ Bulten

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
« Svar #12 skrivet: februari 09, 2008, 20:14 »
Enligt artikeln i DN har författaren baserat sin teori på ett fynd i Pskov i Ryssland, kan man inte tänka sig att modet var annorlunda där? F.ö, har jag för mig att man påträffat hål av stygn som visat att föklädena istället var en tubkjol, jag antar att detta inte (ännu?) har blivit gängse uppfattning?