Författare Ämne: Utbildningen?  (läst 3566 gånger)

Utloggad JCW

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
Utbildningen?
« skrivet: december 05, 2004, 00:37 »
Tjena! Jag är en gymnasiestuderande 17-årig kille från småland som har funderat på arkeolog yrket. Eller rättare sagt bestämt mig  :D

Ska man läsa enstaka kurser, eller finns det arkeologprogram på universiteten/högskolorna?

Tips?

Krävs det höga betyg?

MVH Jonathan  :D

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Utbildningen?
« Svar #1 skrivet: december 05, 2004, 09:27 »
Hej Jonathan, kul att du vill läsa arkeologi! :)

Eftersom jag läser på Stockholms universitet så utgår jag ifrån hur det ser ut där, ni andra får gärna kompletera om det ser annorlunda ut där ni läser. Som det ser ut nu så kommer alla sökande in, det krävs alltså inga skyhöga betyg.

Det finns inga regelrätta arkeologiprogram. Vad du får göra (förutsatt att du vill ta en examen) är att du läser arkeologi för att sedan kompletera med andra kurser upp till 120 poäng (för en kandidatexamen med minst 60 poäng arkeologi) eller 160 poäng (för en magisterexamen med minst 80 poäng arkeologi). Andra ämen du kan kompletera med är t ex religionshistoria, kulturgeografi, historia, geovetenskap eller etnologi. Det finns dock ingenting som hindrar dig att kompletera med andra arkeologiämnen som t ex Osteologi eller Medeltidsarkeologi. Dock brukar det vara bra att ha en bred examen.

Vidare har de olika högskolorna lite olika inriktningar, vilket lärosäte hade du tänkt dig?

Här är länkar till universitet till högskolor/universitet som lär ut arkeologi i Svverige:

Göterborgs universitet
Högskolan i Kalmar
Högskolan på Gotland
Lunds universitet
Mitthögskolan
Stockholms universitet
Södertörns högskola
Umeå universitet
Uppsala universitet

Har du fler frågor så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.  :D

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :